Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Nejdå, följer hela tiden bygget.
Mycket intressant
Mycket intressant

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ja, karossen innebär en viss charm helt klart...Krull skrev:Men frågan är ju vilken bil som hade vart lika frän som en 142a?
Det kanske står tidigare i tråden men blir det NA eller turbo wankel?
Motorn kommer nog bli turbo, då jag ska registreringsbes med den första motorn, och det är ganska avgörande vad som står i pappret där. Därför är målet på 20B-Turbo.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Mooseville Performance...


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Alias Pettson
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
- Ort: Finspång
Slakta? Jag tänker försöka göra veven från scratch by my selfAlias Pettson skrev:Satan vilket herrejösses jobb.
Vad ska pusslas ihop? 2st 13b eller 12a? För du ska vell inte slakta ett par 20b?
lite motor bilder skulle inte sitta fel;)

4st 13B rotorhus
3st 13B mittgavlar
1st 13B främre gavel
1st 13B bakre gavel

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Alias Pettson
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
- Ort: Finspång
Jaha, imorgon början veckan då jag hade tänkt beställa hem material till den nya veven
Det känns faktiskt nervöst, när man väl lagt ordern så har det gått från våt dröm till obehaglig verklighet, med risken att misslyckas såklart
Jag hoppas alla är medvetna om att jag aldrig påstått att det 100% kommer gå i lås. Men å andra sidan måste man väl satsa för att vinna har jag hört...
I garaget har det varit lugnt med min bil, har hjälpt min bror som oxå börjar spåra ur lite...
Har inga nya bilder, men gjorde igår lite mer prylar inför uppriktning av framvagn och ram.
Ska se om jag kan helsvetsa ramen idag och sedan börja rikta och kryssmäta ikväll eller i veckan.
Det är sådana här saker som oroar mig, när man vet att gör man fel, så märker man det lååångt efteråt. Jag vill hellre ha verkan och orsak meddetsamma.


I garaget har det varit lugnt med min bil, har hjälpt min bror som oxå börjar spåra ur lite...
Har inga nya bilder, men gjorde igår lite mer prylar inför uppriktning av framvagn och ram.
Ska se om jag kan helsvetsa ramen idag och sedan börja rikta och kryssmäta ikväll eller i veckan.
Det är sådana här saker som oroar mig, när man vet att gör man fel, så märker man det lååångt efteråt. Jag vill hellre ha verkan och orsak meddetsamma.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Mitt råd är att bara fokusera på maskin framöver.
Strunta helt enkelt i bilen tills maskin är uppstartad & testad. Att bara komma så pass långt är en oerhörd bedrift och det är lätt att krokna längs vägen om hela bilen ska byggas klar.
Jag tittar på en del olika aternativ för styrsystem samt kan lösa plats i motorbänk.
Mvh Marco
Strunta helt enkelt i bilen tills maskin är uppstartad & testad. Att bara komma så pass långt är en oerhörd bedrift och det är lätt att krokna längs vägen om hela bilen ska byggas klar.
Jag tittar på en del olika aternativ för styrsystem samt kan lösa plats i motorbänk.
Mvh Marco
Du har rätt i det du säger, dock kommer maskinens byggtid bli väldigt spridd, så jag kommer säkert ligga i garaget och skruva och svetsa mellan arbetspassen på maskin.Marco Garver skrev:Mitt råd är att bara fokusera på maskin framöver.
Strunta helt enkelt i bilen tills maskin är uppstartad & testad. Att bara komma så pass långt är en oerhörd bedrift och det är lätt att krokna längs vägen om hela bilen ska byggas klar.
Jag tittar på en del olika aternativ för styrsystem samt kan lösa plats i motorbänk.
Mvh Marco
Jag tror det kommer bli svårt att styra 4rotorer med ett och samma sprut, har sett folk som styr det hela som om det vore 2st motorer med samma mapp. Men jag är idel öra om du har några nya ideer. Bromsbänksplats vore kanon!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Inga större nyheter egentligen, har helsvetsat ramen idag så nu är den helt klar att bli implantat i wolvo-karossen.
Ett jävla kaos!

Färdig


Ett jävla kaos!

Färdig



Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Hej! Denna tråd hade man totalt missat!
Kul med 142 inspiration! Behövs verkligen till mitt egna projekt som stått typ sen man var myndig ungefär.....
Du som haft kontakt med SFRO, om man skulle ta och bygga rörchassie från sidledsbalken under/bakom stolarna och bakåt så är det inga problem att regga som ombyggt fordon eller?
Ska bli intressant att följa detta vidare, hoppas du jobbar på bra i nya garaget
, ser fram emot den dagen man själv kan sätta igång med skruvandet igen.. 

Kul med 142 inspiration! Behövs verkligen till mitt egna projekt som stått typ sen man var myndig ungefär.....

Du som haft kontakt med SFRO, om man skulle ta och bygga rörchassie från sidledsbalken under/bakom stolarna och bakåt så är det inga problem att regga som ombyggt fordon eller?
Ska bli intressant att följa detta vidare, hoppas du jobbar på bra i nya garaget

