Ändra kolvbultsdiameter på stakar?

Diskussioner för erfaret folk
xelerator
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör feb 25, 2006 1:04 am
Ort: sthlm

Ändra kolvbultsdiameter på stakar?

Inlägg av xelerator »

Hej!

har stakar gjorda för 22 mm kolvbult, men jag skulle vilja ha 21 mm kolvbult (pga mina kolvar).

Vilket är det bästa/säkraste sättet att göra detta på?
Brotcha?
Byta bussningen helt och hållet? Vilket material rekomenderas för detta då?
Nåt särskilt man bör ha i åtanke?

Någon med erfarenheter som kan dela med sig?

Gör nödvändigtvis inte detta själv, och lämnar gärna iväg det till ett företag/kunnig person, vill bara ha lite mer kött på benen :).
har sökt på forumet, dock utan resultat. Kanske är dålig på att söka :doh:.

tack på förhand.

mvh
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Ändra kolvbultsdiameter på stakar?

Inlägg av Dennis Öhman »

Du kan inte brotsha hålet större om jag fattar dej rätt, du har 22stakar men vill ha 21mm, vore lättare om du hade 21 och ville ha 22..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Byta bussning?
xelerator
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör feb 25, 2006 1:04 am
Ort: sthlm

Inlägg av xelerator »

yes det stämmer..

Staken är gjord för 22 mm kolvbult.
Kolvarna är gjorde för 21mm kolvbult.

Spontant känns det enklare att gå ner 1 mm på staken än att gå upp 1 mm på kolven.

Jag menar, sitter ju en bussning i staken, den borde väl gå att byta ut, alternativt brotcha eller nåt?
Jämfört med kolven där man måste borra upp hålet, sedan är det inte helt runt heller så det kanske inte är gjort i en handvändning :roll:..
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Vad är det för maskin vi pratar om? Kan ju faktiskt gå att brotsha upp kolven.. Men passar geometrin med kolvar+stakar i motorn? Tex kolvarna vänder inte för högt lågt?
Dänniz 073-8447664
xelerator
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör feb 25, 2006 1:04 am
Ort: sthlm

Inlägg av xelerator »

bmw maskin.
rak 6:a 24v

org slag 75mm, numer 84mm

borr 84mm, alternativt 86mm (beror på om det finns en lösning på min fråga för rimliga summor :hihi:)

staklängd 135mm

geometrierna verkar inte vara helt dumma (vevstake-slag ratio, kolvhast. etc ).
O kolven vänder inte för högt/lågt... tror jag :hihi:
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

Bytta foringen i staken,vilken som helst motor firma kan gjöra detta, d e mycet mer jobb och brotcha up kolven, for du moste stikka nya spor tils lås klipsen å d tar mycet mer tid enn bytta busning ;)


Jag har gjort så 100 tals gånger i norge på våran motor verkstad
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Inlägg av stene »

Vad använder ni för matriel när ni gör nya bussning??
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

JM7 heter det brukar jag använda har jag för mig (koppar/mässning)
xelerator
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör feb 25, 2006 1:04 am
Ort: sthlm

Inlägg av xelerator »

tosk skrev:Bytta foringen i staken,vilken som helst motor firma kan gjöra detta, d e mycet mer jobb och brotcha up kolven, for du moste stikka nya spor tils lås klipsen å d tar mycet mer tid enn bytta busning ;)


Jag har gjort så 100 tals gånger i norge på våran motor verkstad

tack, det var vad jag ville höra :thumbright:..

mvh
Skriv svar