Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

jäääklar vad fränt! :P
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Rasmus Annander skrev:så fränt :D

bra jobbat :thumbright:
Nyberg_ skrev:jäääklar vad fränt! :P
Hehe, tack! :thumbright:
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Ska börja rikta in mig nu och provskära lite :)
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Chuck i chuck är inte ett stort no no. Kan du inte köra med drivande dubb ist? skitballt bygge
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mickexpress skrev:Chuck i chuck är inte ett stort no no. Kan du inte köra med drivande dubb ist? skitballt bygge
Inte ett stort no no? Då är de väl okej? :D
Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Spiss mot spiss och bara drivning er vell det retta at gjöra her?

er så vi gjör med dieselspridare på jobbet. Och det er et måste med dom tolleranser som er på sånna saker.
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Kommer inte ihåg, men har frågat svarvarna killarna på jobbet om det förut och det var inget alternativ att sätta chuck i chuck. Dom hade säkert något bra argument.
Kör själv bara nc fräs och jigborr maskin. Så i min värld ska biten sitta still och verktyget rotera.

Men måste vara lättare att rikta upp lr snarare att slippa rikta upp om man dubbhålsborrar i bägge ändarna och kör mellan dubbar.
Fast det kanske går lite för tungt i 2541.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mickexpress skrev:
Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Kommer inte ihåg, men har frågat svarvarna killarna på jobbet om det förut och det var inget alternativ att sätta chuck i chuck. Dom hade säkert något bra argument.
Kör själv bara nc fräs och jigborr maskin. Så i min värld ska biten sitta still och verktyget rotera.

Men måste vara lättare att rikta upp lr snarare att slippa rikta upp om man dubbhålsborrar i bägge ändarna och kör mellan dubbar.
Fast det kanske går lite för tungt i 2541.
Jag har svarvat en rejäll distans att hålla fast 4-backschucken med. Så den blir inte påverkad av klämningen utan tror sig vara skruvad som original :)

2541 är inte tyngre än något annat verktygsstål. Det är redan 5st dubbhål i var ände:)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Tegheim skrev:
Jag har svarvat en rejäll distans att hålla fast 4-backschucken med. Så den blir inte påverkad av klämningen utan tror sig vara skruvad som original :)

2541 är inte tyngre än något annat verktygsstål. Det är redan 5st dubbhål i var ände:)
Ja borde ju funka. Hur gör du när du riktar upp biten nu?

Men det är ju inge typ 1914 automatstål som skär som smör.

Blir lite jobbigare för svarvplattorna när det blir intermittent bearbetning.
Hur funkar det att köra utan skärvätska i 2541.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Finns väl risk för skapliga vibrationer när du avverkat lite på den där. Kan bli dåliga ytor så kör inte för nära färdiga mått på lagerbanor m.m.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mickexpress skrev: Ja borde ju funka. Hur gör du när du riktar upp biten nu?

Men det är ju inge typ 1914 automatstål som skär som smör.

Blir lite jobbigare för svarvplattorna när det blir intermittent bearbetning.
Hur funkar det att köra utan skärvätska i 2541.
Jag fräste en diameter på ena sidan och använde mig av dubbhålet på andra sidan. Sen riktade jag emot den frästa ytan i chucken.
Jag kör med kylvatten nu och det går bra än så länge :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Oliven skrev:Finns väl risk för skapliga vibrationer när du avverkat lite på den där. Kan bli dåliga ytor så kör inte för nära färdiga mått på lagerbanor m.m.
Vi får se, änsålänge går det smärtfritt. Men självklart så kör jag väldigt grovt först :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

Ser bra ut!!! :thumbright: :thumbright: Väntar med spänning hur resultatet blir... :lol:

SS2541-03 är faktist inte så märkvärdigt att svarva i...sämre är det med SS2244-05...
Vi har kört en hel del SS2541 på jobbet men gått över till SS2244-00 för att sen härda upp detaljerna... SS2541-03 verkar lite sprött...vi har haft lite problem med att bultar i M24 dimensioner (rullgängade) helt gått av efter större påfrestningar...så därför kör vi nu mycket SS2244...lite OT... :roll:

Kul med dessa teaser inlägg...fortsätt så... :wink:
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Tegheim skrev: Jag fräste en diameter på ena sidan och använde mig av dubbhålet på andra sidan. Sen riktade jag emot den frästa ytan i chucken.
Jag kör med kylvatten nu och det går bra än så länge :)
Bara man får det bra när man ska flytta biten och köra andra "vevtappen".

Kör mycket fräsning och arborrning i ss2343-12 syrafast med hårda intermittenta skärförlopp. Då kör vi så mycket det är möjligt utan skärvätska, det ökar livslängden på fräs och svarvplattorna markant. Vet inte om det är samma på typ ss2541 och liknande stål.
Skriv svar