problem lösning -växellåda,lamell,tryckplatta

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Holger skrev:Jag menar att om du provkör utan stödlager så märker du omgående om ditt problem har med det att göra eller ej.

Har du mätt upp alla mått ordentligt? Tjocklek på lamell, vart du har maxtryck på plattan osv?

Sen vad gäller att köra med eller utan stödlager, jag körde med det tidigare, nu har jag inget. Inte märkt någon skillnad. Saab har ju tex inte något stödlager från början.
Att köra utan stödlager om axeln inte är centrerad perfekt lär slita ut lådan illa kvickt.

Så när man gör specialbyggen med omsvetsade lådor känns de mer lr mindre ett måste att ha stödlager i veven?
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Nu har ja fått tillbaks lådan och axeln är bra centrerad nu.

Men problemet kvarstår med att den inte kopplar ur när man varvar.

Vart kan ja få reda på hur många mm urtrampningslagret måste trycka på solfjädrarna?
Som de är nu är de max 8mm som den pressar.

Tacksam för tips.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hur långt måste du trycka för att frikoppla?
Har du en bra bit till godo bör det ju inte vara det som är problemet.
Lamellen glider lätt på splinesen?
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

j björk skrev:Hur långt måste du trycka för att frikoppla?
Har du en bra bit till godo bör det ju inte vara det som är problemet.
Lamellen glider lätt på splinesen?
Ja har justerat länkaget så att den kopplar ur redan efter 1/3del av slaget på kopplingspedalen.

Men trotts detta sitter växlarna fast i sina lägen efter 5000-6000rpm.

Lamellen glider på splinesen. Ja har inte fettat in det något men den glider utan större svårigheter.

Jag vet inte vad ja ska testa längre, förstår inte varför den inte vill koppla ur.
Måste ju bero på något. Kopplar jag, väntar någon/några sekunden innan växling fungerar det pga att varvet sjunker. Så det är något som är relaterat till varvet.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Testade med en organisk m3 e46 lamell idag.

Till min förvåning kopplade den knappt ur fast ja hade pedalen i botten med denna. Både den och sintern är 8mm tjocka.

Justerade om och ändrade utväxlingen i länkaget så att den koppla ur mer, då koppla den ur efter 2/3:e delar.

Provkörde och nu funka de bättre, kunde växla vid 8k även om de gick lite segt.


Så verkar som att de har med utväxlingen i hydraliken och göra. Kanske inte 19mm funkade bra med mitt länkage.

Slavcylindern är 22mm, så ska försöka få tag i en huvudcylinder som matchar de så gott det går och prova mer.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Skriv svar