mattias skrev:Dell Inspiron, är det där din gamla laptop 350 MHz ?
Enklare grafik-läget också, men det hjälpte kanske inte så mycket i hur snabb den känns?
Ja det är min gamla "Maptop" finns väl egentligen bara två bra saker med den, det 10 ? år gamla batteriet håller i över 1 timme och den har den kära Serie porten för RS 232 kommunikationen.
Lite kuriosa är att jag TIG svetsat om gångjärnen till skärmen på den då den var avbruten tidigare.
Den är tyvärr alldeles för långsam, att jobba med, men står man ut med att vänta funkar den klockrent.
Kan ju bli lätt frustrerande att vänta 40 sekunder på att den upptäcker att Boxen är igång bara, och sen ytterligare 15 innan all grafik är "uppritad"
Man bör alltså ha en snabbare dator än en 350 Mhz maskin med 128 Mb ram
Desvärre kan jag säga att Vemstune verkar Bugga mer på min nya Laptop.
Packard Bell Easynote
AMD Dualcore QL-65 2,1 Ghz 4Gb ram.
Win 7 Home Premium 64 bitars.
Det kan räcka att man ska öppna en Log fil så hänger det sig, men inte alltid, serieports adapter står på inköpslistan
Hur som helst är det ett mycket kraftfullare verktyg för mappning.
Så här nära "sanningen" är jag på att bara ändra i VE tabellen 3 gånger.
Och då har jag egentligen inte granskat några loggar alls.
Utan bara kört VE analysen, och slätat till knepiga pucklar och hål i 3D vyn på VE mappen.
Och VE mappen jag började med vart åt fanders då jag halverat mitt Reqfuel, och bar mig fel åt när jag justerade tabellen innan jag gav mig ut för att köra första gången, så den var närmare 30 % fel på laster över 110 Kpa.
Jag har även trixat lite mer med tomgångsinställningarna, och det är nästan lika bra som innan, tomgången är stabilare, men det är problem när man startar motorn varm.
Troligen för att all insugsluft är 70-80 grader varm, kan vara svårt att komma runt detta problem.
Jag hittade även orsaken till ett mycket mystiskt ljud som uppträder ibland, slangen mellan tomgångsventilen och insugningsröret kan delvis "sugas ihop" så den blir som en "vibrerande visselpipa"
Ska se om jag kan dra i en fjäder inuti slangen eller byta till en som är styvare, det är när den blir varm som den är lite för mjuk.
Detta kan även vara delvis orsak till tomgångs problemen vid varm start, men jag tror inte det.