Går i tankarna om ett "första" projekt, söker tips

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Crille_B
För lite laddtryck

Går i tankarna om ett "första" projekt, söker tips

Inlägg av Crille_B »

Tjenare!

Än är man ung och har mycket kvar att lära sig. Jag har blivit mer och mer sugen på ett bilprojekt för att bredda kunskapen inom turbodelen. Funderar på att göra ett "projekt" för att lära mig mer och för att få BYGGA... Har bra grundkoll men är ganska novis på bilar/ 4-t motorer. Sysslar mest med snöskotrar / crossar i ganska avancerade grader.

I vilket fall så har jag inte tummen mitt i handen och "bygga" är av mitt största intresse..

Motorn i fråga är en B230FK -97 som just nu sitter i en Volvo 740.
Jag vill bara ha en grundsetup för att se vilka delar jag har missat. Motorn är renoverad (nya lager, packningar, packboxar m.m)

Det jag skrivit upp på listan som "första inköp" är följande;

Megasquirt II V.3 + givare + kabelhärva + bredbandslambda
Spridare
Sinter koppling
Soppapump
ALU Intercooler
Bränsletrycksregulator
Oljekylare?
Samt lämplig turbo / grenrör (ej original) beroende på vad man hittar.

Jag hade hoppats på 300hk+. Topp hade jag tänkt använda 531 då den verkar vara "lämpligast" i STD utförande. Vilken kam är att föredra?

Vilka delar ser ni på rak arm att jag har missat i motorväg? (ej chassimässigt) Vilka delar hade ni bytt ut och valt andra istället?
Vilka delar, mer specifikt rekommenderar ni? (Bränslepump, spridare osv)

Tack på förhand!

/Crille
Crille_B
För lite laddtryck

Inlägg av Crille_B »

Kom igen nu, vet att det sitter mycket kunnigt folk här!
Uppskattar verkligen hjälp!

Tack!

/Christoffer
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck

Re: Går i tankarna om ett "första" projekt, söker

Inlägg av halvor »

Tjena,
Megasquirt II V.3 + givare + kabelhärva + bredbandslambda
Spridare
Sinter koppling
Soppapump
ALU Intercooler
Bränsletrycksregulator
Oljekylare?
Samt lämplig turbo / grenrör (ej original) beroende på vad man hittar.
Alla dom här är ju delar som användas på et vilken som helst turbobygge. Specifisera gärna vad för delar du har tänkt på.

Förslagsvis:
Styrning: som över
Spridare: Ca 500/650 ccm/min för bensin/e85
Soppapump: http://www.summitracing.com/parts/MSD-2225/
Intercooler: från KL som passar 740
BTR: http://www.summitracing.com/parts/AEI-13109/
Turbo: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
WG: 50mm (från KL)
Kam: enem v15 turbo eller en lämplig från Jens G. Alt. K, H eller fs296.
Om du behöver oljekylare får nån annan svara på. Sinter låter ok. En tillsnyggad 530 kommer troligen ge bättre lågvarvsegenskapar pga. trångare kanaler.

Mvh Halvor
Crille_B
För lite laddtryck

Inlägg av Crille_B »

Hej och tack för ditt svar!

Varför jag frågar är för att jag har ännu inga "utvalda" delar riktigt..
Hur stora spridare som är att rekommendera har jag inte koll på. Känns som att det är lika att åka på E85 med tanke på att man "får ut" mer pulver. Är kompenseringen så enkel att bara åka större cc på spridarna eller bör motorn ändras i övrigt? Högre kompression går väl också? (Dock inte nödvändigt/något man gör förmodligen?). OCH, är det VÄRT att åka på e85, eller är det något man bör veta?

Sen, när börjar soppapumpen säcka efter? Hur långt räcker den du länkade till? (Bensin VS E85)

Bygget kommer vara "ekonomi" men kommer absolut inte lämna några VIKTIGA delar åt slumpen, det är här mina fallgropar kommer vara pga "nybörjare" inom bilmotorer/turbo bygge. Detta är ett "test and learn" projekt och kommer troligt att byggas vidare på, jag behöver och VILL ha mer erfarenhet och kunskap. Det är därför jag skriver här. Bilen kommer vara en ren lekbil...

Var och hämtade en till 740 turbo som kommer att fungera som reservdelsbil. Ska kontrollera mer exakt vad som sitter på den men kan på rak arm säga, rostfritt grenrör ("köpes", vet ej märke), 50mm HKS wastegate (troligen kopia), Schwitser turbo (vet ej modell eller liknande), 531 topp. Återkommer med mer information när jag själv kollat på bilen.

Kan också säga att förmodligen kommer allt beställas från staterna då jag sysslar mycket med import. Kammar till Volvo kan jag tänka mig är svårt att få tag på "over there"? så det inhandlas nog i Sverige.

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig på vägen!

/Crille
Skriv svar