tjocklek på olika block?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

Olli skrev:Vad kostar 103mm stålvevaxel med 104mm block i Parner?
Fick priser av Parner idag på ett 3,3liters kitt:Block,stakar,vev och kolvar,90000+moms!
Jag skrev att jag ville ha det uppspecat med pris på varje pryl men fick det i en klumpsumma ändå,skum gubbe!Antar att han bara vill sälja färdiga kit.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

b20 block från -74 (åttabultad vev) har 4mm gods med 92 i borr
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

pvmannen skrev:b20 block från -74 (åttabultad vev) har 4mm gods med 92 i borr
nästan 1 mm tjockare än en B230 med 96mm borr :thumbright: men jag tror att det är bättre matreal i ett nyare 230 block.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

pvmannen skrev:b20 block från -74 (åttabultad vev) har 4mm gods med 92 i borr
I bästa fall ligger godstjockleken på 3 mm vid 92 borr! Det kan finnas partier med mer gods, men inte på tunnaste stället. Jag har synat många block, körde ju tidigare med 94 borr (betongfyllt). Jag borrade bl. a. ett fabriksnytt -76 block till 94 mm, det blev ca 2 mm cyl.väggar kvar. Mitt första block med 94 borr var ett 6-bultblock (före -74) och det hade ungefär samma godstjocklek.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

jäg kappaede et b21 block for litt sän, den mått tils 5.5mm på tjukasta väggen och ner mot 4.5mm på d minste, men dom va altid tjockast på toppen där d behövs. men d va stora forskjeller på foderna, kan hiva up en bild :)

Skulle d va nån skilnad på et B21A block från -75 och B21ET från -82? den tanken slo mig da jag såg lager bukkarna for veven på 75:a blocket ;D dåm var ju helt fir kantig som en billet bukk och inte avrundad som nyare blocker är.
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Inlägg av zurfer »

tosk skrev:jäg kappaede et b21 block for litt sän, den mått tils 5.5mm på tjukasta väggen och ner mot 4.5mm på d minste, men dom va altid tjockast på toppen där d behövs. men d va stora forskjeller på foderna, kan hiva up en bild :)

Skulle d va nån skilnad på et B21A block från -75 och B21ET från -82? den tanken slo mig da jag såg lager bukkarna for veven på 75:a blocket ;D dåm var ju helt fir kantig som en billet bukk och inte avrundad som nyare blocker är.
tror att det är många som vill se lite bilder :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja lägg upp bilder!

jag tror de senaste B21 hade tjockare väggar.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

Jag glömde skriva ned måtten på vaggarna, så d e bare efter eget huved, men d ska inte vara långt från sanningen :) kan kolla upp d 100% i mårrån.

Detta e nån B21A block från 80-tallet om jag inte mins fel.

http://i33.photobucket.com/albums/d57/2 ... 1268849971

http://i33.photobucket.com/albums/d57/2 ... 1268849850
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

mätt lite fel ser jag, man kan trekka ifrån 0.5-1mm på alla mål, stort sett var alla veggar rundt 4.40mm når ja tok kontroll mått i dag. men vissa var over 5mm.

ska pröva kappa et nyare block

blocket var et -78
MikkeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis mar 23, 2010 9:37 pm
Ort: Skåne

Re: B19 SN

Inlägg av MikkeN »

PerAage skrev:SN-blocken var bottendelen til Volvos originale R-sportmotor (16V).
Cyllinderveggarna är tjockare :shock:
Mitt SN-block är borrat 96mm, och väggarna är fortfarande mycket tjockare än B230/B23. (blir en fin motor til 242 turbon)
:hihi:

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Citat ur R-sport katalogen från 1981:
"Motorblocket i 16 ventilersmotorn utgår från standard B19-blocket och för att väggarna inte skall bli för tunna har vi valt ut speciellt tjockväggiga block.
Blocken är så tjocka att man tom kan borra vidare ett par millimeter."

För att förtydliga, borrningen i R-sport motorn var som standard 96 mm.
MikkeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis mar 23, 2010 9:37 pm
Ort: Skåne

Inlägg av MikkeN »

Code skrev:
bergman skrev:det är sant jens. Ingen som provat mäta ett b19 block då? det borde vara ännu bättre cylinderväggar i ett sådant block.

// bergman
Jag mätte på ett B19 block igår och uppskattade tjockleken till ca 8 mm...

Mätresultatet är knappast så exakt, mätte bara med skjutmått...

Blocket har bokstäverna SN på högra sidan och här i Finland går ett rykte om att SN blocken skulle ha tjockare cylinderväggar än "vanliga" B19.

Vet inte om det stämmer, nån här som vet nåt om det?
Kommer med ett mycket senkommet svar, klipper in ett jämngammalt inlägg från 300Power Club.


I början av 80talet släpptes det några Volvos med B19motor och med ett block som hette B19sm, dessa block kunde man borra upp till 2,2L.
Det var en slags hybrid mellan B23 o B19, block som aldrig var avsedda för personbilar men hamnade på bandet när Volvo hade ont om motorblock. Blocken var i förstahand avsedda för rallycross o bana.

Likaså kunde man ha tur o ha en 240/300 med en 531-topp.....ok....många visste inte om det eller brydde sig inte. Dem kunde ha en Volvo som gick bättre än grannens Volvo av samma märke o kvalite men inte visste varför.
Orsaken var samma som med B19sm "vi har ingen topp så vi slänger på det som passar".

Denna information är hämtad av folk som har jobbat på Volvos produktionsband.
Skrivit av Dan P 18/11 2005 i tråd om B19E
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

är det någon som kapat isär ett b18 block? hur tjockt är det på dem?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ser ut med ögat att va lika ytter dim som en B20 av äldre modell.

alltså väldigt tjocka väggar 8)
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 14, 2009 10:49 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av Elffors »

Love skrev:
Olli skrev:Vad kostar 103mm stålvevaxel med 104mm block i Parner?
Fick priser av Parner idag på ett 3,3liters kitt:Block,stakar,vev och kolvar,90000+moms!
Jag skrev att jag ville ha det uppspecat med pris på varje pryl men fick det i en klumpsumma ändå,skum gubbe!Antar att han bara vill sälja färdiga kit.
Okänd kille ringde våran firma och undrade om vi kunde fräsa ett 6-cyl Bmw cylinderblock ur en solid klump 2541-03!!
Gärna med toppar och block i ett. :doh:
Råämnet hade kostat mellan tumme o pekfinger 30-40k + moms
det hade blitt dyyyrt!!! :hihi:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Elffors skrev:...Gärna med toppar och block i ett. :doh:
Råämnet hade kostat mellan tumme o pekfinger 30-40k + moms
det hade blitt dyyyrt!!! :hihi:
Idén är ju inte ny på något sätt.
Offenhauser gjorde det nångång på 30-40-talet...
4,1liter DOHC och 16ventiler i ETT stycke!
Wikipedia skrev: ...One of the keys to the Offenhauser engine's success was power. A 251.92 cubic inch (4,128.29 cm³) twin-cam four-cylinder racing Offy with a 15:1 compression ratio and a 4.28125 x 4.375-inch (111.1 mm) bore and stroke, could produce 420 horsepower (313 kW) at 6,600 rpm; 1.77 horsepower (1.32 kW) per cubic inch (81 kW/L). Other variants of the engine produced up to 3 horsepower (2.2 kW) per cubic inch (137 kW/L)....
....Another reason for the engine's success was reliability; unit construction (no separate cylinder head) meant the engine was not vulnerable to head gasket or cylinder stud problems and allowed for higher cylinder pressures.

Lite OT kanske...
Skriv svar