K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Spridare

Inlägg av J.Lundin »

K-Jet spridarna har ingen mätande funktion utan skall bara se till att finfördela bränslet på bästa sätt. Detta innebär att spridarna i princip inte har någon egentlig begränsning vad gäller genomflöde. Det som händer vid ett allt för stort genomflöde på en "liten" spridare är att spridarbilden försvinner helt och övergår till en stråle, varvid spridarens funktion då slås ut helt... :D Dom spridare som merparten använder vid trimning är dom som satt på Porsche 928. Dom ser ut som en "penna" med slanganslutning i ena änden, dom fästs via en utvändigt M10x1 gänga. dessa spridare klarar utan problem de flöden som är aktuella vid uppgnistade bränsledon.

Jag har själv inte sett några tabeller över spridarflöden, det enda som jag vet finns är tabeller över öppningstryck och det är totalt ointressant så länge det inte handlar om original installationer på specifika bilmodeller.. :D

Svaret på din fråga är således, så länge du inte går in och modifierar flödet på ett bränsledon så kan du använda dom spridare som original följer med respektive K-Jet sprut.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

En liten fråga om spridare.

Vad är fördelaren med mässings spridare.

Sk guld spridare eller mercedes spridare.
Användes dom enbart för att klara korrision bättre ?

Vanliga spridare som legat ett tag verkar tappa sprutbilden väldigt fort.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Spridare i bara mässingen...!

Inlägg av J.Lundin »

Hade merca några speciella spridare? Mässingsspridarna är så vitt jag vet vad man förr kallade för selekterade spridare dvs. dom är tillverkade för racing och har bättre precision vad gäller öppningstryck osv.. Selekterade spridare i mässing fanns också att få till den mekaniskt drivna kugelfisher pumpen. Det var där jag kom i kontakt med denna typ av speciellt framtagna racingspridare. Sedan vet jag att Volvo då man var med i ETC och tävlade använde K-Jet spridare till vatteninsprutning. Det är möjligt att man då tog fram speciella spridare för detta ändamål, sådana som inte rostade invändigt. Det är annars rost på den inre delarna som brukar döda gamla spridare. Likadant är det med soppapumparna, dom brukar kondensvattnet i tanken döda under vinteruppehållet... :D
Det gäller med andra ord att konservera bitarna om dom skall bli liggande ett tag.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Finns att köpa mässings spridare till merca. Det kanske var dom sportiga modellerna som använde dom.

slutsiffran på spridaren är 047

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Spridarbild....!?

Inlägg av J.Lundin »

Okej, är det någon som har bilder på dessa spridare..?
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

jag har k-jet spridare i aluminum, skulle tydlingen vara några provgrejor från volvo
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Lätt klädd...!

Inlägg av J.Lundin »

Där ser man, det finns tydligen en hel del lustiga bitar i cirkulation, aluminium spridare var nytt för mig... :D
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Volvo har prånglat ut mycket prylar på marknaden, som igentligen inte ska sitta på dom....
Blandannat vet jag att skroten fick in en 740 -87 med orginalmonterat LH2.4 :shock: Vad jag (och även dom) vet, så ska inte det sitta på 740 förrens 88-89 ? (Det var inte eftermonterat, för det kollade dom upp)

Har även funnits en p1800 som ägdes av volvos testavdelning, som fick en hel del godsaker! Blandannat satt det stolar (stämplat "volvo orginal") av samma typ som kom att sitta i 240in.. Det har även sagts till mig att det satt en B23 i den! Jag tvivlar lite grann, men det kan ju också har rört sig om en prototyp motor? Allt annat var ju special på den :hihi: (ALLTING var märkt "volvo orginal")

Blev lite OT, men det är så kul att diskutera "ovanliga tillbehör" :twisted:
David B
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Ulv i fårakläder

Inlägg av J.Lundin »

De flesta bilfabrikanter har provat nya bitar i gamla bilar, just för att undvika nyfikna blickar. Jag vet att SAAB gjorde så med sina turbomotorer innan dom kom ut på marknaden. Får man tro en del av de skrönor som cirkulerar så har man i vissa fall maskerat nya bilar genom att sätta på gamla karosser. Det gick en skröna för många år sedan om porsche som monterat någon modell av folka över en av deras nya modeller. Om det är sant så måste det ha varit svårt att hålla igen vid rödljusen... :D
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

på saab museumet i trollhättan finns en breddad saab 96 upp på ett saab 99 chassie , för att testa 99 chassie utan att det skulle synas i trafiken
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

En fråga:

Har varje spridarutgång en egen kammare och egen slits?

Anledningen till att jag frågar är att jag testade några spridare och i ett fall hade tre bra och en dålig ochden totala mängden sjönk dvs flödet ur de tre var konstant oavsett om den fjärde var bra eller dålig.

Porsche 924 turbo och 911 turbo sprut flödar lika mycket PER spridare. Dvs det kommer lika mycket från bränslefördelaren och dessutom har de samma spridare. Senast uppmätt av mig till 275ml/min med lite påställt tryck :D OM jag skulle "uppgradera" till 911 sprutet och BARA köra fyra utgångar och plugga de andra två - skulle jag få ut mer soppa?

Eller dra det ett steg längre - varför ger en pluggat V8 sprut mer soppa på fyra spridare? 2:1 lösningen användes på 924 GTS men Lundin är ingen förespråkare :?: Porsches V8 k-jet satt på en bil som gav 250 hk, dvs 125 per 4-cylinderhalva. Spridarna var samma som satt på SAAB 900. En uppgradering? Har sett Lucasspridarna som kom 80-84, de med slang på som är elektriska. Hur kopplar man dem till k-jet?

Jag förstår inte :?
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

K-Jet i olika skepnader

Inlägg av J.Lundin »

Ja, varje spridarutgång har en egen kammare och slits, vitsen med detta är att utgångarna inte skall störa varandra. Här är också en av anledningarna till att det kan uppstå problem med olika bränslemängd då man kopplar ihop flera spridarutgångar med varandra. Jag säger inte att det inte går, det jag säger är att det kan uppstå problem om man har otur och det är flera jag hört om som provat och som haft problem. Sedan skall man ha klart för sig att alla K-Jet sprut inte ser likadana ut invändigt. Jag har sprungit på bränsledon (för 6or) som har 2st spridarutgångar fabriks pluggade eller som inte ens haft 2st utgångar bearbetade. Dessa sprut har ett membran och en underdel som ser annorlunda ut gentemot de som har alla utgångar bearbetade. Membranet har extra hål som verkar fungera som någon form av tryckutjämning mellan under och överdel vid dessa pluggade eller obearbetade utgångar.
Om man på 924 GTS använde en 2:1 lösning så är det fullt möjligt och även troligt att detta bränsle don ser annorlunda ut invändigt.

Nej, om du mätt upp att du får ut 275ml/min ur en spridarutgång på bägge dessa sprut så lär du inte få ut mer ur 911 sprutet med två utgångar pluggade.

Ett pluggat V8 sprut ger inte mer soppa på fyra spridare. Det man brukar göra är att gnista upp dessa sprut och då stämmer luftkonan bättre med den bränslemängd man får ut ur 4st spridare. V8 spruten brukar också oftast ha en justerskruv vid varje spridarutgång, vilket gör denna typ av sprut intressant. Med justerskruv kan man mycket noggrant ställa in så att alla spridarna ger samma bränslemängd. Våghuset på ett V8 sprut är också större vilket gör att man har ”mer” material att svarva i för att kompensera för det ökade luftflödet vid trimning.

Vilka spridare man väljer är rätt ointressant, det dom måste klara av är att finfördela bränslet vid det maxflöde som sprutet levererar. Om dom sedan kommer ifrån SAAB, Volvo eller Porsche spelar ingen roll. Att jag angett spridare från Porsche 928 är för att dom var mest använda av dom som åkte med modifierade K-Jet sprut. Det finns säkert några andra modeller som fungerar lika bra, men det är inget jag känner till just nu.

Elektroniska Lucas spridare till K-Jet, har jag aldrig hört talas om, varför då? Sprutet är ju helmekaniskt och sprutar soppa kontinuerligt in i motorn. Låt vara att man på slutet hängde på en massa olika elektroniska sensorer för att anpassa det rent miljömässigt, men det är inte samma sak. Den enda elektroniska spridaren jag känner till på K-Jet är den som satt som kallstartsventil, inga andra.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Tack J.Lundin, du är :king:

Så om jag ligger på gränsen idag för ett 4-cylindrigt sprut KAN det gå med ett 2:1 kopplat men bättre vore ett gnistat 8 cyl K-jet helst från Mercedes som hade justerskruvar och plugga hälften. Toppen!

(Nu ska man bara hitta en sådan klenod...)

Om det BARA är gnistat och munstyckena är standard, ingen läppbearbetning osv. Är det meningslöst då? Kan man se på något sätt att det är gnistat eller är det bara mäta som gäller?

Porsche 928 hade K-jet fram till 80´ sedan kom Lucas med slangar på baksidan, sedan Motronic. Jag blev bara förvirrad när du skrev att ni uppgraderade md spridare med slangar. Förstår nu att det var K-jet spridarna du menade.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Om man inte har möjlighet att flödestesta bränsledonet kan man skruva bort en av spridarutgångarna och titta ner i donet. Ofta sitter det ett filter ivägen, detta får man ta bort. Det man skall kolla på är hur stor öppningsarean är på det munstycke som membranet vila emot inne i donet. Får man ner en borr på 1,8 mm i detta hål så är man hemma. då har du ett sprut med bra kapacitet.Är hålet mindre dvs. 0,7 till 1,0mm så är det ett "standard sprut" det handlar om och då ger det vanligtvis inte mer soppa än vad den motor det sitter på kräver för den effekt den ger. Generellt verkar det dock som att man kan stretcha standard spruten till runt 10% i mer effekt än vad motorn som dom sitter på ger, i vissa fall något mer.
Bild

Den här bilden visar en av spridarutgångarna på ett gamlat 911 turbosprut från 1980. som man ser så är hålet mot membranet stort, det här bränsledonet har bra kapacitet.

Gnistar man upp slitsarna och inte byter upp sig till motsvarande area på munstyckena så ökar inte bränsleflöde ut ur donet speciellt mycket. I samband med att man gnistar så brukar jag också byta ut originalfjädrarna till kraftigare. Rent matematiskt så skall flödet över slitsen dubblas vid en fördubbling av fjäderkraften, det här är inte riktigt sant i praktiken eftersom det kommer in faktorer som exempelvis munstycksfaktorn, den bromsar flödet då man kommer över en viss gräns.
Bild
På denna bild så ser man de två nedre original munstyckena. Det längre av dom brukar vanligtvis sitta i V8 spruten, det korta återfinner man ofta i övriga mindre sprut. Som synes så kan man inte gnista upp dessa originalmunstycken eftersom det inte finns tillräckligt med gods. Trots detta fanns det en hel del skojare som påstod sig ha att lyckats med just detta konststycke.... :D Det tre övre är exempel på egentillverkade munstycken som man ersätter originalet med.
YD på dessa egentillverkade munstycken är samma som originalets dvs. 7,05mm. Munstyckena pressas enkelt i och ur bränsledonet.

Svaret på om man kan se utifrån om sprutet är gnistat är nej, det går inte, såvida dom inte följt mina råd.... :D
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Inlägg av p.hedman »

Hej allihopa
Jag trodde att jag plockat ut max ur k-jet sprutet men jag tror att det finns mer att ta än 140 hk+10% .Min motor lämnar ca 170 hk (ej bromsat men tid kontra vikt på 402 m säger så)utan gas.
Jag åker med en escort med en org b23 e orört sprut och lustgas, när jag laddade 75 hk gick allt bra men när jag gick upp till 100 hk så krymte insugs luften (kyls av lustgasen) så mycket att jag fick gå ner ett steg på bränsle på lustgassystemet för att bränsle donet gav extra bränsle då luften krymper och motor suger i sig mer luft för flödet ökar i luft konan. Jag har satt dit ett MB spjällhus så flödet har ökats där litegrann.
Har inte fått klart mitt mekaniska k-jet än men det ska bli kul att prova det sen hi hi....
Lite fakta har lyckats att åka 12.30sek på 402 med 1.85 60 foot, repan efter gjorde jag lite justeringar på bakvagn och fick till en 1.65 60 foot vilket indikerar en hög 11sek låg 12a har 174 km/t över mål tyvärr rasa lådan så jag fick ej en tid då.
Skriv svar