volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
det rör sig sakta sakta har fått alla delar från svetsningen det blev riktigt bra sen har toppen kommit håller på att klura ut hur det ska bli minst jobb med att ställa ventilerna. alla kabelhärvor och dyligt är klara
Nu blir det att fixa klart soppasystemet med fuel rail och dyligt.
fick nya bultar till ramlagerna levererat i dag lite längre så jag kan skruva fast gördeln.
sen väntar jag på blocket när det är klart kan jag börja sätta i hop bottendelen.
Ska försöka få upp lite bilder i veckan
Nu blir det att fixa klart soppasystemet med fuel rail och dyligt.
fick nya bultar till ramlagerna levererat i dag lite längre så jag kan skruva fast gördeln.
sen väntar jag på blocket när det är klart kan jag börja sätta i hop bottendelen.
Ska försöka få upp lite bilder i veckan
volvo pv 53 16v
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
snart snart är det uppstart.
håller på att sätta upp motorn i en vagn som den ska sitta i när jag ska bromsa.
allt har tagit lite tid att få i hop strulade lite när jag skulle fixa ventilspelet. Jag visste inte om jag skulle slipa laschcaps eller venitilerna. jag slipade av ventilerna till rätt spel MEN jag glömde räkna bort för ventilspelet på avgas så jag blev lite förvånad då jag hade rätt spel på insug men ingen ting på avgas. SUCK orkade inte ta i sär toppen nu när jag skruvat fast den så det blev att slipa till capsen på avgas.
Allt tar ju sådan förbaskat lång tid bara speciellt när man velar och inte kan bestämma sig
har bestämt mig för att åka med damper och har köpt en ati som jag har fått svarva om och dona med en del för att få den att passa men jag tror det kommer att bli bra när det är klart.
motorn blev ju lite värre än vad jag tänkt från början.
det är väll ingen på detta forum som vart med om det innan. hahaha
så motor receptet som motorn e nu är
marin veven
je kolvar 7.9-1 i komp
parner stakar
ny iordniggjort block med lite mer betong
stödgördel
ati damper
mekanisk soppa pump
orginal påställd oljepump
autronic sm4
8st 1600cc spridare
80mm spjäll
msd separata ls1 spolar msd tändkablar
hx60/82 turbo med 83,5 mm inlopp 86mm ut med 1,26 hus
två nya wastgate delvis hemmagjorda
khöler kammar 284 grader 12,8in 11,9ut
lättvikts lyftare
nc portad khöler topp med 38,5-33 ventiler (samma som rallycross)
sen är det bara att be till gud att den håller i bänken.
ska försöka att ta några bilder på motorn också
/johan. johansson
håller på att sätta upp motorn i en vagn som den ska sitta i när jag ska bromsa.
allt har tagit lite tid att få i hop strulade lite när jag skulle fixa ventilspelet. Jag visste inte om jag skulle slipa laschcaps eller venitilerna. jag slipade av ventilerna till rätt spel MEN jag glömde räkna bort för ventilspelet på avgas så jag blev lite förvånad då jag hade rätt spel på insug men ingen ting på avgas. SUCK orkade inte ta i sär toppen nu när jag skruvat fast den så det blev att slipa till capsen på avgas.
Allt tar ju sådan förbaskat lång tid bara speciellt när man velar och inte kan bestämma sig
har bestämt mig för att åka med damper och har köpt en ati som jag har fått svarva om och dona med en del för att få den att passa men jag tror det kommer att bli bra när det är klart.
motorn blev ju lite värre än vad jag tänkt från början.

så motor receptet som motorn e nu är
marin veven
je kolvar 7.9-1 i komp
parner stakar
ny iordniggjort block med lite mer betong
stödgördel
ati damper
mekanisk soppa pump
orginal påställd oljepump
autronic sm4
8st 1600cc spridare
80mm spjäll
msd separata ls1 spolar msd tändkablar
hx60/82 turbo med 83,5 mm inlopp 86mm ut med 1,26 hus
två nya wastgate delvis hemmagjorda
khöler kammar 284 grader 12,8in 11,9ut
lättvikts lyftare
nc portad khöler topp med 38,5-33 ventiler (samma som rallycross)
sen är det bara att be till gud att den håller i bänken.
ska försöka att ta några bilder på motorn också
/johan. johansson
volvo pv 53 16v
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21738
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fina bilder och bra med info på vinterns uppdaterigar
vart ska du dyna?

vart ska du dyna?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det här är en grym motor, det ska bli intressant att höra hur den fungerar för dig!
Vad tyckte du om ATI och deras svängningsdämpare? Dom har ju modeller till många motorer, behövde du modifiera din av någon anledning?
Jag är lite sugen på en själv efter att ha tittat runt lite och såg dom i en katalog i Jens garage.

Vad tyckte du om ATI och deras svängningsdämpare? Dom har ju modeller till många motorer, behövde du modifiera din av någon anledning?
Jag är lite sugen på en själv efter att ha tittat runt lite och såg dom i en katalog i Jens garage.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
jag mailade till ati och skrev att jag hade en 2,5l rak4a och skulle ha runt 1000-1200hk och varva 9500 och undrade vad jag skulle hamattias skrev:Det här är en grym motor, det ska bli intressant att höra hur den fungerar för dig!![]()
Vad tyckte du om ATI och deras svängningsdämpare? Dom har ju modeller till många motorer, behövde du modifiera din av någon anledning?
Jag är lite sugen på en själv efter att ha tittat runt lite och såg dom i en katalog i Jens garage.
då rekomenderade dom en som var mellan 6,385-7,034tum och då köpte jag den billigaste som var i den storleken.
men eftersom den var till en cheva så passade den inte på veven så jag har fått svarva upp den innuti och göra om kilspåret.
vart lite trixande med det för att det är så lite av veven som sticker fram så därför svarvade jag ur kammdrevet 7mm också så att dampern sitter både innuti kamdrevet och utanpå veven, och då vart det ju naturligt vis lite strul med brikan som styr kamremmen då det inte fanns någon kant den kunde stå emot, så det blev att svarva en liten hylsa att klämma utanpå dampern som håller brickan.
det var lätt att svarva i hubben iaf som tur vad. Fick plocka i sär dampern så jag kunde spänna fast den innuti var en hel bunt med feta o-ringar och prylar i den.
det finns ju många fina med multirem spår utan på men dom var så dyra och så tyckte jag att det blir lire onödigt stor diameter, isf kommer ju generatorn varva 10-15000rpm. så det blev en slät med egen gjord remskiva framför.
JENS jag ska nog bromsa hos Per Eriksson (kolfiber c70in)
volvo pv 53 16v
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21738
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:

blir väldigt kul att höra hur det går.
kör inte bara för hårt i bänken så vi inte får se dig på banan i sommar bara

ska nog bli ett rickigt fint register i motorn nu

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jäklar, här ska det bli mos
Som sagt, hoppas grejerna håller ihop.
Är bromsning redan bestämd?
(Alltså när det ska bli)

Som sagt, hoppas grejerna håller ihop.
Är bromsning redan bestämd?
(Alltså när det ska bli)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- sura
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 210
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
- Ort: Surahammar
- Kontakt:
Prova att gå ut på gården vi Per under en bromsning och lyssna.
Halva byn brukar snubbla över när det hörs att det är potenta maskiner i bänken....
Fränaste var när dom bromsa en ilsken Wankel som sköt gigantiska eldkvastar ut genom väggen på avslag
Halva byn brukar snubbla över när det hörs att det är potenta maskiner i bänken....
Fränaste var när dom bromsa en ilsken Wankel som sköt gigantiska eldkvastar ut genom väggen på avslag

Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
ser riktigt elakt ut!!!
Dessutom i en riktigt elak bil!!!!!!!!!!!!!!!!


Dessutom i en riktigt elak bil!!!!!!!!!!!!!!!!



Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Ser bra ut som vanligt, blir nog mycket effekt !
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!