Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Fina prylar!

Tryckröret lär man ju inte direkt tänka på när det blivit lackat :thumbright:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Sportmerca
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Ort: Kornsjö
Kontakt:

Inlägg av Sportmerca »

Hur gör du med oljereturen från turbon?
El pump eller?
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Sportmerca skrev:Hur gör du med oljereturen från turbon?
El pump eller?
Japp en elpump som används inom rallybruk till bakaxlar.
suger via denna 1liters tank som är avluftad.
Bild
Har även en timerrelä så jag kan bestämma hur mycket pumpen behöver gå.
Har ju lite överkapacitet på den, pumpar 14liter per minut.
Får kanske ut max ett par liter i minuten från turbons oljeretur.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Nu börjar tryckrören bli klara för helsvetsning.:)
Ska göra om röret som går under framskärmen lite grann.
Bild


Ska ta och fixa till en "fake" luftrenare som ska gömma trycklådan.
Bild


Det vänstra röret från trycklådan går ner till dumpen :)
Bild


Som ligger under tryckröret in till ICen.
Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Det blir rent och snyggt! :thumbright:

Smyger in en fråga om din oljepump till returen. Skulle den kunna fungera även om man kör separat oljesystem till turbon?
Var får man tag på den?

Hur förhindrar du att det kommer upp olja i avluftningen på oljetanken? Backventil? För det blir väl inget tryck i tanken antar jag? Ursäktar mig för eventuella tankevurpor :wink:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

PBM Racing skrev:Det blir rent och snyggt! :thumbright:

Smyger in en fråga om din oljepump till returen. Skulle den kunna fungera även om man kör separat oljesystem till turbon?
Var får man tag på den?

Hur förhindrar du att det kommer upp olja i avluftningen på oljetanken? Backventil? För det blir väl inget tryck i tanken antar jag? Ursäktar mig för eventuella tankevurpor :wink:
Tack! :)
Pumpen säljs http://www.ga1.se/ "GA Lindberg Motorsport, kika in på oljekylare.
Men finns även någe likvärdigt på biltema mycket billigare.
Jo det borde klara av att pumpa runt i separat system med, det är en kugghjulspump. :)
Ska inte komma någe olja upp via avluftningen om man håller rätt nivå i tanken.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Ballt sleeperbygge, om du vill ha tryckrören mer osynliga skulle jag gå från IC:n runt i innerskärmen på andra sidan också och sen in bakom förgasaren och ha dumpen mot torpeden, sen en fake orginalsnorkel på fakeluftrenaren framåt, skulle bli grymmt diskret!

Kul bygge annars!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Ritade lite i paint på hur luftrenaren och slangarna ska se ut.
Tänkte måla block, toppar och insug i "hugger orange" :)
Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Det där blir ju kanske hur bra som helst. Riktigt intressant att följa. Gillar att du kör gamla stuket med ribbade kåporna också. Helschysst bil överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Thed_J skrev:Det där blir ju kanske hur bra som helst. Riktigt intressant att följa. Gillar att du kör gamla stuket med ribbade kåporna också. Helschysst bil överhuvudtaget.
Tackar! :)

Var över till BMW Bosse idag och filmade uppstarten av hans BMW M30 3.6 med skruvkompressor :)
http://www.youtube.com/watch?v=IVuN-48leYg
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Det är ju nästan att man gör i byxorna när man ser klipp på Bosses 3,0a :wink:

Det egna projektet fortskrider fint ser jag :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Daniel-635 skrev:Det är ju nästan att man gör i byxorna när man ser klipp på Bosses 3,0a :wink:

Det egna projektet fortskrider fint ser jag :thumbright:
Ja det är fränt ljud i Bosses BMW :)

Klippte till en film till.. Bosse testar lite gatrace
http://www.youtube.com/watch?v=jJUbBNirVZs
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Idag mekade jag och Andy med hans B230 motor, honade till blocket och
tvättade av den. Monterade i nya lager, nu snurrar vevaxeln fint i blocket :)


Sedan passade vi på och städade i garaget och slängde massor med skräp.
Tog ner Chevan på hjul och rullade ut den. :)
Nu blev man ännu mer meksugen :)
Men blir ingen mekande på en vecka, imorrn åker vi upp till Funäsdalen.
Blir lite snowboard och skoteråkning sedan ska vi kika på SpeedWeekend, en och annan öl lär slinka ner med :hihi:

Alla tryckrörsskarvar är tigsvetsade nu :)
Bild

Bild

Ska tillverka ett par täckplåtar som gömmer tryckrören in och ut från ICen
Bild

Samt en täckplåt över kupéfläktkåpan så tryckröret blir gömd.
Bild

Bild

Bild

Bild

Det korta 90graders rörböjjen som är punktad i torpedväggen ska svetsas krage på som går bulta fast i torpedväggen.
Bild

Här bor snigeln :hihi:
Bild

Bild
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Snyggt. Hoppas även på lite bilder från Funäsdalen. Hade gärna åkt dit själv.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det verkar ju jäkligt genomtänkt det här :thumbright:
Verkar bli riktigt diskret, ska bli intressant att se hur det blir till slut
Skriv svar