
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Rasmus Annander skrev:så fränt![]()
bra jobbat
Hehe, tack!Nyberg_ skrev:jäääklar vad fränt!

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Ska börja rikta in mig nu och provskära lite 



Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inte ett stort no no? Då är de väl okej?Mickexpress skrev:Chuck i chuck är inte ett stort no no. Kan du inte köra med drivande dubb ist? skitballt bygge

Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Kommer inte ihåg, men har frågat svarvarna killarna på jobbet om det förut och det var inget alternativ att sätta chuck i chuck. Dom hade säkert något bra argument.Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Kör själv bara nc fräs och jigborr maskin. Så i min värld ska biten sitta still och verktyget rotera.
Men måste vara lättare att rikta upp lr snarare att slippa rikta upp om man dubbhålsborrar i bägge ändarna och kör mellan dubbar.
Fast det kanske går lite för tungt i 2541.
Jag har svarvat en rejäll distans att hålla fast 4-backschucken med. Så den blir inte påverkad av klämningen utan tror sig vara skruvad som originalMickexpress skrev:Kommer inte ihåg, men har frågat svarvarna killarna på jobbet om det förut och det var inget alternativ att sätta chuck i chuck. Dom hade säkert något bra argument.Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Kör själv bara nc fräs och jigborr maskin. Så i min värld ska biten sitta still och verktyget rotera.
Men måste vara lättare att rikta upp lr snarare att slippa rikta upp om man dubbhålsborrar i bägge ändarna och kör mellan dubbar.
Fast det kanske går lite för tungt i 2541.

2541 är inte tyngre än något annat verktygsstål. Det är redan 5st dubbhål i var ände:)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Ja borde ju funka. Hur gör du när du riktar upp biten nu?Tegheim skrev:
Jag har svarvat en rejäll distans att hålla fast 4-backschucken med. Så den blir inte påverkad av klämningen utan tror sig vara skruvad som original
2541 är inte tyngre än något annat verktygsstål. Det är redan 5st dubbhål i var ände:)
Men det är ju inge typ 1914 automatstål som skär som smör.
Blir lite jobbigare för svarvplattorna när det blir intermittent bearbetning.
Hur funkar det att köra utan skärvätska i 2541.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Finns väl risk för skapliga vibrationer när du avverkat lite på den där. Kan bli dåliga ytor så kör inte för nära färdiga mått på lagerbanor m.m.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag fräste en diameter på ena sidan och använde mig av dubbhålet på andra sidan. Sen riktade jag emot den frästa ytan i chucken.Mickexpress skrev: Ja borde ju funka. Hur gör du när du riktar upp biten nu?
Men det är ju inge typ 1914 automatstål som skär som smör.
Blir lite jobbigare för svarvplattorna när det blir intermittent bearbetning.
Hur funkar det att köra utan skärvätska i 2541.
Jag kör med kylvatten nu och det går bra än så länge

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Vi får se, änsålänge går det smärtfritt. Men självklart så kör jag väldigt grovt förstOliven skrev:Finns väl risk för skapliga vibrationer när du avverkat lite på den där. Kan bli dåliga ytor så kör inte för nära färdiga mått på lagerbanor m.m.

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Ser bra ut!!!
Väntar med spänning hur resultatet blir...
SS2541-03 är faktist inte så märkvärdigt att svarva i...sämre är det med SS2244-05...
Vi har kört en hel del SS2541 på jobbet men gått över till SS2244-00 för att sen härda upp detaljerna... SS2541-03 verkar lite sprött...vi har haft lite problem med att bultar i M24 dimensioner (rullgängade) helt gått av efter större påfrestningar...så därför kör vi nu mycket SS2244...lite OT...
Kul med dessa teaser inlägg...fortsätt så...



SS2541-03 är faktist inte så märkvärdigt att svarva i...sämre är det med SS2244-05...
Vi har kört en hel del SS2541 på jobbet men gått över till SS2244-00 för att sen härda upp detaljerna... SS2541-03 verkar lite sprött...vi har haft lite problem med att bultar i M24 dimensioner (rullgängade) helt gått av efter större påfrestningar...så därför kör vi nu mycket SS2244...lite OT...

Kul med dessa teaser inlägg...fortsätt så...

- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Bara man får det bra när man ska flytta biten och köra andra "vevtappen".Tegheim skrev: Jag fräste en diameter på ena sidan och använde mig av dubbhålet på andra sidan. Sen riktade jag emot den frästa ytan i chucken.
Jag kör med kylvatten nu och det går bra än så länge
Kör mycket fräsning och arborrning i ss2343-12 syrafast med hårda intermittenta skärförlopp. Då kör vi så mycket det är möjligt utan skärvätska, det ökar livslängden på fräs och svarvplattorna markant. Vet inte om det är samma på typ ss2541 och liknande stål.