spindelled vs uniball?

Modifieringar och tips
TheWho
Lite mer laddtryck

spindelled vs uniball?

Inlägg av TheWho »

Hejsan :)

Planerar att bygga en buggy, men funderar på vad man ska ha för leder till A-armarna.
Buggyn kommer ju köras "offroad" så uniballs kommer väl inte att hålla så länge? Och då skulle ju en spindelled fungera bättre :roll:
Har ni några tips på bilmodeller som har spindelleder liknande uniballsen? Typ P ända elr va de heter.
Gick igenom biltemas utbud förut till ett quadprojekt och kom fram till att en styrled till bmw e28 mfl passar ganska bra, men har en m10x1 gänga om jag inte mins fel och har en kona vid fästet. Det skulle vara enklare med en "slät" gänga.

Så finns det passande på någon annan bilmodell? Eller får det bli bmw styrleden?
Funderar också på spindlar till styrningen, tog tidigare nån styled med två spindelleder och kapade isär och gängade ändarna, men tror dom var 8.5mm så m8 gängan blev int så suverän.. :doh:
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

P-ändar från tunga bilar är ofta kraftiga och bra, äldre Transit har med M18 och M20 gänga till exempel. Fortfarande kona men det går ju att hantera.

/Gustaf
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Annars är spindelleder från äldre SAAB 99/900 praktiska att ha ute vid spindeln.

Bild
Jonas Bylund
Bild
redheat
Forumsberoende

Re: spindelled vs uniball?

Inlägg av redheat »

TheWho skrev:Hejsan :)

Planerar att bygga en buggy, men funderar på vad man ska ha för leder till A-armarna.
Buggyn kommer ju köras "offroad" så uniballs kommer väl inte att hålla så länge? Och då skulle ju en spindelled fungera bättre :roll:
Har ni några tips på bilmodeller som har spindelleder liknande uniballsen? Typ P ända elr va de heter.
Gick igenom biltemas utbud förut till ett quadprojekt och kom fram till att en styrled till bmw e28 mfl passar ganska bra, men har en m10x1 gänga om jag inte mins fel och har en kona vid fästet. Det skulle vara enklare med en "slät" gänga.

Så finns det passande på någon annan bilmodell? Eller får det bli bmw styrleden?
Funderar också på spindlar till styrningen, tog tidigare nån styled med två spindelleder och kapade isär och gängade ändarna, men tror dom var 8.5mm så m8 gängan blev int så suverän.. :doh:
varför skulle inte uniballs gå att använda vid offroad körning??

har användt på min terrängbil / trialbil i 15 år ,

använder M16 och M 20 uniballs, tänk bara på att efter tvätt smörjja uniballsen

skulle jag bygga nytt nu skulle jag använda Johnny Joints= justerbara uniballs med urethane lagring

http://www.polyperformance.com/shop/For ... p-388.html
TheWho
Lite mer laddtryck

Inlägg av TheWho »

Bara tycker att dom borde nötas när dom är "öppna för elementen" ? men hur som helst så är ju biltemas spindelleder väldigt förmånliga 119kr/st tror jag de var.
Skriv svar