Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hox
Lite mer laddtryck

Stolen ?

Inlägg av hox »

Tjena (igen)
Har du möjlighet att fixa en avgjutning eller en stol som den du har på bilden?
Jag la in en mindre bild längst ner i min tråd (länk nertill under min mailadress.)
Jag vill fixa en egen variant av stol till vårat projekt och det där ser helrätt ut.
Jag har dock tänkt mig lite stoppning och att kanske bygga en delad stol.
Jag har lärt mig mycket av att slutföra min nuvarande bil.
Alfa Bertone coupe med bottenplatta ifrån en 75 ts.
Med ts grejerna (vxl låda, dedion, osv)
Nästa skall ha vissa bekvämligheter för att det inte skall finnas några ursäkter att använda den.
Den skall bli rejsig som fan men med ljudisolering och ac
hogge@roxgt.se
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid308773
Roos
Lite mer laddtryck

Inlägg av Roos »

Jag tycker att jag känner igen den där matristillverkningsmetoden :D
Vilka flashbacks till spruckna jättepinnfräsar och sena nätter..
ser ju lite smidigare ut att köra med CNC, kanske får ta och beställa några matriser när jag blir klar med exjobbet och kan ta tag i nått rörramschassi :)

snyggt jobbat med karossen.
-------------------------------------------------------
the greenies are now calling it "climate change". this way they can be right no mater what happens.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Varit lite tyst ett tag nu och det är av den anledningen att jag har semester. Men inte det som andra gör på semester och åker bort och tar det lungt som gjort att jag inte hunnit med så mycket, utan när jag visste att jag skulle ha semester så planerade jag in en massa jobb på egna firman istället och sen går det bara till måndag kväll innan dom ringer från jobbet och vill att jag ska jobba, så helt plötsligt är allt dubbelt bokat. :doh:

Men det jag har hunnit fixa nu är att börjat kollat likheterna på sidorna med wellpapp för konturmallarna och bly lod var så jädra dyr så det kändes inte riktigt värt det. Skärmarna är bra nu är bara förarutrymmet kvar att få liksidigt.
Har börjat lagt på vanligt spackel utanpå sidorna nu för att kunna slipa till det snyggt för att sen kunna mäta in till förarutrymmet så det hamnar rätt.
Jag gör eget spackel av Expancell microballonger och polyester, är bra att jobba där dom tillverkar expancellen för då är det bara att rycke en säck ur sopkontejnern som inte har klarat kontrollen för att gå ut till kund.

För att få båda sidor lika mäter man på den sida som är störst och sen sätter man spikar på den andra sidan.
Bild

sen är det bara dit med ett mothåll och tejpa tätt och fylla på med lite skumm och efter det slipa ned till skruvarna
Bild

Skaffat en färgspruta med 8mm munstycke för att kunna använda riktigt sprutspackel och inte den där lite tjockare färgen som finns att köpa
Bild

Så här ser expancellen ut ett vitt pullver som är väldigt lätt och dammigt
Bild

För att kunna blanda det utan att allt blåser iväg fick jag göra en blandingsstation med en liten omrörare i.
Bild

hox: jag har inte glömt bort dig bara inte hunnit räknat.
hox
Lite mer laddtryck

Inlägg av hox »

Lungt
Kollade in ett bygge i Linköping idag.
Hög nivå
Mikael_jo
För lite laddtryck

Inlägg av Mikael_jo »

tjena Robert!

vilket trevligt bygge du håller på med!

har själv suttit ett tag och funderat på att göra en egen kaross till en egendesignad bil av sportigare modell. jag har ganska stor erfarenhet av Glasfiber/Kolfiberbyggen sendan tidigare, just nu har jag precis fått klar två formar till ett par kolfiberskärmar till en hotrod.

av en ren slump då jag satt o letade lite byggtips på google så hittade jag den här tråden och efter jag läst 20sidor så ser jag att du bor i sundsvall!!!

pluggen har jag tänkt att göra på precis samma sätt som du med spant och frigolit. ska bara få igång solidworks på nya datorn så ska jag börja rita upp bilen lite så man enkelt kan få ut spant på OH-papper.

vore kul ifall man kunde få hälsa på och kolla på ditt bygge!

PS. blire nå GF för dig?
//Mikael Jonsson
Sundsvall
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Micke ska du komma förbi någon dag på besök?

Dax för en uppdatering nu när semestern är slut, har inte hunnit med alls så mycket som jag tänkt men jag har en vecka kvar att ta ut så jag får nog göra det.

Jag har som sagt slipat spackel och en sån uppdatering är ju inte så rolig, men för att göra den intressant lägger jag ut lite bilder på några smarta saker jag kommit på under bygget.

Jag har gjort en egen kontur mall av två ståltrådar och lite bly, var sånna saker jag hade hemma.

Börjar med att fräsa ett spår i en planka för att få gjutformen

Bild

I formen la jag ned två svetstrådar, nu i efterhand skulle jag ha nöjt mig med en för den blev lite hård.

Bild

Sen var det bara att hälla på smält bly och släta till den
Bild

Och så här blev den
Bild

Och den funkar bra, man böjer den efter ena sidan och går över på andra sidan bara för att se att det inte stämmer alls.
Bild

För hjulhusen gjorde jag en gjutform satta in för att sen fylla på med spackel sen är tanken att prova med en överhands fräs och en radie fräs och på så sätt få en lika radie överallt.

Bild

Efter lite slipande av överflödigt spackel blev hjulhuset så här
Bild

Så här ser den ut justnu
Bild
Sauce
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Sauce »

härligt att se att det rör på sig! ska inte störa dig på din semester så du kan jobba vidare (isåfall så ska jag hjälpa dig)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Fy fanken vilket jobb :doh:

Och sedan när den är klar, använda den i någon vecka.
Sedan är det bara kasta..
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

j björk skrev:Fy fanken vilket jobb :doh:

Och sedan när den är klar, använda den i någon vecka.
Sedan är det bara kasta..
Jag har gätt bort den till en kompis som ska hänga upp den i taken i sin loge har han sagt. hur han nu ska kunna få upp den dit och i ett stycke har jag inte riktigt förstått, men det är hanns problem.
Mikael_jo
För lite laddtryck

Inlägg av Mikael_jo »

Hallu! tyvärr så dröjer det innan jag kan komma på besök, smällde bara till så hade jag jobb i norge så nu sitter jag här 75mil från sundsvall!

kul att se att det händer något iallefall :) längtar lite tills en annan kommer hem till kylan i höst och kan börja!
//Mikael Jonsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
MasterDevil
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MasterDevil »

Ser kanon bra ut :) du jobbar på mycket bra :D
Team Hansson Racing ||
954 T5r
VCRacing.se
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I dag har jag gjort klart glasfiber sprutan så då får det bli en uppdatering.

Har gjort en burk som jag trycksätter som det är polyester i och runt det kan jag ha isvatten ifall det skulle behövas. Har provkört systemet med vatten och det verkar funka bra ska prova med polyester någon dag framöver och se hur det beter sig.

Bild

Själva glasfiber sprutdelen har jag redan provat och den fungerar bra, gjorde en frontsplitter åt en som kört sönder sin.

Bild

Det har kommit på vanligt spackel överallt på bilen nu blev 7 kg som första lager på förarutrymmet vilket gjorde att jag fick ta till drastiska åtgärder för att få det slätt
Bild

Så här ser den ut nu, börjar se hoppfullt ut.

Bild
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Det går framåt! :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Pimpolainen
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimpolainen »

Du är fan inte klok människa! :lol: vilket jävla projekt!

men allt blir ju enormt snyggt! avundsjuk på dina kunskaper!

läser ofta i denna projekttråden och blir alltid lika imponerad!

ha det gött!
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I helgen har det varit spackel maraton, jag började i fredags morgon och sen har vi kört mellan 13 och 14 timmar varje dag och nu har det äntligen börjat hänt lite. Snart är all grovspackling klar bara jag får till rutan som jag vill ha den och slipat sidorna slätt. Sen är det bara finspacklingen kvar :rolleyes: :bang2:

För att lyckas få till rutan att bli jämn använder jag en krysslaser och försöker mäta fram så att linjerna blir lika på båda sidorna.
Bild

Sen har jag gjort om utsläppen så de blir mer lik orginalen, varför dom var kantig tidigare var mest av att jag inte kom överens riktigt med 3d modeleingsprogrammet
Bild

Försänkt alla in och utsläpp för att kunna få en fin radie på kanten av dom när jag kapar ur karossen
Bild

Lagt igen hålen för lysena, kom fram till att det blev bäst om jag bara gjorde en försänkning och sen gör lösa insatser som skruvades i karossen
Bild
Skriv svar