Det finns en del olika pumpar att välja på. Tyvärr har jag lite dålig koll på vad som är vad. Har aldrig haft någon själv, utan har bara hjälpt andra.
Men "tuffaste" originalpumpen sitter i nån renault/iveco med 2.8liters motor. Den pumpen passar i stort sett bolt on på 1.9'an och har bra mycket större pumpelement. Det enda man behöver fixa är nytt/ombyggt remhjul, annars spårar remmen dåligt.
Här är lite bilder på dom jag varit med och knåpat lite på. Den första har en 1.9 tdi motor, med pump ifrån nån citroen jumpy har jag för mig. Turbo och grenrör ifrån en golf-ett dieselturbo. Okänd intercooler. Gick riktigt bra.
Nästa, återigen en 1.9tdi, med mekanisk pump. Kommer inte ihåg riktigt vad pumpen kom ifrån. Saab intecooler liggande ovanför motorn, med luftintag i huven. Original tdi turbo. På den bilden syns även motorfästet lite, precis under spännrullen till kamremmen.
Och så ett litet "tokmeck", eller bonnmeck kanske, eftersom ägaren till bilen ifråga är bondpojk. Dubbelturbo, tvåstegsladdning. Återigen 1.9tdi. Ombyggd mekpump. Lillturbo tdi original, och storturbo ifrån nån saab 9000 har jag för mig. Tyvärr var det nog lite för mycket bonnmeck, så det blev aldrig riktigt utprovat. Vi körde lite med det, men tror bara att det hann bli några mil.
Ägaren till dom två sista syns här på forumet ibland, han kanske kan fylla i lite mer av vad som krävs för att montera 1.9 i golf/jetta etta. Det är hursomhelst en ganska enkel konvertering.