Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Men frågan är ju vilken bil som hade vart lika frän som en 142a?

Det kanske står tidigare i tråden men blir det NA eller turbo wankel?
Johan Högström
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nejdå, följer hela tiden bygget.
Mycket intressant :thumbright:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Krull skrev:Men frågan är ju vilken bil som hade vart lika frän som en 142a?

Det kanske står tidigare i tråden men blir det NA eller turbo wankel?
Ja, karossen innebär en viss charm helt klart...
Motorn kommer nog bli turbo, då jag ska registreringsbes med den första motorn, och det är ganska avgörande vad som står i pappret där. Därför är målet på 20B-Turbo.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mooseville Performance...

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 05, 2005 12:55 am
Ort: Björkvik

Inlägg av mattsvart »

Hur låser man vevsläng 1 och 4 på den?

Mvh // Christos
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Användarvisningsbild
Alias Pettson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Alias Pettson »

Satan vilket herrejösses jobb.
Vad ska pusslas ihop? 2st 13b eller 12a? För du ska vell inte slakta ett par 20b?
lite motor bilder skulle inte sitta fel;)
Niklas Petersson

073-2560830

Turbo är ballt, men jag är ballare....
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Alias Pettson skrev:Satan vilket herrejösses jobb.
Vad ska pusslas ihop? 2st 13b eller 12a? För du ska vell inte slakta ett par 20b?
lite motor bilder skulle inte sitta fel;)
Slakta? Jag tänker försöka göra veven från scratch by my self :)
4st 13B rotorhus
3st 13B mittgavlar
1st 13B främre gavel
1st 13B bakre gavel

:)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Alias Pettson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Alias Pettson »

Nått så coolt går inte att beskriva med ord. All heder till dig...


SKA FÖLJAS!!!
Niklas Petersson

073-2560830

Turbo är ballt, men jag är ballare....
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Inlägg av zurfer »

2.6 L ?


"Four rotor engines have been even more of a dream for the average rotary enthusiast than three rotor engines. A four rotor engine is capable of incredibly smooth delivery of power, as smooth as or even smoother than a V12 piston engine."

Låter ju awesome!
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Jaha, imorgon början veckan då jag hade tänkt beställa hem material till den nya veven :) Det känns faktiskt nervöst, när man väl lagt ordern så har det gått från våt dröm till obehaglig verklighet, med risken att misslyckas såklart :) Jag hoppas alla är medvetna om att jag aldrig påstått att det 100% kommer gå i lås. Men å andra sidan måste man väl satsa för att vinna har jag hört...

I garaget har det varit lugnt med min bil, har hjälpt min bror som oxå börjar spåra ur lite...
Har inga nya bilder, men gjorde igår lite mer prylar inför uppriktning av framvagn och ram.
Ska se om jag kan helsvetsa ramen idag och sedan börja rikta och kryssmäta ikväll eller i veckan.

Det är sådana här saker som oroar mig, när man vet att gör man fel, så märker man det lååångt efteråt. Jag vill hellre ha verkan och orsak meddetsamma.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Inlägg av Marco Garver »

Mitt råd är att bara fokusera på maskin framöver.

Strunta helt enkelt i bilen tills maskin är uppstartad & testad. Att bara komma så pass långt är en oerhörd bedrift och det är lätt att krokna längs vägen om hela bilen ska byggas klar.

Jag tittar på en del olika aternativ för styrsystem samt kan lösa plats i motorbänk.

Mvh Marco
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Marco Garver skrev:Mitt råd är att bara fokusera på maskin framöver.

Strunta helt enkelt i bilen tills maskin är uppstartad & testad. Att bara komma så pass långt är en oerhörd bedrift och det är lätt att krokna längs vägen om hela bilen ska byggas klar.

Jag tittar på en del olika aternativ för styrsystem samt kan lösa plats i motorbänk.

Mvh Marco
Du har rätt i det du säger, dock kommer maskinens byggtid bli väldigt spridd, så jag kommer säkert ligga i garaget och skruva och svetsa mellan arbetspassen på maskin.
Jag tror det kommer bli svårt att styra 4rotorer med ett och samma sprut, har sett folk som styr det hela som om det vore 2st motorer med samma mapp. Men jag är idel öra om du har några nya ideer. Bromsbänksplats vore kanon!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Inga större nyheter egentligen, har helsvetsat ramen idag så nu är den helt klar att bli implantat i wolvo-karossen.

Ett jävla kaos!
Bild

Färdig :)
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
zetaz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jan 09, 2010 9:26 pm

Inlägg av zetaz »

haha GO FOR IT!!!!!
sa jag att japan hadde svarat?
dom va för dyra så det e bara kiwi lr va det nu va dom hette.
men kvaliten e ju si så där visst.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Hej! Denna tråd hade man totalt missat! :shock:

Kul med 142 inspiration! Behövs verkligen till mitt egna projekt som stått typ sen man var myndig ungefär..... :doh:

Du som haft kontakt med SFRO, om man skulle ta och bygga rörchassie från sidledsbalken under/bakom stolarna och bakåt så är det inga problem att regga som ombyggt fordon eller?

Ska bli intressant att följa detta vidare, hoppas du jobbar på bra i nya garaget :thumbright: , ser fram emot den dagen man själv kan sätta igång med skruvandet igen.. :roll:
Skriv svar