Borra b20 turbo till b21

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
pontus_racing
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån maj 03, 2010 8:31 pm

Borra b20 turbo till b21

Inlägg av pontus_racing »

Tjena, har tänkt att bygga turbo o trimma en b20 som ska i en 142:a o så fundera jag på det om man ska borra upp till b21:ans kolvar eller inte?
För och nackdelar?

Sen vad tror ni jag kan plocka ut om jag sätter tex en t5:as turbo o bearbetar toppen, kam, andra stakar o lite annat smått?

Mvh Pontus
Volvo 142 - 71
Volvo duett Äkta-Epa -68
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: org borr er 88,90 som åsså b19 å b200 har.. du kan borre b20 til 92,00 som b21 . det går svært bra.., noen borrer b20 til 93.00, men det er inte å anbefale om du ska ha turbo...
b20 ar åsså 22 mm kolvbult til 1973,da har dom 21mm senterbolt i remhjul, men i 1973( som 74 mod ) har dom 24mm kolvbult, å da er det 22mm senterbult... å da åsså 8 bolted svinghjul.. som åsså b19 å b21 hadde felles... :thumbright:

anbefaler sterkt å renovere/ porte topplokket til b20, da det er svært dåli utført det som volvo gjorde. skikka det til en proff, å kosta på det lite, så har du nåt bra du kan anvende... søk på dette forum så finner du nån.. :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar