Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

va ju bra pris
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Bild

Inte för att vara kritisk men går de inte å göra nån annan lösning på wastegaterören när du gjort så fint grenrör i övrigt?
Skulle själv vara lite skeptisk om de hänger med om du skulle montera hx55an igen. (men såklart kan jag ha fel!).
Skulle helst ha dem kortare för att inte ha så mkt extra volym att fylla upp/döda pulser med, samt att även kanske ha dem riktade en aning mot flödet i kollektorn (itstället för 90 grader mot). ?
Kan ju ha fel angående vinklingen också då det finns risk för att bilden luras lite samt att man inte kan se hur röret på baksidan sitter.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ingen fara det är bra med kritik, ska se när jag kommer hem om jag kan slänga upp någon bild på andra sidan. Den ser lite bättre ut tycker jag, där går böjen rakt upp eller hur man ska säga.
Jag tänkte lite som så att nu när wg-rören är i 60mm (styvt 54mm inv, ca 10mm grövre än övriga rör) kanske det skulle motsvara ett rör i flödesriktningen, om man tänker höjden i flödesriktningen. Lite svårt o förklara, men det värsta är att det är lite dåligt med plats för att dra det på något annorlunda vis på den sidan, pga oljeretur och avgashuset.

Men jag måste ta mig en titt på det vid nästa besök i garaget o se om det går att göra annorlunda, jag vill gärna ha wg:n högt så att justering/fjäderbyte blir enkelt. I fjol då den satt under downpipen fick man vänta i minst en kvart för att kyla innan justering, det är för lång tid för ett depåstopp. =)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Så, nu har jag byggt om rören! Blev riktigt nöjd måste jag säga, MEN tyvärr så fotobögade jag slut på batteriet med bilder på frontspoilern för jag tyckte den såg så frän ut på plats.. Så jag har tyvärr inga färska grenrörsbilder att bjussa på, haha.

Ska bara svetsa det mot toppflänsen nu så är det klart sedan, kommer någon bild imorgon eller så =)

Hoppas att mina difflameller dyker upp imorgon, delarna till diffen är nu klara nämligen.

Som det såg ut före (fick planas 8 hundradelar):
Bild

Samtliga friktionsytor efter planslipning:
Bild

Friktionsyta vs metallsprutad baksida (Nu 2,68- gentemot tidigare 2,6mm):
Bild
Senast redigerad av Turbokoftan den tor mar 11, 2010 10:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Utlovade bilder, här kommer dom!

Bild

Bild

Bild

Svetsen är inte i världsklass, men det blir min frontspoiler!! banan va snygg den blev, jag lär bjuda på en bild vid varje kommande uppdatering fram tills dom tar slut.. År 2014 eller så :lol:

Bild

Låg ett brev på dörrmattan när man kom hem idag :)
Bild

Chris har erbjudit sig att blästra/plana röret när han får tid, även gå över ett par ställen med rörtråd där det var för trångt för att komma åt med migen. Får se när han får tid över, hans egen bil börjar närma sig provstart så man vet aldrig =)

Hej så länge!
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av tjmop »

ser bra ut koffe boy... :thumbright:
men du har väl inte glömt att boka in...
http://www.motorevents.com/motorevents/ ... da=Gatebil

Hur långt borta är de för chris?
Hööj
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Användarvisningsbild
Chille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Chille »

tjmop skrev:ser bra ut koffe boy... :thumbright:
men du har väl inte glömt att boka in...
http://www.motorevents.com/motorevents/ ... da=Gatebil

Hur långt borta är de för chris?
Hööj

Det går framåt :hihi:
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

som sagt det går framåt och att chris snart har fått ihop sin maskin låter ju härligt! ni tillsammans blir väll över 1000hk, det kan ni skryta med på harrys då ni är klar 8)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Det är nog inget att skryta över.

Var och hälsade på en kompis idag som hjälpte mig att pressa nya bränsleledningar, så nu blir hela systemet stålomspunnet (teflonslang).
Har även handlat en uppsättning 1680cc spridare och bytt åt mig en 765 tryckplatta med sinter. Så motorn åker ut någon dag nu för trågbyte och svetsning av oljeretur i bröstkåpan (istället för tråget).

Om Robban läser detta så kan jag berätta att jag i morse råkade smälla igen bagageluckan med mobilen emellan, kunde på så vis inte få fram ditt nummer idag då jag inte heller hade någon tillgång till internet. Ber om ursäkt för detta och hoppas att du inte väntade entgångt, men jag skulle kunna förskottsbetala dig för krängaren och fixa någon som kan hämta upp den någon dag framöver om det är ok.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Lyfte ur motorn ikväll, nu blir det kopplingsbyte till 765 tryckplatta och allmän översyn. Ska även göra en ny oljeretur i bröstkåpan (sitter i tråget nu). Funderar även på att svetsa om filterhuset till AN8 med svetsnipplar så att man kan få dit ett par pressade slangar även på oljan så man slipper oroa sig över det.

Bild

Bränsleledningarna blev nice iaf :)

Bild
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av reine »

ser ju grymt ut de här :)
helt klart en jäkligt frän bil!

satt och fundera lite på teflonslangarna, tål dom e85?
hur mycket skiljer det i pris emot tex alurör med an-kopplingar?
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tackar =)

Angående slangarna så är det en PTFE variant som skall tåla E85, här finns lite mer info:
http://www.specmahydraulic.se/CommonRes ... l_Webb.pdf Sida 0:16, betyg 5/5 i resistens mot etanol.

Angående priset kontra rör vet jag faktiskt inte, men slang är väl att föredra till motorrummet med rörliga delar. Har själv hydraulrör under bilen och upp till bagaget som nu får en övergång med skärringskopplingar till slang.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tog mig an diffklumpen en kväll nu i veckan på jobbet, blev fint då man fick köra innehållet i tvätten!

Så nu har jag äntligt kommit mig till skott och satt ihop bakvagnen, det som är kvar nu är att köpa nya bromsbelägg då de som följde med oken var sopslut. Samt några clips för bromsledningarna, även handbromsen återstår.. Sköldarna var inte i något vidare skick på den här nya bakvagnen så jag får se hur det ser ut på min nuvarande när jag river ner den.

Det blir nog inte mycket ballare än så här till en E34:a tror jag =)
Bakvagnen består nu av 540 diffhus med 2.92 utväxling (ca 290km/h @ 7000rpm, 300 @ 7250rpm), 535 lamelldiff med schimsad förspänning (+0,5mm samt nya lameller), 535 brygga med justerbar camber (excenter brickor/bultar), m5 krängningshämnare, m5 ventilerade bromsar + ok, Powerflex silentblock.

Tyvärr blev det ingen färg på diffklumpen pga stram tidsram hehe, men nu vet jag att den är fräsch på insidan iaf :)

Bild
Före: http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 8small.jpg

Sedan vill jag tacka Fredrik Mehlin som fixade en oljeretur åt mig i rostfritt, bockad & polerad- värsta servicen :) På bilden syns även silikonslangarna som är början på de nya kylrören för att komma förbi 1:ans primärrör, kylrören blir i polerat rostfritt.

Bild

Eftersom jag nu kommer åka med returen i bröstkåpan så medförde det lite rivning, ventilkåpa/tråg osv fick demonteras.
Oljan såg riktigt bra ut, och invändigt såg den ut som när den åkte ihop i juli :)
Ska släppa nå överfall o kontrollera lagrena vid nästa garagebesök.

Bild

Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Blev ett pass till idag, skruvade ner den gamla bakvagnen.

Ursäkta den kassa bildkvalitén, mosade som sagt min förra telefon med bagageluckan.
Bild

Nya vs. gamla:

Bild

Någon som vill köpa den gamla? Svetsdiff med 3,07 utväxling. Damasken trasig på en axel men kan skicka med en fräsch axel vid sidan av, pm:a vid intresse.

Slängde in en beställning hos Mekonomen nu på nya handbromswirear, clips till bromsslangar/rör, bromsbelägg bak samt monteringssats till handbromsen. Skall nog gå att få ordning på kryckan också så dom blir glada på besiktningen.. =)
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Kul med ny och fräsch bakvagn. :)
Rickard Persson
070-4353595

Bmw 535 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43568
Skriv svar