Någon som kör med RAK 50 olja ?

Diskussioner för erfaret folk
Thorsella
Forumsberoende

Någon som kör med RAK 50 olja ?

Inlägg av Thorsella »

Fördelar? nackdelar?

Efterson motorn aldrig ska belastas när den är kall då det är en ren racingmotor :hihi:
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
mats757
För mycket laddtryck

Re: Någon som kör med RAK 50 olja ?

Inlägg av mats757 »

Thorsella skrev:Fördelar? nackdelar?

Efterson motorn aldrig ska belastas när den är kall då det är en ren racingmotor :hihi:
"Förr i tiden" var det enda sättet att göra en olja tillräckligt temperaturstabil. Livslängden blev bättre.

Det finns det ingen som helst anledning att ha en rak olja. Den försämrar oljecirkulationen när motorn är kall. Varför nöja sig med 1/10 av oljaflödet när motorn är kall?

En 15W-50 som ex. Är temp stabil, har bra oljecirkulation när den är kall.
Ha koll på oljetempen, ha den viskositet som rekomenderas för din motor.
Man ska ha superkoll på vad man håller på med om man ska frångå fabrikens rekomendationer på viskositet.

Mats
Användarvisningsbild
SävarSven
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: Någon som kör med RAK 50 olja ?

Inlägg av SävarSven »

Thorsella skrev:Fördelar? nackdelar?

Om det är hydraliska lyftare så kan du få problem om oljekanalerna är för trånga/små men en rak sae 50 är alltid stabilare än en multigrade olja. så du får bättre olje tryck vid varm motor.
måste varmköras innan belastning

Nackdelar ; kallstart blir svårt vid vinter.

Om det är en Turbomotor så ska du köra på en helsyntet av högsta kvalite för att minimera risken för koksning.

Cougar Racings sortiment i Sverige har Raka Syntetisk Oljor. Sae 40 , 50 och 60 går att beställa hem.

Den Här Oljan har vi tagit fram åt Sävarturbo pojkarna i Sävar.
bland annat så Kör Jens gustavsson på Helsyntet 40 olja i sin B20 turbo vega motor!.
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
besök även hemsidan; www.Lube-tools.se
Vi sysslar med; oljor , fett etc.
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

det enda du ska ha raak olja i är gräsklippare
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Så här har jag fattat det.
Tillsatser i oljan kan bara förtjocka oljan, inte göra den blaskigare.

Grundoljan i ex en 15-50 olja är en rak 15 som med hjälp syntetiska tillsatser håller viskositeten uppe som en rak 50 vid arbetstemp.

När oljan överbelastas bryts tillsatserna ner och oljan blir en 15-40, 15-30 och till slut en rak 15 igen.

En rak 50 olja bryts inte ner på samma sätt vid överbelastning utan behåll sitt viskositetstal.
Jonas Bylund
Bild
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

och i en racermotor skulle man kunna säga oljan belastas :wink: så står
man och varmkör på pallbockar inför varje gång den ska brukas så
kan väl en rak olja vara bra.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
SävarSven
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av SävarSven »

Vad ska du använda oljan till?.

Ska du köra Race (dragracing , bana ) ?

Skall du ha den för dagligt bruk ? , starta den då det är kallt?.
Vid dagligt bruk skall du ha en multigrade olja.

Skall du ha den för bästa smörjning för motorn och ökad livslängd så väljer man en olja med högre viskositet ( starkare oljefilm )

Till exempel har man så hög belastning på ram och vevlager så att lagermetallen slås ut ( babis) så är bästa valet högre viskositet.

så känt begrepp ; Låg viskositet innebär mindre inre friktion i motorn men mer slitage på grund av tunnare oljefilm, till exempel en rak 10w ger lägre friktion och bättre bränsle förbrukning men jag utgår ifrån att du kör racing så är inte låg bränsle konsumption första valet.

Till exempel : så gjorde redan för 45 år sedan dubbel däcksbussarna i london ett expriment eftersom man byter motor var 35 tusen mil och man hade kört
på en rak 30 tidigare valde man att köra på en rak 10 och fick lägre bränsle förbrukning men mer slitage ( tunnare oljefilm )
men efter som motorn skulle bytas efter 35 tusen mil så var det inte vesentligt.

man börja tillverka multigrade oljor och i princip så gåre till så att man tar en rak 30 olja och tillsätter , polymer ( temphärdare ) vilket gör att att du får lättare att starta vid låg tempratur och att den blir tjockare vid högre tempratur. kall sidan kollas vid +-0 , varma sidan vid 100 grader.
problemet med dom tidiga multigrade oljorna var att skärstabiliteten blev sämre mot en singlegrade olja. eftersom tillsatsen utan polymer är den första som bryts ner innebär det att den blir tjockare än den var avsedd för lågtempratur och tunnare vid högre tempratur alltså är du tillbaka cirka en rak 30 olja.

dom nyare sentiska oljorna är stabilare vilket innebär att man tillsätter mycket mindre mängd polymerer för att åsta komma en multigrade funktion eftersom bas oljan i sig är så stabil.

dom moderna 0w oljorna mäts vid -35 , 5w,10w mäts vid -30 grader celsius.
så det är skillnad mellan dom nya mättempraturaren och den gamla mät metoden. som var vid +-0

anledning till motor fabrikanter i större utsträckning rekomenderar 0-30 , 10-30 är på grund av det får lägre avgasvärden vid kallstart har inget som helst att göra med det smörjtekniska funktionerna så även på en syntet olja så är det en rak olja bättre i en smörjteknisk synpunkt.

om du kan mäta oljatempraturen vid drifttempratur och uppge vilken olja du kör på till exempel 10w-50 , så ska jag ge dig ganska exat viskositet den håller vid den tempraturen.
och uti från det ge en rekommendation om du vill gå på en rak olja

Det går aldrig säga för och nackdelar annat en generelt om man inte vet följande:
Körförhållande (Vad skall motorn användas till? )
Kall/Varm körning
Belastning
Arbetstempratur
Oljebytes intervaller

Har Du/Ni fler frågor hör gärna av er!
Jag är bättre på prata än att formulera mig på forum/Text

/// SävarSven
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Intressant inlägg Sven, man kanske skulle hälsat på och fått sig en lektion i olja! :thumbright:
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

hej sven, kul med kunnigt folk även inom detta område här på forumet.
om man inte har en kat som kan ta skada och motorn rivs med inte allt
för långa intervaller så är inte heller kox nåt problem, då har jag alltid
använd 20w50 racing mineral (not for highway use) i mina race motorer, kortfattat den har gjort sitt jobb. har heller alldrig varit intresserad av att betala det dubbla för en syntet olja bara för den är miljöklassad och antagligen sämre smörjförmåga. men vart lite nyfiken på den raka 40
du nämner ovan, skulle ju vara bra om man fann en olja som är lika bra
eller bättre och håller kvaliten längre. hur bra håller den sig kvar på kam/tryckare mm när motorn stått??
/martin
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
SävarSven
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av SävarSven »

peppe skrev:Intressant inlägg Sven, man kanske skulle hälsat på och fått sig en lektion i olja! :thumbright:

Det är bara att hälsa på
Vi brukar ha oljeseminarium för motorentusiaster
Eller passa på att träffa oss ute på mässor

Eventuellt. kommer Ron Coleman CEO för Cougar Lubrication över på en av dessa seminarium. Där man kan få ingående information från en som är oljeingenjör, och nu sedermera fabrikör. Han har jobbat som produkt utvecklare inom Totalgruppen, Fina, Gulf. & Lubrizol oljeaddetiv tillverkaren.

Över 40 års branscherfarenhet, alltså nu får man chansen att fråga mannen bakom kulisserna och inte bara en säljare.

Då detta datum är fastställt kommer vi lägga upp det som en egen tråd här på forumet. för att se om några intresserade

Mvh Sven
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
Användarvisningsbild
SävarSven
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av SävarSven »

Martin H skrev:hej sven, kul med kunnigt folk även inom detta område här på forumet.
om man inte har en kat som kan ta skada och motorn rivs med inte allt
för långa intervaller så är inte heller kox nåt problem, då har jag alltid
använd 20w50 racing mineral (not for highway use) i mina race motorer, kortfattat den har gjort sitt jobb. har heller alldrig varit intresserad av att betala det dubbla för en syntet olja bara för den är miljöklassad och antagligen sämre smörjförmåga. men vart lite nyfiken på den raka 40
du nämner ovan, skulle ju vara bra om man fann en olja som är lika bra
eller bättre och håller kvaliten längre. hur bra håller den sig kvar på kam/tryckare mm när motorn stått??
/martin

Hejsan Martin

Ett sant faktum är man får vad man betalar för även inom oljor.
men inte alltid.

vad jag menar med detta är att man man måste veta vilket addetiv paket samt kvalitet på basoljan som använts vid formuleringen av oljan,

synteter är idag mest formulerade för nyare motor och har addetiv paket där efter. men en syntet behöver som jag skrev tidigare behöver mindre addetiv för att uppnå samma resultat som en mineral.

Så en syntet formulerad med en bra bas och bra addetiv framtaget för högprestande turbo motorer är ett bättre val än en mineralolja från macken.

En rak 40 syntet skulle förmodligen vid drifttemperatur ge en högre viskositet, och där med bättre oljetryck. eftersom jag inte vet din drifttemperatur på motoroljan så kan jag inte med säkerhet säga att det stämmer.

Gällande frågan om oljan ligger kvar på kammen. beror mesta dels på viskositeten.

faktum är att synteten klarar högre temperatur och bör vara mindre benägen att rinna av. men min synpunkt angående detta fenomen är att det borde vara en separat oljepump som ger oljetryck innan man startar motorn eftersom största slitaget inträffar vid kallstart
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

SävarSven skrev: synteter är idag mest formulerade för nyare motor och har addetiv paket där efter. men en syntet behöver som jag skrev tidigare behöver mindre addetiv för att uppnå samma resultat som en mineral.

Så en syntet formulerad med en bra bas och bra addetiv framtaget för högprestande turbo motorer är ett bättre val än en mineralolja från macken.

En rak 40 syntet skulle förmodligen vid drifttemperatur ge en högre viskositet, och där med bättre oljetryck. eftersom jag inte vet din drifttemperatur på motoroljan så kan jag inte med säkerhet säga att det stämmer.
Så mao så är en bra syntet alltid ett bättre val än en (icke special/racing) mineralolja?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Intressant, vad skulle du säga är en lämplig driftstemp på oljan?
90-100grader C?
jos4561
För mycket laddtryck

zink

Inlägg av jos4561 »

hur är det med zinken i oljan i dag?
min far slog på rekomendation i penzoil 20-50 i sin buick rak8, och där rök den lyftaren å kamnocken sen provades statoils classicway 20-50 med zinken kvar i men den låg aldeles på gränsen på zink innehållet så nu tror jag det vart e castrol med dubbla mängden zink + kalium? än statoils olja.
vart lite orolig eftersom jag har samma zinkbefriade penzoil i min vässade 2,3liters b20, och förmodligen ett högre tryck på lyftarna.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
SävarSven
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: zink

Inlägg av SävarSven »

jos4561 skrev:hur är det med zinken i oljan i dag?
min far slog på rekomendation i penzoil 20-50 i sin buick rak8, och där rök den lyftaren å kamnocken sen provades statoils classicway 20-50 med zinken kvar i men den låg aldeles på gränsen på zink innehållet så nu tror jag det vart e castrol med dubbla mängden zink + kalium? än statoils olja.
vart lite orolig eftersom jag har samma zinkbefriade penzoil i min vässade 2,3liters b20, och förmodligen ett högre tryck på lyftarna.
Zink är vanligt i additiv paketen i motoroljor .

Då olje filmen brister så tar additiv paketet över därför är det viktigt att man väljer en olja som har hög viskositet vilket minimerar gränssikts smörjning
vilket additiv paketen är till för att hantera

ännu en anledning att använda rak olja med hög viskositet
Sven Berglund
Förådsvägen 10
91831 sävar
Skriv svar