Bränslesystem 400HK Budgetbygge
Bränslesystem 400HK Budgetbygge
Håller på att fundera på bränslesystemet till min 240. Kommer riva ur originaltanken och slänga dit en fuelcell i bagaget. Kommer bli egenbyggd fuelrail med större innerdiameter än original iaf. Spridarna är på 683cc.
Bygget har väldigt tight budget, Så vill inte lägga typ 5000 på en eliminator pump. Utan vill komma undan så billigt som möjligt men att bränslesystemet ska klara 400-500hk på E85.
Kommer bli en in-tank pump som matar en catch tank och sedan en eller två pumpar som matar fuelrailen igenom filter och sedan returen från fuelrailen ska in i catchtanken igen.
Så någon som har bra förslag på pumpar, filter och vad jag ska använda för diameter på slangar och rör?
Bygget har väldigt tight budget, Så vill inte lägga typ 5000 på en eliminator pump. Utan vill komma undan så billigt som möjligt men att bränslesystemet ska klara 400-500hk på E85.
Kommer bli en in-tank pump som matar en catch tank och sedan en eller två pumpar som matar fuelrailen igenom filter och sedan returen från fuelrailen ska in i catchtanken igen.
Så någon som har bra förslag på pumpar, filter och vad jag ska använda för diameter på slangar och rör?
Chevelle SS -65
Jaha okej. Blir nog max 400hk i år, Men vill bygga bränslesystemet lite värre så man slipper uppgradera det nästa år, lättare att byta spridarna Men ska kolla på S2 pump.Ludde_ skrev:s2 ska ha en shysst intank pump original.
btw, 680cc spridare och 500hk etanol borde bli tight på en fyra?
Chevelle SS -65
Jag tycker du ska byta spridare nu innan säsongen. Dina spridae kommer inte räcka så långt. Jag använde 100% av mina 788cc spridare på e85 och 1,9 bar ladd. Någon räknade att det skulle räcka till 360hk ungefär.Stener skrev:Jaha okej. Blir nog max 400hk i år, Men vill bygga bränslesystemet lite värre så man slipper uppgradera det nästa år, lättare att byta spridarna Men ska kolla på S2 pump.
Annars kan jag bara rekomendera att köra 2st Biltema pumpar efter en catchtank, det har fungerat kanon på min bil. Men jag kör med original tankpump och återledning av returen till catchtanken. Ska mycket till innan du kör catchtanken torr om den är skapligt stor.
Själv kommer jag köra på 1200cc nu. Dem finns till vettiga priser.
/Henke
Volvo 142 -1971
Okej! Vad är det för art.nr på biltema pumparna ni pratar om?
Jag har original stakar i motorn än så länge, Så det blir max 400hk i sommar tyvärr så jag tror tyvärr att spridarna räcker, Ska bygga en till maskin i vinter där blir det h-profilare och större spridare.
Men som sagt tar gärna art.nr på biltema pumparna, Så kanske jag kör original förpump. Har ju en k-jet förpump, verkade pigg i sommras iaf.
Jag har original stakar i motorn än så länge, Så det blir max 400hk i sommar tyvärr så jag tror tyvärr att spridarna räcker, Ska bygga en till maskin i vinter där blir det h-profilare och större spridare.
Men som sagt tar gärna art.nr på biltema pumparna, Så kanske jag kör original förpump. Har ju en k-jet förpump, verkade pigg i sommras iaf.
Chevelle SS -65
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
hej
Hej
Joo en motor på 400hk det är väldigt mkt. tänk på vad man har normalt i en volvo
Bosch pumpar är kanon 044 men dom kostar jue där efter,
jag har använt Poly amid slang på min bil, enda som e dumt med den är jag vågar inte ha den i Motor utrymmet där det blir varmt. Bränsle trycks regulator är jue bosch orginal väldigt bra har hört flera som kör med biltemas pumpar med framgång, men jag tror din Granne martin hadde problem med en sånna.
Joo en motor på 400hk det är väldigt mkt. tänk på vad man har normalt i en volvo
Bosch pumpar är kanon 044 men dom kostar jue där efter,
jag har använt Poly amid slang på min bil, enda som e dumt med den är jag vågar inte ha den i Motor utrymmet där det blir varmt. Bränsle trycks regulator är jue bosch orginal väldigt bra har hört flera som kör med biltemas pumpar med framgång, men jag tror din Granne martin hadde problem med en sånna.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
Funderar nog på att skippa fuelcell just nu för att spara in på kostnaderna. Blir nog org.tank med catchtank. Funderar på original förpump eller om man får tag i en S2 förpump med dubbla biltema pumpar eller en 044.
Walbro pumparna då? Finns ju Walbro GSL392 280L/h för 1400:- Dock 180L/h vid 3 bar. Räcker det? Ifall inte en enkel sådan funkar så tror jag att jag ska pröva dubbla biltema pumpar. Är det 52-209 ni har kört med ni som prövat? Är den till BMW M5 bl.a.
Walbro pumparna då? Finns ju Walbro GSL392 280L/h för 1400:- Dock 180L/h vid 3 bar. Räcker det? Ifall inte en enkel sådan funkar så tror jag att jag ska pröva dubbla biltema pumpar. Är det 52-209 ni har kört med ni som prövat? Är den till BMW M5 bl.a.
Chevelle SS -65
Hittade några billiga 044 kopior på blocket som flödar 165L/h vid 3 bar och 12,5V. Speccade till 200L/h vid 14,5V
Räknade lite på det, Och mina spridare (683cc/min) förbrukar vid 100% duty 2.732 liter per minut (683*4=2732) och 165/60 för att få ut hur mycket en sån pump skickar ut per minut istället för per timme blir 2,75 liter per minut.
Det borde väl funka att räkna så? Med andra ord så ska en enkel sån klara av mitt behov galant då det är räknat på 100% duty och jag lär väl ligga på 80% duty kanske. Sen så funderar jag på två såna eftersom priset var så bra.
Ska bara kolla hur kvalitén är så dom inte pajar direkt...
Räknade lite på det, Och mina spridare (683cc/min) förbrukar vid 100% duty 2.732 liter per minut (683*4=2732) och 165/60 för att få ut hur mycket en sån pump skickar ut per minut istället för per timme blir 2,75 liter per minut.
Det borde väl funka att räkna så? Med andra ord så ska en enkel sån klara av mitt behov galant då det är räknat på 100% duty och jag lär väl ligga på 80% duty kanske. Sen så funderar jag på två såna eftersom priset var så bra.
Ska bara kolla hur kvalitén är så dom inte pajar direkt...
Chevelle SS -65
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Motorn jag hade förra sommar var en b230fk 8v som va mappad på 98 oktan. Den hade jag 760cc spridare, original fuelrail, ställbar BTR, 8mm (6mm invändigt) rör, 2st biltemapumpar (52-202 till K-jetronic) och en fuelcell.
Den bänkade jag till 341hk, Såg inga tendenser till för lite bränsle.
Bygger om det systemet i skrivande stund för att klara 500hk E85.
Behåller pumparna och fuelrailen, byter till 8mm ledningar, bättre BTR och 1260cc spridare. Får se hur det räcker
/Henrik
Den bänkade jag till 341hk, Såg inga tendenser till för lite bränsle.
Bygger om det systemet i skrivande stund för att klara 500hk E85.
Behåller pumparna och fuelrailen, byter till 8mm ledningar, bättre BTR och 1260cc spridare. Får se hur det räcker
/Henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Använder ingen förpump, direkt på fuelcell.
/henrik
/henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395