Val av bil för att bygba cab
Val av bil för att bygba cab
halloj . jag har vart lite sugen på att bygga en cab.
jag är hyfsat på de klara hur bygget skall gå till.
men ja vet inte vilken bil jag skall bygga på.
vilken bil tror ni skulle vara "lämpligast"/snyggast
att bygga av?.
jag är hyfsat på de klara hur bygget skall gå till.
men ja vet inte vilken bil jag skall bygga på.
vilken bil tror ni skulle vara "lämpligast"/snyggast
att bygga av?.
VOLVO_244_GL_TURBO
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Är det ett "seriöst" bygge eller typ Kirunacab?
Jag har besiktat fler sådana än jag orkar räkna och något jag har lärt mig är att det är värt att välja en bil med höga karossidor, gärna som man sitter lågt i. Då är det mycket enklare att få till bältena bra och man åker bekvämare.
240 kan vara bättre än 740 alltså men en av de bästa jag kört var en Mazda 929 kupé, 1982-83-84-85 nånting.
/Gustaf
Jag har besiktat fler sådana än jag orkar räkna och något jag har lärt mig är att det är värt att välja en bil med höga karossidor, gärna som man sitter lågt i. Då är det mycket enklare att få till bältena bra och man åker bekvämare.
240 kan vara bättre än 740 alltså men en av de bästa jag kört var en Mazda 929 kupé, 1982-83-84-85 nånting.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Bilen skall vara mångsidig
man skall kunna glida runt på stan medan polarna njuter av en kall öl i baksätet, lägga en liten burnout om man vill
den skall ju kunna brukas. Och minsst 2 av dörrarna skall vara öppningsbara. det blir ett seriöst bygge, inget fulbygge med helsömmade dörrar
jag tittade på blocket efter lämliga bilar hittade några. volvo-142,242,opel-ascona,kadett C,manta, Bmw 323 e30, Mercedes 190E - 1988
vad tror ni ?
bilen skall/kommer inte bli någon pilsnerhäck
man skall kunna glida runt på stan medan polarna njuter av en kall öl i baksätet, lägga en liten burnout om man vill
den skall ju kunna brukas. Och minsst 2 av dörrarna skall vara öppningsbara. det blir ett seriöst bygge, inget fulbygge med helsömmade dörrar
jag tittade på blocket efter lämliga bilar hittade några. volvo-142,242,opel-ascona,kadett C,manta, Bmw 323 e30, Mercedes 190E - 1988
vad tror ni ?
bilen skall/kommer inte bli någon pilsnerhäck
VOLVO_244_GL_TURBO
Vi tog en polo för att den inte fanns som cab. En svetsare som brukar göra folkraceburar knåpade ihop bågen billigt billigt
http://www.pixbox.se/pic_show_id22135867.html
Ta bara nån ovanlig bil så blir det kul
http://www.pixbox.se/pic_show_id22135867.html
Ta bara nån ovanlig bil så blir det kul
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Spontant sett känns Mercan som ett hyfsat kul objekt. Mer jobb om du ska göra den till "äkta" tvådörrars med förlängda dörrar osv. men den kan nog se vettig ut. Det känns också som den har vettiga karossidor.
Öppningsbara dörrar ska man helt klart bygga med. Inte så svårt som många tror och bilen blir mycket mer användbar.
/Gustaf
Öppningsbara dörrar ska man helt klart bygga med. Inte så svårt som många tror och bilen blir mycket mer användbar.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Polon så ju fin ut
men jag föredrar bakhjulsdrift.
mercor e rätt grymma kan nog vara lättare att få tag i en som är en 2-dörrars orginal tips på modell ?.
om man bygger på en merca så skall det helt klart vara diesel med eller utan turbo .
är det godkänt men midjebälte i hela bilen ?
polarn har midjebäte fram h+v och mitten bak sen h+v bak är 3 punkt (volvo 244 cab)
om man bygger på en 4 dörrars går det att besiktiga med alla 4 dörrar öppningsbara?.
men jag föredrar bakhjulsdrift.
mercor e rätt grymma kan nog vara lättare att få tag i en som är en 2-dörrars orginal tips på modell ?.
om man bygger på en merca så skall det helt klart vara diesel med eller utan turbo .
är det godkänt men midjebälte i hela bilen ?
polarn har midjebäte fram h+v och mitten bak sen h+v bak är 3 punkt (volvo 244 cab)
om man bygger på en 4 dörrars går det att besiktiga med alla 4 dörrar öppningsbara?.
VOLVO_244_GL_TURBO
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Ja du ska ju inte bygga på polo nu när det redan finns en
Som Gustav skriver bygg öppningsbart, vi byggde på tröskeln 1dm med plåt från främre till bakre hjulhus och högst upp en 20x40mm balk på höjden.
Täckte över lite hål på sidorna om baksätet, minns inte om SFRO-mannen ville ha det så eller om han bara rekommenderade.
Det och ett kryss mellan stötdämpartornen bak var det enda vi hade krav på som förstärkning. Vi satte dock bågen mest för säkerhets skull och svetsade fast halva bakluckan som synes, hatthyllan blev ny bagagelucka
Det var riktigt kul att göra som färsking 19årig bilbyggare, rekommenderas
Som Gustav skriver bygg öppningsbart, vi byggde på tröskeln 1dm med plåt från främre till bakre hjulhus och högst upp en 20x40mm balk på höjden.
Täckte över lite hål på sidorna om baksätet, minns inte om SFRO-mannen ville ha det så eller om han bara rekommenderade.
Det och ett kryss mellan stötdämpartornen bak var det enda vi hade krav på som förstärkning. Vi satte dock bågen mest för säkerhets skull och svetsade fast halva bakluckan som synes, hatthyllan blev ny bagagelucka
Det var riktigt kul att göra som färsking 19årig bilbyggare, rekommenderas
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 49
- Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
- Ort: Skellefteå