BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Har känt mig fram lite i arbetet med att rikta fälgbanan som vart skev.

Byggde en rikt fixtur, bra att jobba på ett ställe där man kan plocka ihop en hög järnbitar från skrotcontainern till ett special verktyg :thumbright:

Bakom ligger en bockad bit durk alu. som jag böjde i 90 grader med handkraft.
Man måste ju öva lite på för att få känsla för temperatur och materialet, detta är nytt för mig så man måste ju prova lite först.
(Värmd med gassvets)

Bild

Bild

En form av knäleds variant, som man kan pressa ut banan med.
Plattjärnet till vänster är bara för att ha något att mäta mot.

Bild

Svetsat på lite material då någon tidigare har bankat på banan med en hammare så det var slagmärken.

Bild

Den är inte riktigt färdig riktad, men helt klart mycket rakare nu.

Totalt nedlagd tid: 23 timmar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jäklar vilket jobb du lägger ner på en gammal fälg :shock:

Det är ju tur att det är en speciell fälg..

Då får man ju hoppas på ett riktigt bra resultat nu då, men det där ska nog gå bra till slut :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ja du mister Björk, man är väl lite skev, men vi har alla våra olika böjelser :wink:

Riktverktyget har jag byggt om lite med en större tryck klack som mer följer fälgens form, så det inte ska bli några tryckmärken i aluminiumet, när banan är 350-400 grader varm är materialet väldigt mjukt !
Det blev riktigt bra !
Nu kastar kanten på banan +0.5 och -1mm. vilket borde räcka, man måste lägga "ribban" någonstans.

Bild

Så här ser banan ut nu, riktad och med svetsen nedslipad, bara lite tryckmärken som ska slipas ned.
(De tre andra banorna är också färdigslipade på kanterna.)
Tusch strecken på banan var ett bra sett att kolla så att man värmer jämnt då det försvinner kring ca. 300 grader.
Annars var knepet att dra med en trästicka mot aluminiumet, då det närmar sig 400 grader kommer träet att kola och lämna bruna ränder.

Bild

Sen ska "bara" alla banor slipas matta och poleras.

Nedlagd tid totalt 28 timmar.

Jag har även lagt tid på Bruksbilen som har fått nya spindelleder och en hjulinställning gjord, men jag besparar er bilderna på fastrostade styrstag och utslitna spindelleder. :evil:

jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Hur mycket kastar en ok fälg? Då har du nåt att gå efter
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ju rakare desto bättre, men detta kommer att fungera utan problem.
Har skevare (2,5mm) fälgar på min bruksbil och det känns inte alls på den.

Nackdelen är väl att man kan få onödigt mycket vikter på hjulen, och detta är redan ett problem med 10" breda fälgar.

Intera riktar till +-0,5 och svarvar ned till 0,3 men dom är ju proffs.

j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Vart på fälgbanan har du de kasten?

1mm höjdkast på komplett hjul kan vara kännbart i bilen, lite beroende på vad det är för hjul, bil och inte minst förare..
Men det blir säkert bra i det här fallet :thumbright:

Du kan inte få upp hela fälgar i din jigg väl? Annars finns det ju möjlighet att få lite betalt för all tid som är nerlagt :wink:
Pimpolainen
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimpolainen »

Nu har du förvånat även mig med dina speciallösningar och jag har nog sett det mesta du tillverkat, du ger dig fan aldrig!!!!

Riktigt kul att se, du kommer nog inte ångra dig när den väl står med dom feta banorna på backen!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Hade jag fått börja om från början med fälgrikt verktyget hade jag definitivt gjort en modell med en hållare för en hel fälg, hade man då dessutom kunnat rotera den i jiggen hade det vart ytterligare lättare att rikta.

Men man lär sig och jag är övertygad att detta kommer att bli bra.

Förövrigt kan jag säga att riktverktyget har jag "bara" lagt ca 2 timmar på.
(allt med skrot material från containern på jobbet)

Från metallsmide till något helt annat.

VEMSTUNE

Ja så heter det ju, efter (för)lite läsande på vems forum bestämde jag nu när det är långhelg att göra en Firmware uppgradering från 1.0.78 till 1.1.74 och gå över till Vemstune istället för megatune.

En del av orsaken till detta är att jag ibland har haft micro ryckningar i bilen, som inte har gått att hitta orsak till.
Ryckningarna försvann alltid om man startade om motorn, och kom oftast tillbaka om man startade den halvvarm.

Efter lite strul med olika Vemstune versioner som inte riktigt funkade korrekt, hittade jag en tråd på Vems UK forumet som mycket riktigt talade om att man inte ska använda dessa versioner :doh:

:crashed: :crashed:

1.1.74 firmwaren hade större skillnader från min 1.0.78 än vad jag fattade, speciellt trigger inställningarna.
Efter lite strulande och lite telefon support, använde jag Mattias Config och ändrade de inställningarna som var specifikt för min M30 men mycket var likt.

Tack Mattias, genast blev det mer :typing: :typing:

Dags för lite bilder så ni inte tröttnar av all text...

Bild

Och en bild på cockpit.

Bild

Jag har i nuläget kört 5-7 mil med bilen och det mesta verkar funka som det ska, tomgången finns det att jobba på, och även VE tabellen förstås.

Jag har provat VE autotune funktionerna i Vemstune, och det verkar vara till mycket bra hjälp, speciellt när man mappar själv som jag.

Boostcontrol har jag inte aktiverat ännu, men det kommer det med.

subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Grym bil dehär! för att inte tala om hur SJUKT SNYGG den är!! :thumbright: :D
Smygläser alltid lite i den här tråden, jag har inte mkt att tillföra men det är intressant att läsa om div. problem med motorstyrningen och allt annat :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dell Inspiron, är det där din gamla laptop 350 MHz ?
Enklare grafik-läget också, men det hjälpte kanske inte så mycket i hur snabb den känns?

Jag ser att du fixat en egen vy med mätare, jag hoppas det i framtiden går att exportera/importera eller föra över dom till nyare test-versioner av VemsTune. Det borde inte bli ett problem när det släpps en "officiell" version, men det kan nog vara en stund kvar.

Vyerna kommer du åt via "gauge group editor" i tools-menyn och är egentligen en databas-fil så den går att kopiera och återställa när man installerat en ny VemsTune, men jag hoppas det går att förenkla med en metod inuti programmet för många människor klarar inte av filhantering.

- Det går att se och ändra i den dialogen vilka tangenter som öppnar repektive vy, "ctrl+1" är t.ex för den vanliga VE-tuningen och "shift+8" är experimentellt för datalog-visningen.
- Du borde prova lägga till en mätare av typen "graph" om du är intresserad av att se något över tiden (lambda vanligtvis).
- Mätaren "expression grid" kan användas för att se vilka parametrar som bidrar till "BoostTarget" nu när du ska mappa laddtrycks-styrningen. Lite väl high-tech kanske.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Eftersom megatune går att använda till VEMS, skulle det då funka att använda VemsTune till MS?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Johan: Till MegaSquirt kan jag bara rekommendera TunerStudio.

VEMS använder ett annat protokoll/metoder för kommunikation. Firmware till boxarna sedan senaste året fungerar endast med VemsTune.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

mattias skrev:Dell Inspiron, är det där din gamla laptop 350 MHz ?
Enklare grafik-läget också, men det hjälpte kanske inte så mycket i hur snabb den känns?
Ja det är min gamla "Maptop" finns väl egentligen bara två bra saker med den, det 10 ? år gamla batteriet håller i över 1 timme och den har den kära Serie porten för RS 232 kommunikationen.
Lite kuriosa är att jag TIG svetsat om gångjärnen till skärmen på den då den var avbruten tidigare. :hihi:

Den är tyvärr alldeles för långsam, att jobba med, men står man ut med att vänta funkar den klockrent.
Kan ju bli lätt frustrerande att vänta 40 sekunder på att den upptäcker att Boxen är igång bara, och sen ytterligare 15 innan all grafik är "uppritad" :doh:

Man bör alltså ha en snabbare dator än en 350 Mhz maskin med 128 Mb ram :wink:

Desvärre kan jag säga att Vemstune verkar Bugga mer på min nya Laptop.

Packard Bell Easynote
AMD Dualcore QL-65 2,1 Ghz 4Gb ram.
Win 7 Home Premium 64 bitars.

Det kan räcka att man ska öppna en Log fil så hänger det sig, men inte alltid, serieports adapter står på inköpslistan :evil:

Hur som helst är det ett mycket kraftfullare verktyg för mappning.

Bild

Så här nära "sanningen" är jag på att bara ändra i VE tabellen 3 gånger.
Och då har jag egentligen inte granskat några loggar alls.
Utan bara kört VE analysen, och slätat till knepiga pucklar och hål i 3D vyn på VE mappen.

Och VE mappen jag började med vart åt fanders då jag halverat mitt Reqfuel, och bar mig fel åt när jag justerade tabellen innan jag gav mig ut för att köra första gången, så den var närmare 30 % fel på laster över 110 Kpa.

Jag har även trixat lite mer med tomgångsinställningarna, och det är nästan lika bra som innan, tomgången är stabilare, men det är problem när man startar motorn varm.
Troligen för att all insugsluft är 70-80 grader varm, kan vara svårt att komma runt detta problem.

Jag hittade även orsaken till ett mycket mystiskt ljud som uppträder ibland, slangen mellan tomgångsventilen och insugningsröret kan delvis "sugas ihop" så den blir som en "vibrerande visselpipa" :doh:
Ska se om jag kan dra i en fjäder inuti slangen eller byta till en som är styvare, det är när den blir varm som den är lite för mjuk.
Detta kan även vara delvis orsak till tomgångs problemen vid varm start, men jag tror inte det.

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Daniel-635 skrev:Desvärre kan jag säga att Vemstune verkar Bugga mer på min nya Laptop.

Packard Bell Easynote
AMD Dualcore QL-65 2,1 Ghz 4Gb ram.
Win 7 Home Premium 64 bitars.

Det kan räcka att man ska öppna en Log fil så hänger det sig, men inte alltid, serieports adapter står på inköpslistan :evil:
Nya test-releaser kommer, en dök upp 15e Maj. Läs mer här :
http://www.vems.co.uk/forum/index.php/topic,1231.0.html
Daniel-635 skrev:Jag har även trixat lite mer med tomgångsinställningarna, och det är nästan lika bra som innan, tomgången är stabilare, men det är problem när man startar motorn varm.
Troligen för att all insugsluft är 70-80 grader varm, kan vara svårt att komma runt detta problem.
Jag tror inte att insugsluften är så varm.. men du kan se hur det står till genom att se om motorn går enligt lambda target eller inte. Jag utgår från att den går enligt lambda target när insugstemp-givaren visar samma temperatur som omgivande luft.
Om sensorn påstår att det är väldigt varmt fastän det inte är det, så ger den lite mindre bränsle helt enligt allmänna gaslagen som är en del av beräkningen.
Motorn behöver istället mer bränsle, om du har på EGO correction så ser du att den fetar på lite. Du kan kompensera det här beteteendet iaf på tomgång genom att ändra i tabellen för "MAT/TPS enrichment" och ge den mer soppa vid varm insugsluft på stängt spjäll (0% TPS).
Har du bild på var insugstemp-givaren sitter?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Mini summering av förändringarna till 2010.

Det extra luftfiltret som jag monterade, så jag nu har dubbla, har faktiskt gett en såpass stor skillnad så att det går att se i loggarna på laddtrycket.

Nu när jag inte har den elekroniska laddtrycks regleringen igång och satt och tittade på loggar i från 2009 så ser man skillnad.

Tidigare så såg man att laddtrycket tydligt sjönk mellan 3000-6000 Rpm. från ca 150-145 kpa. förvisso ytterst lite men tydligt om man tittar på många loggar.
Nu kan man istället se att laddtrycket stiger med varvtalet från de 150 till ca 160 Kpa. och wastegates och allt annat är helt orört och detta är vid samma temperaturer också.

Så detta "måste" helt enkelt sitta i att turbona har lättare att andas när flödet stiger :thumbright:
Det bådar gott inför det faktum att den ska gå på 1 bar senare i sommar :wink:

Sen bytte jag ju också slangen till slavcylindern på kopplingen, jösses att jag inte nämnt detta tidigare, det vart en JÄKLA skillnad.
Med en stålomspunnen slang finns det nu ett dragläge, förvisso fortfarande grymt trögt med 765 tryckplattan och fortfarande ganska "nära golvet" men det var detta lilla som behövdes :thumbright:

Mattias

Min MAT givare sitter ju precis bakom spjället inne i spjällhuset, finns bild längre bak i tråden.

Men nu tror jag faktiskt att luften verkligen ÄR 70-80 grader varm, och att det är ett problem i sig.

Är bredbands lambdan "igång" innan motorn går, så att man kan ha boxen "till" och sen starta motorn 1 minuter senare så man får lambda mätning direkt ?
Jag har idag för första gången sen Firmware bytet kört bilen utan EGO Correction för att kolla VE mappen och det ser ganska bra ut.

Dessvärre finns de där irriterande små ryckningarna vid jämn fart landsväg (1600-1800 Rpm) kvar, och jag kan inte förstå vad de beror på.
Jag har några ideér kvar att prova men de börjar ta slut.
Nu är det verkligen SMÅ (mindre än tidigare) ryckningar, så små att om det är dålig/ojämn väg märker man det inte. så jag kanske är petig.......

Skriv svar