S70 byggs till Rwd. M50 Turbo blir det !

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

volvo6a vore kul
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Masen_racing skrev:
Det är synd att det är felbyggt av vovlo på vitblockarna :( Gillar inte alls överfallen mm mm på motorn tyvär. Men visst ljudet är ju sjukt skönt.

Visst är de mer klös in 6orna allt. De har ju också fint ljud, men är ju inte direkt efter ljudet ;) Får allt tänka om hur jag ska göra !!
tycker du ska satsa på volvo 5a, om inte annat för o slippa en stor tung klump frami
o på vilket sätt tycker du överfallen är felbyggda,är ett av dom stadigare sätten man kan bygga ett aluminium block på?
Plocka en 600-700hp ur en volvo femma känns som mindre besvärligt,o tillgången på delar e ju oslagbar

Mvh
Bild
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Masen_racing skrev: Har ju liksom ett AAN audi 5cyl block hemma också :D Vore de bättre eller ?

Men då vet ja inte hur jag löser med växellådan (Sprängkåpan) ? Någom som kanske har gjort. Audi 5cyl och Bmw Zf låda ?

Som sagt läs och fökj tråden ska inte göra dig besviken direkt ;) Vela också kolla vad folket tycker med. Och de verka ni göra.... :P


5cyll Aan och Zf låda går det att fixa tro. Kl kanske säljer addater ?

volvo 940 diesel som gick på export har m90 låda som passar på audis 5,6,8 cylindriga motorer.. kanske inte den stadigaste lådan, men är bolt on iaf.. har letat adapter för att få på bmw låda på 2,5tdi:n jag håller på med men utan framgång..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Masen_racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am

Inlägg av Masen_racing »

Sleeper_86 skrev:
Masen_racing skrev: Har ju liksom ett AAN audi 5cyl block hemma också :D Vore de bättre eller ?

Men då vet ja inte hur jag löser med växellådan (Sprängkåpan) ? Någom som kanske har gjort. Audi 5cyl och Bmw Zf låda ?

Som sagt läs och fökj tråden ska inte göra dig besviken direkt ;) Vela också kolla vad folket tycker med. Och de verka ni göra.... :P


5cyll Aan och Zf låda går det att fixa tro. Kl kanske säljer addater ?

volvo 940 diesel som gick på export har m90 låda som passar på audis 5,6,8 cylindriga motorer.. kanske inte den stadigaste lådan, men är bolt on iaf.. har letat adapter för att få på bmw låda på 2,5tdi:n jag håller på med men utan framgång..

Det är så illa alltså =( Då får man göra sig en egen addatper alltså ;) Men tråkigt nog med ! Njea M90 har en tedens att gå sönder bara man missar en växel :( Aja. Kanske kan hitta en trasig audi låda som man kan ta en spränkåpa från !
Killar med hjärna kör bil med stjärna !!
Masen_racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am

Inlägg av Masen_racing »

Update 7 April


Som sagt väldigt svårt med motor valet här :S Bmw M50 bra med mos, T5 mkt lätt motor, Audi aan 5cyl motor morrar och går otrligt bra ! Som sagt svårt att välja. två av motorer har jag. AAN och volvo 5an.


Gick lite lös med kapen idag, inte kanske det värsta, men kommer mera när jag bestämt motor och låda. Så man kan måtte mera. Eller så kör man bara på ;) Racestol är ett måste så jag kolla hur de blir ;)

Sista gången de ser ut så ;)
Bild

:D
Bild

Måste kapa ännu mera nu :D
Bild

Racestol är ett måste ;)
Bild

Mer kapning kommer ;)
Bild
Killar med hjärna kör bil med stjärna !!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

kommer du verkligen få plats med orginal styrväxel bakom motorn?
hur svårt e det o få dit en 740/940 framvagn?lr kanske en framvagn från bmw e36 serien,dom e enkla o lätta o finns mycket prylar till?

mvh
Bild
Masen_racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am

Inlägg av Masen_racing »

Bjale_Racing skrev:kommer du verkligen få plats med orginal styrväxel bakom motorn?
hur svårt e det o få dit en 740/940 framvagn?lr kanske en framvagn från bmw e36 serien,dom e enkla o lätta o finns mycket prylar till?

mvh

Precis styrväxeln ska sänkas ner lite, så det blir lite modda på den allt ;) Ska köra på volvo framvagn är det tänkt... Ska säkert ner 8-10 cm så går motorn fritt. eller lådan.....

Nej ingen 740 framvagn blir de. Har du sett på Volvo C70 med supra motor ?
Killar med hjärna kör bil med stjärna !!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

ok, jo det ser ut som det skulle gå o sänka ner den lite, ne inte sett nån c70 med supra motor men låter som en trevlig bil det :D
Bild
Masen_racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am

Inlägg av Masen_racing »

Bjale_Racing skrev:ok, jo det ser ut som det skulle gå o sänka ner den lite, ne inte sett nån c70 med supra motor men låter som en trevlig bil det :D

Ska nog kunna flytta ner den mkt ska vi se ! Vet hur jag ska lösa med styrningen redan, om inget är ivägen som sagt ;)

http://www.garaget.org/?car=137682
Okey kika in denna länk. Han kör med 240 framvagn (Moddad) Sen kör han med Supra motor och låda. Han vann ju även pris på Vallåkra som finaste gatbil eller nåt med sin Volvo 242 med v8 på :D
Killar med hjärna kör bil med stjärna !!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Kan du verkligen sänka styrväxeln så pass utan att påverka geometrierna, tänker på risken för bumpstear och dylikt?
Masen_racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am

Inlägg av Masen_racing »

Turbokoftan skrev:Kan du verkligen sänka styrväxeln så pass utan att påverka geometrierna, tänker på risken för bumpstear och dylikt?

På så vis kan det bli att jag måste bygga om en 240 framvagn. Allt visar sig när jag har låda och motor som mall. Då får man ju veta hur mkt det ska sänkas !

Har ju som sagt en hel 740 jag kan slakta också ;)
Killar med hjärna kör bil med stjärna !!
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Precis det lär nog ge sig. Jag lägger i alla fall min röst på M50 =)
Användarvisningsbild
Fighter
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis mar 25, 2008 7:14 pm
Ort: Mandal, Norway

Inlägg av Fighter »

Må vel bygge ned styrekulene også isåfall. Men 960 har jo ganske lik forstilling som s70, eller iallefall 850. Kan jo bruke den ?
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Om du nu skall ha volvomotor så tycker jag definitivt att du skall ha en sexa.
Satsa på en med 81mm borr samt mekaniska tryckare. Tror T6 01 har den specen, men är inte helt säker.

Mats
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Jag hade tveklöst kört på volvo 5an! Du har den redan komplett, det ända
du behöver göra är att rakställa, fixa låda, mellanaxel och bakvagn.
Då kan du dessutom använda dig av orginaltändning, sprut osv i början
om du vill.

Så hade jag gjort! Sedan börja trimma då bilen har färdigt med drivning osv.

Ett tips är att ha lite bättre planering innan du börjar kapa ;) no offence...
Eftersom nu verkar det som du inte vet vad du ska ha för motor. låda, bakaxel eller framvagn... dvs hela ombyggnationen i princip.
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Skriv svar