70 commodore V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
70coupeJocke
Lite mer laddtryck

70 commodore V8

Inlägg av 70coupeJocke »

Tänkte härmed ta o starta en liten tråd om mitt bygge som då är en Opel commodore coupe 70 som det sitter en cheva 350 med en th350 låda.

Just nu håller jag på med fästen till lådbalken, oljetråget och motor fästen. då allt detta är "nytt" för mig så hoppas jag på mycket tips och råd.

Frågor kring bygget är mer än välkommet! bilder på bilen och mera info kommer dyka upp inom en snar framtid! :P

Tänkte lägga upp några bilder från när jag köpte den. dock är dom ifrån sommaren 2009, men man kan ju i alla fall få en liten överblick över vad som händer!

så här ser karossen ut i dagsläget oxå bara mer nerslipad och rostlagad!

Bild

fronten ser skapligt ut nätet är tänkt mattsvart i framtiden.

Bild
loud pipes save lives
opel commodore 70 coupe v8
Volvo 145-72 B23A
Toyota corolla-76

Söker akut bakljus till min Opel!!!! 12.5cm höga å 56cm breda! allt i den sizen är av intresse
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Kul med lite annorlunda bilar :)

Vad är planen med bilen?
Lite mer laddtryck

Inlägg av 70coupeJocke »

Oliven skrev:Kul med lite annorlunda bilar :)

Vad är planen med bilen?
Ja man vill ju faktiskt sticka ut lite i mängden o sådär. ja planen är en frän bil som inte ska se mycke ut för världen (kawa grön o mattsvart huv). just nu kämpas det för en besiktning innan big meet i västerås i Juli men vi får väl se.

Tänkte börja med o köra original ett tag för att se att grejerna håller å allting funkar sen kanske det blir till att jag rätt på annan maskin å på med nå musse pigg toppar, annat insug, annan förgasare o en värre kam.
loud pipes save lives
Volvo 145-72 B23A
Toyota corolla-76

Söker akut bakljus till min Opel!!!! 12.5cm höga å 56cm breda! allt i den sizen är av intresse
G karlsson
Lite mer laddtryck

Inlägg av G karlsson »

kul projekt du har på gång.
såg att du är på jakt efter bakljus? har två orginalglas från en rekord coupe om du är intresserad. lite blekta i färgen men inga skador.

edit: såg nu att de var några stora rackare du var ute efter och de har jag inte
Senast redigerad av G karlsson den lör mar 13, 2010 6:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
70coupeJocke
Lite mer laddtryck

Inlägg av 70coupeJocke »

om någon som kollar sidan har någon som helst aning eller vet vart man kan få tag i info om chevas bockhornsgrenrör kan få höra av sig då jag måste veta hur mycket dom bygger. tack på förhand alla glada läsare! :D
loud pipes save lives
Volvo 145-72 B23A
Toyota corolla-76

70coupeJocke
Lite mer laddtryck

Inlägg av 70coupeJocke »

G karlsson skrev:kul projekt du har på gång.
såg att du är på jakt efter bakljus? har två orginalglas från en rekord coupe om du är intresserad. lite blekta i färgen men inga skador.
Kul att du tycker mitt "lilla" projekt ser skojjigt ut, alltid kul när någon uppskattar vad man gör. :D

Är tyvärr inte intresserad då bilen är helt ombyggd i baken, jag misstänker att de ska vara Thunderbird -65 bakljus.

Men plånboken är redan gles å ska jag ha sånna så lär jag nog börja sälja mina egna ben å armar känns de som... :?
loud pipes save lives
Volvo 145-72 B23A
Toyota corolla-76

TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av TomKorkeakoski »

Tjenare, kul med ett Commodore V8 projekt och riktigt fränt med lite 70/80-tals custom.

Bockhornsgrenrören bygger ungefär 65mm utåt, motorn blir omkring 600-610mm bred med bockhornsgrenrör. Det är ca 100mm från grenrörsskruven ner till utblåset. Finns ju lite varianter på bockhornsgrenrör vissa modeller är utblåset vinklat. Verkar vara vanligast med vinklade utblås på förarsidan.

Svårt att se på bilderna hur långt bak du har motorn, på min Commodore så tog bockhornsgrenröret (vinklade utblås modellen) i styrsnäckan. Men jag har motorn ganska långt bak, så har du motorn lite längre fram eller ombyggd styrning så funkar det säkert.

En negativ sak med bockhornsgrenrören är ju att många tror att dom är gjutna i guld och att man därför kan prissätta dom därefter. Så ett bättre alternativ är nog att köpa billiga blockhuggerheaders som har ungefär samma form men som du kan svetsa på om dom skulle ta i och sen har dom ju oftast grövre utblås en bockhornsgrenrören.

Finns även Cheva 265 grenrör som har utblåsen nästan i samma höjd som avgaskanalerna som kanske funkar att använda.

Måtten är inte exakt måttade så lita inte helt på dom.

Mvh Tom
70coupeJocke
Lite mer laddtryck

Inlägg av 70coupeJocke »

TomKorkeakoski skrev:Tjenare, kul med ett Commodore V8 projekt och riktigt fränt med lite 70/80-tals custom.

Bockhornsgrenrören bygger ungefär 65mm utåt, motorn blir omkring 600-610mm bred med bockhornsgrenrör. Det är ca 100mm från grenrörsskruven ner till utblåset. Finns ju lite varianter på bockhornsgrenrör vissa modeller är utblåset vinklat. Verkar vara vanligast med vinklade utblås på förarsidan.

Svårt att se på bilderna hur långt bak du har motorn, på min Commodore så tog bockhornsgrenröret (vinklade utblås modellen) i styrsnäckan. Men jag har motorn ganska långt bak, så har du motorn lite längre fram eller ombyggd styrning så funkar det säkert.

En negativ sak med bockhornsgrenrören är ju att många tror att dom är gjutna i guld och att man därför kan prissätta dom därefter. Så ett bättre alternativ är nog att köpa billiga blockhuggerheaders som har ungefär samma form men som du kan svetsa på om dom skulle ta i och sen har dom ju oftast grövre utblås en bockhornsgrenrören.

Finns även Cheva 265 grenrör som har utblåsen nästan i samma höjd som avgaskanalerna som kanske funkar att använda.

Måtten är inte exakt måttade så lita inte helt på dom.

Mvh Tom
Väldigt bra information!!! uppskattas! jo jag har räknat ganska hårt med styrsnäckan å så så jag har faktiskt maskin lite vinklad ifrån styrsnäckan för o vara på den säkraste sidan! :thumbright:

ekonomin skriker så fort man ska göra ett inköp men vi får se det lutar antingen åt bockhorn annars blir det egenbyggt! det löser sig! tack för infon! nu blire röja :twisted:
loud pipes save lives
Volvo 145-72 B23A
Toyota corolla-76

AlexanderEmilsson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av AlexanderEmilsson »

jocke har startat tråd :D
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Re: 70 commodore V8

Inlägg av Nicklas Eriksson »

70coupeJocke skrev:
Bild
Roligt med fler coupéer! :D
Om det är Usa-lysena du har så har jag lyktsargar till de om du är intresserad. Ska bli intressant att följa detta projekt!
70coupeJocke
Lite mer laddtryck

Re: 70 commodore V8

Inlägg av 70coupeJocke »

piraten skrev:
70coupeJocke skrev:
Bild
Roligt med fler coupéer! :D
Om det är Usa-lysena du har så har jag lyktsargar till de om du är intresserad. Ska bli intressant att följa detta projekt!
Ja det hade varit otroligt kul med ännu fler coupeer på forumet!

nej det är väl lite mer den modellen att det låg fyra stycken i boden som jag inte har den blekaste vad dom är till :doh: hade planer på kromad sarg o bygga så dom ser insänkta ut men det blir en lite annan modell i stället, blir 145:a skuff list (den hårda) runt vid nätet! bara hoppas det blir fränt :twisted:
loud pipes save lives
Volvo 145-72 B23A
Toyota corolla-76

Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

såg på en av bilderna att du inte hade baksätet på plats, om du saknar det så finns det ett svart baksäte hos mig. hyfsat skick. jag verkar som värsta nasaren... :) har bara en del grejer över från mitt bygge som jag gärna bidrar med till någon annans coupé annars så hamnar det mest troligt på tippen i slutändan.

angående lyktorna så såg jag vi närmare titt att de inte ligger i samma plan, bmw kanske?
70coupeJocke
Lite mer laddtryck

Inlägg av 70coupeJocke »

piraten skrev:såg på en av bilderna att du inte hade baksätet på plats, om du saknar det så finns det ett svart baksäte hos mig. hyfsat skick. jag verkar som värsta nasaren... :) har bara en del grejer över från mitt bygge som jag gärna bidrar med till någon annans coupé annars så hamnar det mest troligt på tippen i slutändan.

angående lyktorna så såg jag vi närmare titt att de inte ligger i samma plan, bmw kanske?
nja det ligger helsvart inredning ute i mannskaps kojan men det är batteri i skuffen så ska dra kablar till det och sen till bakljus så inredningen får vänta ett ögonblick. men tack ändå!

ja kan kanske vara bmw men jag börjar smått misstänka impala 77a men annars har jag nå äldre datsun baklysen men dom ser juh förjä*liga ut rent utsagt! men det löser sig.

ska uppdatera med lite nya bilder nu till helgen som kommer var det tänkt om jag hittar en kamer)
loud pipes save lives
Volvo 145-72 B23A
Toyota corolla-76

Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det här kan nog bli kul.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Det här kommer definitivt att följas :thumbright: Men släng upp lite mer bilder nu!!!
Skriv svar