Turbomatad Peugeot 203 1947

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Turbomatad Peugeot 203 1947

Inlägg av Zwinto »

Jahap...tänkte väl börja tråden lite smått...

Jag håller på att bygga en "hotrod" baserat på duettchassie med en Peugeot 203 1947-kaross.

Det blir väl rätt mycket efter eget huvud och kanske inte så klassiska och stilenliga recept när det gäller hotrods ..

Motorn blir baserat på ett block ifrån B21 , är inte ute efter MASSOR med power men det ska finnas lite mos i burken och samtidigt vara snäll när man cruisar.

Min tanke är att följa Tommy Luhrs recept en smula när det gäller uppbyggnad av motorn men inte med mål att nå 4-siffrigt haha
Vill bara ha en stark pålitlig motor med kanske 200-250 hk...det viktigaste för mig är det estetiska och användbarheten.

Karossen är som sagt en gammal peugeot..haha nu skrattar säkert många men faktum är att den är oerhört lik en Ford Tudor 47 så den blir en bra grund.

Naturligtvis blir jag tvungen att kapa ur och bygga nytt golv, torped etc för att det ska passa mitt chassie men tanken är att INGENTING utvändigt ska ändras (nja utom lack)


Bilder kommer :)
Senast redigerad av Zwinto den ons jun 23, 2010 1:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Fräckt bygge!

Tänk bara på att Duettram med bytt kaross och bytt motor blir amatörbyggt fordon om du ska regga bilen. Du har alltså inte så stor nytta av att använda Duettramen egentligen. Ska den klara en B21ET (typ) måste den förstärkas ganska mycket. Ofta är det lika lätt att bygga en helt ny ram om bilen ändå blir amatörbygge.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Vet om det där..
:)
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Om jag struntar i Duettramen, förstärker Peugeoten istället, samt byter till lämpliga axlar och bromsar för att klara turbomotorn då blir det väl ÄNDÅ amatörbyggt istället för ombyggt va?

Hade iofs tänkt besikta duettramen med orginal B18 och axlar och då endast regbes för karossbyte... Men ett nytt eget chassie BLIR ju bättre om än väldigt mycket dyrare...

Lite trams det där med duettramarna att de inte skulle hålla föressten..
Finns en herre här nere i södern som kört kompressormatad roveråtta
i åratal i duettchassie och det både håller och funkar...
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

Verkar som en kul projekt :) kommer följas :thumbright:
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

hehe jo den är kul min lilla bil...
kommer nya grejer nästa vecka...blev så impad av vissa B21or här med 16v topp så jag har fnulat lite på nåt sånt till min motor...
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Så länge du behåller Peugeotes grundkonstruktion i ramen kan du förstärka ganska mycket innan det går över till amatörbyggt, eftersom du då har original kaross till ramen.

Det är kanske inte så mycket att Duettramen "går sönder" som att den inte är så vridstyv, som är bekymret.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

therealpinto skrev:Så länge du behåller Peugeotes grundkonstruktion i ramen kan du förstärka ganska mycket innan det går över till amatörbyggt, eftersom du då har original kaross till ramen.

Det är kanske inte så mycket att Duettramen "går sönder" som att den inte är så vridstyv, som är bekymret.

/Gustaf
Problemet är bara att Peugeoten har ingen ram..den har självbärande kaross... Men vi har faktiskt mailat Peugeot angående hur stor motor de godkänner i den karossen (finns ett par franska hotrod byggd på samma bil med Fords V6or, 2.8 och 3-litare)

Men rent teoretiskt..skulle det då gå att besikta Peugeoten med B21ET om man förstärker och byter bromsar/axlar som ombyggt fordon?
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går lika bra att förstärka en självbärande kaross, så det är inget problem.

Nu har jag inte sett konstruktionen men det är förmodligen möjligt att godta runt 150-180 hk och kanske 250-300 Nm om karossen är förstärkt och axlarna/bromsarna bytta.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

therealpinto skrev:Det går lika bra att förstärka en självbärande kaross, så det är inget problem.

Nu har jag inte sett konstruktionen men det är förmodligen möjligt att godta runt 150-180 hk och kanske 250-300 Nm om karossen är förstärkt och axlarna/bromsarna bytta.

/Gustaf
Men tack :)
Då kör jag nog på det istället och skippar duettramen (blir ju dessutom en lättare konstruktion) :)
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

behöver papper till en peugeot 203 48-50

Inlägg av volyota »

ingen som vet var det kan finnas papper till en 47-50 så att jag bara behöver besikta en gång har en skit fräsch 53a utan papper zwinto kan inte du ringa mej är du snäll eller kan inte du skicka ditt tel nr till mej mitt tel 0706317113 om pegan
Senast redigerad av volyota den tor jun 24, 2010 11:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

OK..
Idag har mitt "nya" B21-block hamnat i badet (kaustiksoda och vatten).
Den ska väl vara ren och fin efter helgen så den kan målas, honas och allt sånt...Lager, packningar etc kommer nästa vecka, De flesta grejerna till motorn är inköpta..grenrören var tillfälligt slut så jag får vänta med det men det är ju ingen panik, tänkte skruva ihop motorn och testa den innan jag ger mig på rostlagningen och ombyggnaden av bilen.

Just nu lurar jag på vilka axlar jag ska ha på bilen men eftersom bilen inte står här hemma nu så vet jag inte riktigt mått odyl ...men man kan ju ändå fundera lite på olika alternativ..
Men det lutar nog åt Ford Granada fram och bakaxel..dels för att granadans framvagn är gjord för rätt biffiga maskiner och har bra bromsar och dels för Granadans kanonsköna bakaxel (4-ledad med klumpen fast som på jagga)

Men som sagt..mycket kan hända än..
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Den stora frågan är väl var faan har du hittat en Päschå från förrtichu som inte rosten har käkat upp??? :hihi:

Klart coolt bygge! 8)
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

fugazi skrev:Den stora frågan är väl var faan har du hittat en Päschå från förrtichu som inte rosten har käkat upp??? :hihi:

Klart coolt bygge! 8)
haha jaa..ibland har man tur...men nja...golvet är HELT slut det var därför jag funderade på att lägga den karossen på duettramen...men nja...vi får se
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Jahapp... 2 dagar med massor med jobb på motorn...
Medan ni andra var ute och söp så rengjorde och polerade jag lite alu-grejer på B21:an (har ju den gamla med alu-kåporna iställer för den fula plasten)
Efter att blocket legat i badet var det dags för att hona...drygt och tråkigt men det blev bra..sen..måla lite..klassisk volvoröd det var bestämmt sen innan..men sen är jag kluven hur jag ska göra med toppen färgmässigt...just nu är den borstad med roterande stålborste..snygg men knappast praktiskt...

Ska lura ut hur man fixar bilder här snart men just nu är det inget ni inte sett förut typ

http://zwinto.mono.net/8807/DSC07289
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Skriv svar