Okaj... stor uppdatering då:
Vi börjar med nya insuget.
Originalinsuget, den 6-armade bläckfisken, skulle bort.
Ojämnt flöde, ojämn längd, gjutmärken samt allmänt o-bra vinklar och placering gjorde att jag ville ha något bättre.
Uträknade rördimensioner, uträknat plenum, fullradietrattar samt nytt spjällhus. Vad kan gå fel?
Porta insugsflänsen så mycket det går, samt port-matcha den.
Jag behöll den flänsen för enkelhetens skull. Hyfsat lätt montering + att insuget är någorlunda bortkopplat från motorns vibrationer.
Svarta silikonslangar på.
I nederkant kan man se det nya spjällhuset. Drygt 85mm med väldigt trevlig platta som inte är i vägen så mycket för luftströmmen.
Ena gaveln. Fullradietrattar och allt.
Ni kan även se att jag har ett stöd på insuget. Det fästs i originalkudden till det gamla insuget. Då slipper det nya insuget flaxa omkring.
Helt jämna rör utan skarvar på insidan.
Och så här ser det ut när det sitter i bilen.
Det finns en del saker här som det inte är bild på, men detta var också gjort:
Tändstegen monterades under tredje och fjärde runnern (med kylpasta så klart). Och vacuumporten för bromsservot samt vacuumfördelaren för tillbehören sattes längst bak i överkant.
Nästan hela originalslangen till insuget behölls så att vevhusventilationen och tomgångsmotorn var lätta att installera. Röret för tomgångsmotorn går in på undersidan av gaveln där spjällhuset sitter.
Farthållaren åkte ut.
Insugets plenum skulle egentligen vara större så att man fick en boost av pulsningen/fyllningen. Men platsbrist var det gott om så jag fick göra det näst bästa, och göra det med en volym uträknad för snabb gasrespons istället.
Man fick en ganska märkbar ökning av effekten. Och oj vad det låter härligt också...