B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Jag har också svurit åt att jag inte kunnat se bilderna då det verkligen är min smak av projekt!

Hoppas du får ordning på dom och lycka till :D
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Sorry... :) Ska fixa det någon tråkig dag... :)

En bild på nyfrästa ventilfjäderbrickor som utlåvats kommer nedan... :)

Bild

Tiden för 6st i en smälla i fräsen ca 10 min första tempot, 6st verktyg gick åt...
Andra tempot 10 min det med och 3 st verktyg, körde ganska snällt skärdjup 0.5xD och direkt i mått med en 8mm hm-pinne... :hihi:
Sen sågades det isär och upp i manuell svarv för att snygga
till ytterdiametern + en fas o lite gradning...
Körde fram 8 st bra + några skrot när ja ställde in maskin...
12gram väger dom och dom är gjorda i 7075...

Blir perfekt till nya sugis toppen...
En fråga till folket här...
Duger det att köra org stötstänger i min maskin?
Eller bör ja satsa på tex TG motors rör stötstänger...?
Transponder
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön dec 07, 2008 1:10 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Transponder »

Roger Persson skrev:


En helt vanlig 7075 rämskiva till v pump... :hihi:

Bild

Vevskivan är lite nertagen till 125mm och
v-p skivan är upptagen till 125...
Ska svarva fram en generator skiva med så småning om som oxå
ska göras något större än org för att varva ner generatorn lite..
Tror du har lite fel där... Det där är väl en bromsskiva till Audi 80? :eclipsee_steering:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jo vist.. :lol: Vore det Bremseskiver i alu... ;)

Nu är en viktig mil stolpe ut-satt! :shock:

Äntligen är toppen färdig för att få ventilerna isatta! :)
Blev planad i kväll "hela" 3mm... :) (Fegar lite)
Och borrad för M12 topp bult, borrad och gängad för M10 för vippbryggan!
Gradad i alla kylkanaler och runt om, fint putsad i f-rummen
och nu ligger ho helt färdig, kan knappt tro att det är sant! :)

Kvar just nu innan hon får ventiler är slipa till 16st knaster...
Mer är det inte... Härligt!!!
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Hposth »

är det den där "supertoppen" du visa mig o tamminen på jobbet ? :D 8)
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Japp.. :) Det är den toppen.. :) Körde en grenrörsfläns till extraktorn i går...
Kom då på att ja glömt bort att ja måste matchporta
avgas mot den vilket ja började med...
Lite breddat och utjämnat och något rest port, ska bli ca 3mm rest och 2mm breddat i utgången... Det skiljer alltid lite mot kanalerna, denna gång medel mått ca 0.35mm, så kanalerna är förskutna i flänsen...
Ska ev ta någon halv mm till på flänsens bredd och i taket..
Mins ja rätt så är porten nu 26.4 bred... Så får fila lite till i morgon...
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Hjälpte en bekant med en fin race topp till hans 142:a...
Lite små fix o kontroll, inga sprickor i sätena och såg seriöst ut...
Den är planad 4.5mm och riktigt vass i kanten... :hihi:
Rent nöjesmek alltså... :)

Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Så, nu är locket klart... :)

Lite pyssel som blev gjort:

Slipat knaster så att som spänner mot ventilerna istället för mot varandra...
Fräst om flänsen och match portat den mot toppen och finputsat avgaskanalerna...

Tvättat toppen, ventiler, fjädrar, tätningar och knaster...

Insugs styrningarna är nerknackade till 15mm djup vilket medför att ventilen kan öppna 15mm innan tätningen tar i ventilfjäderbrickan...
Sen så är sen std utstick på avgas styrningen 17.5mm och utan tätning...

Monterat o klart... Ska djuta igen hålen mella insugskanalerna i toppen o montera övre halvan av insuget... Nästa steg blir nu att fixa till rätt höjd på bryggan och sen köpa förstärkta rör stötstänger och ordna rätt längder på dom... Ska även mäta upp kompressionsförhållandet...

Lite bilder från i kväll:

Kg-trimning RF ventiler och fjädrar:
Bild

Färdigportat och putsat avgas:
Några några kvällars tidsfördriv...
Bild
Planad 3mm, putsar o gradat överallt...
Bild

Fjädrar isatta på insug:

Bild

Helheten:

Bild

Och några gamla från när det hela började:

Grovfrästa säten:
Bild

Borrat för pluggning:
Bild

F-rummen frästa:
Bild

Kapat identiskt F-rum för att kolla gods tjocklek:
Bild

Grovportat under sätet:
Bild

Finfräst säten:
Bild

Finportat:
Bild
Bild

Finputsat F-rum
Bild
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

ser dö-najs ut ju,, vilken storlek på ventiler och vilket flöde på vilket lyft?
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Ser så sjukt rätt ut! :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tack för visat intresse! :)

Den är inte flödad... än... Det kanske kommer... Vad säger Jens?
Är du sugen på att såga min portning? :)

Ventilerna är rostfria cromade 46-38.5 med back-cut...
Avgas är omgjord 40mm ventil med putsad
radie mot förbränningsrummet sett..
Insug hyfsat orörd förutom back-cut...
V-f brickorna väger 12 gram st...

Planat ner vippbryggan till rätt mått nu, tror ja iaf... :roll:
Har räknat på att det kommer lyfta 13mm Vippornas rulle ligger
6mm över axelns centrum, så ja har planat ner så att vipporna tippar
svagt uppåt dvs 0.5mm vilket medför att axeln ligger 6.5mm under skaften...

Har ja tänkt fel är upplysningar om det välkomna... :scratch:
Gör om gör rätt... :roll:

kammen nock 8.6mm och ska köras med 0.6mm ventilspel...
Så det blir runt 13mm lyft med 1.6 utväxling...
Ja ska dra runt och klocka/mäta det när ja köpt och fått hem stänger...

Pinnen:
Bild
Bild
Borrade lyftare som ligger och glötar i väldigt trevlig olja:
Bild

Kollade stötstänger och med org stötstång får ja spel med skruven
nästan max in skruvad och den är 204mm lång om man mäter totala
längden... Så ja kommer beställa rör stänger som är 200 långa...
Blir dom för korta kan ja alltid hyvla av toppen mer... :twisted:

Va väl allt för idag...
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Kom ett paket idag med stål stötstänger och packningar...
Så nu finns nog allt jag behöver för få ihop motorn... :)
Grejer som tryck platta och sinter flyttar jag över från
turbo motorn som sitter i nu...

Ska kortas till 200-202 mm och poleras lite:
Bild
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Inlägg av -TLM- »

Skitfränt! Men hur kortar man en stötstång för en okunnig?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

-TLM- skrev:Skitfränt! Men hur kortar man en stötstång för en okunnig?
det är bara att rycka ur ändan och kapa röret, grejen är
att det måste borras för rätt presspassning igen.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Inlägg av -TLM- »

Martin H skrev:
-TLM- skrev:Skitfränt! Men hur kortar man en stötstång för en okunnig?
det är bara att rycka ur ändan och kapa röret, grejen är
att det måste borras för rätt presspassning igen.
Aha... Låter ju inte så avancerat!
Skriv svar