Förbannad på m56... dessa jävla dyng lådor.. ELLLER?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Ferken
För mycket laddtryck

Förbannad på m56... dessa jävla dyng lådor.. ELLLER?

Inlägg av Ferken »

Tjosan, Nu är läget så att jag börjar tröttna ur rätt så skapligt på dessa m56, m56HK lådorna...
Köpte en s70 t5 chippad till 300-340hk cirka.. med rasad låda utav en kompis... Rev ur motorn hadde lite problem med vevhusventilation m.m.... byte lager å allt, så vart det en 4puck sinter,nytt urtrampnings lager till standard tryckplattan sen så köpte jag naturligt vis en "Begangnad m56 låda" och motorn går kanon bra men efter första 37milen rasade lådan ingånende axeln har troligt vis gott av känns så... Ska uppna lådan och kika, inte haft tid...

Så ringde killen som säljer beg växellådor ( En kille i ludvika som säljer massa volvo delar ) och jag sa att lådan hadde rasat och visst du får bra rabbat om du köper en till låda så sa jag att jag ville ha den nya modellen m56 "h" modellen men fick en m56hk modellen ( med ínnan påliggande slavcylinder ) så isället för att kassta 2000kr för nytt sådan urtrampnings lager och rör byggde jag om för utanpåliggande armen... inget fel på det som jag kan se... jaha tänkte jag det fungerar säkert bra.. men nu har jag satt i den nya lådan igen och det låter riktigt illa i denna låda med så börjar jag bli trött, lådan lät illa redan vid start så troligt vis är lådan slut... det låter jävligt skumt och han menade på att att det brukar vara urtrampnings lagret som brukar ligga och vibbrera och låta illa med det tror jag inte riktigt på...

Kopplar man blir det tyst = inte motorn eller utrampnings lagret som är dåligt
släpper kopplingen + friläge och trycker lite mot växlarna så ändras ljudet i växel lådan

Olja? Det är ju vanliga jävla ATF olja i alla volvo lådorna i stort sett...
Volvos egna olja står det bara 75w fungerar även till styrväxeln

Eller om det skulle vara obalans i 4puck lamellen så den gör så det låter illa i växellådan + att den knäcker ingående axeln?
Det sitter ju inget direkt stödlager vad jag minns..

Vad tror ni? killen säljer risiga lådor är ända jag kan komma framtill?

Eller går det att justera vajrarna ifall dom ligger och små "hackar" på någon växel...
Fredrik
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

sinter sliter ju gött på lådan å kan låta illa, jag ser inte resonemanget till att det måstevara lådan för att det tystnar när du frikopplar, det kan lika väll vara ett tecken på att det är nått vajsing med U-lagret...

gick inte volvo ifrån atf nån gång efte 740,
vad jkag vet ska dte vara syntetisk olja i både m90 å alla vitmotorlådor???? trro atf är lite väl "klen" men jag ska inte säga att jag vet säkert...
brukar vara annorlunda olja iallafall när det är kombimnerad diff och vxlolja ialafall..

klart skulle kunna vara så att vajrarna är nått galet med, men om växelägena känns riktiga å inte är trögväxlat nånstans så borde dte inte vara det...

jag hade nog börjat med en stabilare tryckplatta å kört organsik lamell, kolla upp oljan så det verkligen är rätt (kolla med mekonomen eller nått liknande , volvo vet ju inte själva ens, mekonomen har rekomendationslistor från oljetillverkarna som stämmer bättre)

kola upp u-lagret dem kan verka bra men ändå låta illa när man monterar, speciellt om man har fel spel på urtrampningsarmen, kan det vara så att du fått fel spel när du byggde om??? dvs mellan solfjäder å bottnat läge på cylindern, ca 2-5mm spel brukar jag försöka hålla....

lite tips iallafall. visst kan det vara så at du haft otur å fått två dåliga lådor.. men vanligen när dessa lådor blir dåliga så bvrukar det börja med att n¨å av synkringarna är kassa. dvs skrapar på en viss växel. är det inte så på nån växel så borde lådan vara frisk
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Begade prylar är ju alltid beg, och kombinerat med relativt stark turbomotor med mycket vrid så är det lätt hänt att saker går sönder om man kör inspirerat speciellt kombinerat med sinter.

ATF olja ´har man väl bara för att lådorna ska bli lättväxlade, inte för att den är "bra".
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

The skrev:
ATF olja ´har man väl bara för att lådorna ska bli lättväxlade, inte för att den är "bra".
kan vara så. ATF oljan är ju "lätt" även vid väldigt låda temperaturer, men har relativt kort bytesintrevall. speciellt om man ofta kör den varm...
tror det är därför som BMW körde den i sina lådor....
men en diffrential kräver mer bärighet av oljan så därför jag är fundersam om det verkligen ska vara ATF i en m56 :?
Ferken
För mycket laddtryck

Inlägg av Ferken »

Jo visst sinter sliter men man lär sig fort hur man ska göra för att komma iväg som med en vanlig koppling... Men visst det sliter.. kör 4 puck i min race bil låter inge illa alls där dock mycket värre tryckplatta men då är det endast 228mm lamell

Ombyggnationen med kulan med armen och allt är till 99% exakt lika spel som det förra lådorna..

Var fundersam med oljan jag med men av en tidigare insident när jag skulle ha ny olja till styrväxeln så kom gubben med en flaska och jag vände på flaskan och lästa att från m45 till m56 skulle det fungera med denna "volvo olja"....
i en äldre bil har man ju bara atf olja i styrväxel och har för mig att jag fråga om det bara var vanlig atf olja " tror han sa att det var det " men gubbarna här där jag bor vet ju ingeting sorglig nog, intressent finns liksom inte..

första lådan jag rasade hadde jag först en annan olja (transmissionsolja naturligvis) som är något segare men så började även denna låda låta illa så då bytte jag atf oljan...

Alltså urtramptings lagret är helt nytt och provar man trycka lite granna så man känner att man trycker mot tryckplattan och gas slirar så låter det fortfarande i v-lådan + att då ska inte urtrampnings lagret kunna sitta å vibbrera + att lamellen klämmer lite så bör ju inte vara den häller... kände på urtrampnings lagret innan montage och det kändes riktigt bra..

Polarn har en volvo v70 med m56 med utanpåliggande kopplings armen och provkörde den idag och lyssna efter oljudet och det är knappt så det hörs...

Växlarna går klokrent i... Det är även ett till oljud i lådan när den kommer underbelastning, först trodde jag hadde ett litet läkage i downpipen men icke.. det är från lådan,

morrn blir det pallbockarna och ligga under och lyssna lite och se vad som låter när julen kommer i rullning, även plocka isär gammla lådan

nästan 100% att lådan var kass när jag redan fick den.. åkit 5 mil nu :twisted:
Fick höra idag att det verkar vara en skummis på affärer
Fredrik
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Volvos m56 lådor ska ha den nya typen av transmissionsolja,, tror den är 80-90 om jag inte missminner mig och den är syntetisk.

som du skriver så om du har koppling släpp å du börjar dra i växelspaken så ska de ju låta illa, är ju som å köra utan å koppla.

Tycker också de låter lite som urtrampningslagret jävlas för dig.
Smörjde du ingående axel i lådan riktigt på splinsen ?

Om lådan e trasig så har jag en M56låda från en v70 -04a som jag själv skruvade ur tillsammans med spisen, den har rullat 5620 mil
finns med svänghjul,urtrampningslager osv.
kan ordna bilder om så önskas.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag tror urtramningslagret eller ingående lager.. Mest det senare om du e säker på att urtrampningslagret ska va ok.
Dänniz 073-8447664
Ferken
För mycket laddtryck

Inlägg av Ferken »

jao, atf olja är inte rätt att köra med iaf.. har haft i annan olja nu har tystnat mycket men inte det dära skrap ljudet som kommer vi belastning av lådan och så försvinner det när man svänger till höger jääääävligt skumt.... Inte jul lagret tror jag inte det är, borde ju isåflall låta när man frikopplar med...

Lådan läcker olja med desutom segt som fan, visst lätt fel att fixa om man vill plocka ner lådan igen........ MEN lådan har ju till 100% haft läckage tidigare så säkert gått torr och fått detta skrapljud som är nu... något lager är nog på väg att ge up suuck..

Vad ska du ha för lådan? är det H modellen? ska tydligen vara starkare, svara via pm och skicka några bilder..
Fredrik
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Har lamellen stumt centrum? isf har du feler där med missljudet.

Alla Zf låter med sinter och stumt centrum.

Montera en R-lamell och en värretryckplatta så är problemet löst.
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

tjena!

ja har rasat ca 10 lådor i mina dagar på min 850...
men ja har aldrig lyckats vrida sönder ingående axel...
lådorna är känsliga mot vad du åker för olja å de är inte atf i vanliga m56.. de är de bara i vissa med viskodiff m59 bla.. kör man på annan olja blir dom sega å trögväxlade!
lådorna står å småskallrar lite på friläge å försvinner när du kopplar speciellt med kraftigare tryckplattor.. å ännu värre med sinter det har låtit så på alla lådor ja åkt med! ja ska tillägga att ja har kört både m56l å h i massa olika utförande å kan säga att de handlar mest om tur vad man hittar för lådor båda varianterna håller bra om man har en i bra skick! ett tipps är att ta en från en "se" eller "glt" dom är oftast inte så tuktade!
den lådan som hållt bäst över 500hästar är en från en glt med 38000mil på nacken;)

//Daniel
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

skrotade 4 lådor i min, 3 diffras pga hjulstuds och vårdlöshet, samt 1 med fel olja. sista lådan med quaifediff och castrol smx-s sitter fortfarande kvar i bilen, (2 år sedan jag monterade denna)
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Vad är det för ljud?
Är det ett lagerljud, skallerljud etc.

Båda exemplen kan ju ändras om man trycker spaken mot en växel,
speciellt om det är dreven som slår.
Ändras ljudet på samma sätt om du trycker axeln åt olika håll?
Alltså om du trycker mot 1:an eller 2:an, resp. 3:an el. 4:an
Det är inte så att du får ett skallrande i lådan som du hör på tomgång(pga. fel koppling, fel svänghjul), och ett hjullager som du hör när du kör?

Hur är en sådan här låda uppbyggd, är det en ingående axel, en huvudaxel och en diff? (och en liten axel för backen?)
Eller är det Flera huvudaxlar?
Sitter synknaven på huvudaxeln(larna), eller sitter något på ingående?

Men läcker lådan mycket olja är ju risken rätt stor att den gått med för lite olja..
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phillparn »

Tjena. Jag kan inte hjälpa dig med lådproblemet men jag vet vem du köpte lådan ifrån. Jag är från ludvika så jag vet precis vem det är.
Vill bara varna dig och alla andra som läser detta för han. Han är känd här i trakten att stjäla volvodelar och sälja dem. Han har Vart in i polarens garage, min duett och t,om gonässkroten som ligger här.

Passa er för han. Han är faktiskt dyrare än volvohandlaren på vissa delar med. Riktig jävel på att lura folk. Hoppas det löser sig med lådproblemet.

MVH// En Ludvikabo
Skriv svar