OM602

En plats för olje-brännare!
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Gurre_88 »

Ja men då måste de ju vara bytt? för varför skulle mercedes helt plötsligt sätta en pump med alda på en sug?
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Alda klockan sitter bara på turbopumpar, aldrig på sugpumpar. Däremot så finns motsvarande klocka på en del sugpumpar, fast då heter den Ada. Tex så sitter det en Ada på Om606, i w124'an.

Alda betyder: Atmospheric Ladd Druck Anpassung. Ada betyder: Atosmpheric Druck Anpassung. (Inte säker på stavningen, tyska är inget jag kan något vidare...) Eller på "svenska" atmosfärstrycksanpassning, och såklart på Alda varianten också påverkad av laddtrycket. Det är alltså en klocka som skall anpassa dieselmängden beroende på lufttryck, tex vid körning högt över havet.

Ett sätt att se skillnad på dom är att Alda klockan har en något längre slanganslutning, med en "hulling" eller vad det heter. Ada klockan skall inte ha någon slang kopplad, så röret är lite kortare, och saknar "hullingen".

En annan tanke. "RS" numrena är inga "RS" nummer. R'et står för pumpens rotationsriktning. Så "RS" numrena är helt enkelt igentligen bara "S". Tex "S203".
Babs
För mycket laddtryck

Inlägg av Babs »

Kjell Niklasson skrev:Alda klockan sitter bara på turbopumpar, aldrig på sugpumpar. Däremot så finns motsvarande klocka på en del sugpumpar, fast då heter den Ada. Tex så sitter det en Ada på Om606, i w124'an.

Alda betyder: Atmospheric Ladd Druck Anpassung. Ada betyder: Atosmpheric Druck Anpassung. (Inte säker på stavningen, tyska är inget jag kan något vidare...) Eller på "svenska" atmosfärstrycksanpassning, och såklart på Alda varianten också påverkad av laddtrycket. Det är alltså en klocka som skall anpassa dieselmängden beroende på lufttryck, tex vid körning högt över havet.

Ett sätt att se skillnad på dom är att Alda klockan har en något längre slanganslutning, med en "hulling" eller vad det heter. Ada klockan skall inte ha någon slang kopplad, så röret är lite kortare, och saknar "hullingen".

En annan tanke. "RS" numrena är inga "RS" nummer. R'et står för pumpens rotationsriktning. Så "RS" numrena är helt enkelt igentligen bara "S". Tex "S203".
kunde inte förklarat det bättre kjell...(22,0:1 mbsca)
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av breisladd »

Hej, ni har helt rätt, och jag hade faktiskt helt fel, klockorna är dock väldigt lika varandra för den oinvigde :D Men det är alltid kul med folk som vill dela med sig av sin kunskap, tänker först och främst på dig kjell. Du förklarade informativt och förståeligt. Tack!

Slumpar bort OM602turbo pumpen för 5k, har fått ett bud 4500:-. Givetvis är den fabriksny.

mvh Martin
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

breisladd skrev: Men det är alltid kul med folk som vill dela med sig av sin kunskap, tänker först och främst på dig kjell. Du förklarade informativt och förståeligt. Tack!
Det var så lite så! Alltid kul att kunna hjälpa till. Det är inga direkta avancerade grejer igentligen, och söker man lite på nätet hittar man massor med info.
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

dubbel
Senast redigerad av Holm den fre feb 12, 2010 3:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Holm skrev:
Kjell Niklasson skrev:Alda klockan sitter bara på turbopumpar, aldrig på sugpumpar. Däremot så finns motsvarande klocka på en del sugpumpar, fast då heter den Ada. Tex så sitter det en Ada på Om606, i w124'an.

Skit också, trodde jag hade alda på min sugpump (250D 20v som ska turbomatas)
Adan skjuter alltså inte på något extrabränsle vid laddtryck?
Går det att montera en riktig Alda på den pumpen isåfall?
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Rasmus 85
För mycket laddtryck

Inlägg av Rasmus 85 »

Alda,rökgasbegränsare va man än kallar dom är enligt mig en helt onödig sak,en diesel ska ju ryka svart före laddtrycket kommer :hihi:
wccc.fi är ett forum
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Holm skrev:Skit också, trodde jag hade alda på min sugpump (250D 20v som ska turbomatas)
Adan skjuter alltså inte på något extrabränsle vid laddtryck?
Går det att montera en riktig Alda på den pumpen isåfall?
Jag har inte riktigt koll på hur mycket det skiljer mellan klockan på dom olika varianterna. Men det är iallafall inga problem med att montera en Alda klocka på en pump som haft Ada. Det är bara att lossa den stora muttern under klockan (tror det var 27mm, eller kanske 24mm?).

Om det är rätt eller fel att göra så vet jag inte med säkerhet. Men på min 250 turbomotor sitter det en originalpump, men jag har tagit hela bakstycket ifrån en om606.91 (dvs sugmotor, Adaklocka). Sedan har jag bara flyttat över Aldaklockan ifrån originalbakstycket. Funkar kalasbra.

Så visst, det verkar gå fint att montera en Alda klocka där det suttit en Ada.
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Okej, är väl bara att pröva då... Tack för svaren...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Allu D.
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Allu D. »

Det är bara att byta ut ada:n mot alda:n så blir det en turbo pump :thumbright:
"Man kan nog leva utan 500 hästar, men nog är det lite som att lida."
mb190d
För lite laddtryck

Inlägg av mb190d »

var goda rätta mig om jag har fel :) Men klockan bak på om601,om602,om603 Sugdieslar Är väll en typ av vakumreglerad kallstarts ventil. för slangen som går te den klocka går ju in i toppen i en typ av tempgivare fast vakumreglerad. När motorn är kall öppnar denna ventil och membranet i klockan drar ut en mekanism i pumpen som höjer tomgången för att den inte ska spotta/dö/skaka? och när motorn blivit varmare återgår denna till neutralläge? borde vara samma sak på dom andra motorerna också? sugdieslarna alltså.
Babs
För mycket laddtryck

Inlägg av Babs »

mb190d skrev:var goda rätta mig om jag har fel :) Men klockan bak på om601,om602,om603 Sugdieslar Är väll en typ av vakumreglerad kallstarts ventil. för slangen som går te den klocka går ju in i toppen i en typ av tempgivare fast vakumreglerad. När motorn är kall öppnar denna ventil och membranet i klockan drar ut en mekanism i pumpen som höjer tomgången för att den inte ska spotta/dö/skaka? och när motorn blivit varmare återgår denna till neutralläge? borde vara samma sak på dom andra motorerna också? sugdieslarna alltså.
det finns en klocka som sitter i övre delen av bakstycket på pumpen,och den reglerar tomgången ja,men sen finns en annan bakdel(av dieselpumpen) och där sitter en klocka längst ner på gaveln och det är en elektronisk ryckutjämnare,skulle ta bort "traktorgången" vad det tänkt till,en radpump är ju inte direkt nåt modernt längre,och inte då heller i slutet av -80talet
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Skriv svar