Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Hasse63
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Kan det bli bättre än så?
Snyggt jobbat :wink:
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

nice
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

snyggt snidat :D
sonfrabest
För mycket laddtryck

Inlägg av sonfrabest »

Bra jobbat grabben. Härligt med lite äldre karosser.
Du verkar gilla rost :wink:

Lycka till!

Mvh.
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Tackar tackar för alla trevliga kommentarer :D Nja skulle inte vilja påstå att jag gillar rost sonfrabest, jag och rost är nog snarare bittra fiender :twisted: . Inköp är på gång, bilder kommer inom snar framtid både på nya delar och framsteg med bilen.
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

I brist och saknad av svets och garage så har jag ängnat lite tid till att göra egna bakljus. Mycket pill och lödande för att få allt så kompakt som möjligt, resultatet blev inte riktigt som jag förväntat mig men vadå, de ska ju bara lysa så folk ser en :)
Det är ganska mkt jobb kvar men som sagt de lyser nu iaf, de ska sågas till och passas ihop.

Bild

De lyser riktigt starkt nu 77st lysdioder på varje sida, kollar man rakt in i dom så är det alldeles som svetsblänk när man blundar, ska sätta dit något motstånd så man inte bländar bakåt. Kanske inte syns så bra på bilden men jag har satt dit en rad med orangea lysdioder efter som orginalblinkers är flärpar som flyger upp efter sidorna med en lampa i. De syns ju inte så bra om inte annat så är det inte många som kollar efter blinkers i det området nu förtiden då man är ute och kör, så det är i rent förebyggande syfte det blev blinkers i bakljusen. :roll:

Bild

Äntligen ska man hem till garaget på fredag kliar riktigt i fingrarna. Får se hur mkt jag hinner med...
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Jahapp då var det dax för en liten uppdatering. Trodde allt skulle gå fin fint när jag skulle bygga tryckrör, hade allt planerat i huvudet hur rören skulle dras. Men vad händer då man kommer hem till garaget? Jo någon har slängt bilen i torktumlaren och kört 90°C programmet så bilen var pytteliten i motorutrymmet :evil:

Hur som helst så blev det som det blev, bara det fungerar till uppstart nu börjar tålamodet försvinna.

Nog pratat här har vi ormboet. kylaren kommer från en saab 900, ska införskaffa två fläktar så den får lite kylning iaf.

Bild

Monster intercoolern kommer från passat, tanken var att två stycken skulle sitta fram vid grillen men som sagt torktumlaren.

Bild

Snirklade dit ett 2,5" avgassystem när jag endå höll på. Eftersom det saknas stoljustering på Cobra stolarna så byggde jag justerbara stolsfästen, lite småputs kvar.

Bild
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

ser fränt ut, snyggt bygge.

det brukar va lite problem att få vattnet att cirkulera med kylaren ovanför motorn... men går nog lösa på nått sätt!!
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

dezzan skrev:ser fränt ut, snyggt bygge.

det brukar va lite problem att få vattnet att cirkulera med kylaren ovanför motorn... men går nog lösa på nått sätt!!
Jasså, det visste jag inte, trodde det var ganska bra tryck i vattenpumparna. Ännu en tankenöt :?
Blir till att skaffa elektrisk vattenpump då eller vad rekommenderas?
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

om det blir förjävla trångt under huven är det ju poppis att ha saker genom huven :wink: :lol:

men annars ser der bra ut, ordning o reda lixom :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

prova först det kan ju fungera :)

men jag vet att rallycrossbilar brukar lägga dom i golvet bak.
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende

Inlägg av AFFE »

E det där som kallas ORMBO :lol: :lol:
En stilla undran vart hade du tänkt att luften från fläktarna ska ta vägen me tanke på kylarens plasering
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

AFFE skrev:E det där som kallas ORMBO :lol: :lol:
En stilla undran vart hade du tänkt att luften från fläktarna ska ta vägen me tanke på kylarens plasering
Hehe jo alla rör blev så koncentrerat eftersom allt var så trångt, och jag ville inte dra rören mot turbons avgashus med tanke på att jag redan nu kommer få taskig kylning och luft cirkulation i motorrummet.

Tanken var att jag ska bygga in kylaren sedan i en box med två tryckande fläktar som trycker luften genom kylaren mon torpedväggen och leda värmen ner under bilen via kanaler. Men efter helgen insåg jag att det inte var så enkelt eftersom luftsspalten mellan motor och torpenvägg är minimal så det blir väl en sväng med Mr stora kaprondellen. lösning kommer inom kort, fråga är hur pass effektivt den blir :D Så nu ska det investeras två kylarfläktar.
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Rogge skrev:om det blir förjävla trångt under huven är det ju poppis att ha saker genom huven :wink: :lol:

men annars ser der bra ut, ordning o reda lixom :)
Hehe tanken har varit hos mig att kapa upp huven, pluggat in kaprondellen, pluggat ur. Men har bestämt mig för att inte kapa huven än, inte förrän den är besiktigad och det är dax för att skruva upp motorn lite. Men det kanske hinner att ändra sig under byggets gång.

Då jag byggde tryckrören så sa bror på skoj att jag kunde stunta i lyktinsatserna och dra rören från motorrummet genom hålen för strålkastarna och in i grillen till intercoolern. Första reaktionen var ALDRIG men efter ett tag så blev förslaget bättre och bättre, skulle ha tagit en bild på hur det så ut när jag mallade upp rören. Såg ganska brutalt ut, riktigt snyggt faktiskt :twisted:
Anders E
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders E »

he*vetes coolt bygge :) mer bilder vill iaf jag ha :)
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Skriv svar