Har du ordnat styrsystem?
Volvo 242 M60B40 Turbo
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
tackar:) jo när den är klar så blir det nog bra.
funderar på vipec eller link.
men styrsystem köper jag sist av allt.
hade funderingar på ms först men jag vetta fan om man orkar eller törs:)
vad ligger priset på ett ms med alla funktioner om man kör cop-spolar?
det som är kvar nu är koppling, dump, spridare och styrsystem..
och det är ju för att få den att gå sen blir det ju såklart mer eftersom.
funderar på vipec eller link.
men styrsystem köper jag sist av allt.
hade funderingar på ms först men jag vetta fan om man orkar eller törs:)
vad ligger priset på ett ms med alla funktioner om man kör cop-spolar?
det som är kvar nu är koppling, dump, spridare och styrsystem..
och det är ju för att få den att gå sen blir det ju såklart mer eftersom.
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
ja man får väll se vad pengarna räcker till för system
Nu är det mesta byggt till turboanläggningen iallafall.
väntar på downpipen som Mange B håller på att fixa med fläns osv.
sen är det typ oljematning och dump kvar som behöver byggas/fixas. men de tar jag när alla grejer ska på.
så här ser det ut under huven me turboprylarna på minus dp
kommer bli lite mer rensning när nytt elsystem/sprut ska byggas

vi va tvungen att rada upp pärlorna och ta ett kort. synd att Antes 142 (som snart är turbo) inte va me bara.
frv Farres ascona b, manges 242-76 med vild b230a, och min pärla.

och just nu håller jag på att riva bort alla turbogrejer och återställer motorn till orginal.
tänkte regga skiten snart så det är ur världen.
testa även starta den med nya kammen. small igång på en halv sekund och motorn gick fint som fan
Nu är det mesta byggt till turboanläggningen iallafall.
väntar på downpipen som Mange B håller på att fixa med fläns osv.
sen är det typ oljematning och dump kvar som behöver byggas/fixas. men de tar jag när alla grejer ska på.
så här ser det ut under huven me turboprylarna på minus dp
kommer bli lite mer rensning när nytt elsystem/sprut ska byggas

vi va tvungen att rada upp pärlorna och ta ett kort. synd att Antes 142 (som snart är turbo) inte va me bara.
frv Farres ascona b, manges 242-76 med vild b230a, och min pärla.

och just nu håller jag på att riva bort alla turbogrejer och återställer motorn till orginal.
tänkte regga skiten snart så det är ur världen.
testa även starta den med nya kammen. small igång på en halv sekund och motorn gick fint som fan
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
riktigt så lätt är det inte..subw000fer skrev:Ser skitbra ut
men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Vad mer skulle vara ett större problem?Roger Berglund skrev:riktigt så lätt är det inte..subw000fer skrev:Ser skitbra ut
men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
nu vet jag inte vad en sån där motor har för grundeffekt men.
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..
och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.
Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken
sorry för offtopic
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..
och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.
Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken
sorry för offtopic
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Aldrig hört att det måste vara 1bar laddRoger Berglund skrev:nu vet jag inte vad en sån där motor har för grundeffekt men.
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..
och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.
Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken
sorry för offtopic
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
subw000fer det går att regga en 75a med m50 turbo. dock endast som ombyggt fordon. dvs 4-länk, andra bromsar osv.
har aldrig hört att de går som utbytt motor bara?
och då går dom ju efter hk/kg. 15kW/100kg.
alltså en 240i med m50 = 1450kg ungefär får då ha runt 290-300hk
dock som Roger Berglund säger måste man ha ett normalt ladd. man måste inte ha 1bar men man får inte ha o,1 heller. så det bör gå fint med att regga med kanske 0,5 ladd och få bromspapper på detta.
det här e vad jag läst mej till och frågat runt lite om. kan hända att det kommit nya regler oxå.
MrHedlund Tackar
ser helt okey ut, men det är mycket kvar tills det är klart utseende mässigt. ska självklart inte ha nått utställnings-skick på motorn, men är alltid trevligare att skruva om det är hyffsat rent och snyggt.
har aldrig hört att de går som utbytt motor bara?
och då går dom ju efter hk/kg. 15kW/100kg.
alltså en 240i med m50 = 1450kg ungefär får då ha runt 290-300hk
dock som Roger Berglund säger måste man ha ett normalt ladd. man måste inte ha 1bar men man får inte ha o,1 heller. så det bör gå fint med att regga med kanske 0,5 ladd och få bromspapper på detta.
det här e vad jag läst mej till och frågat runt lite om. kan hända att det kommit nya regler oxå.
MrHedlund Tackar
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
reine skrev:subw000fer det går att regga en 75a med m50 turbo. dock endast som ombyggt fordon. dvs 4-länk, andra bromsar osv.
har aldrig hört att de går som utbytt motor bara?
och då går dom ju efter hk/kg. 15kW/100kg.
alltså en 240i med m50 = 1450kg ungefär får då ha runt 290-300hk
dock som Roger Berglund säger måste man ha ett normalt ladd. man måste inte ha 1bar men man får inte ha o,1 heller. så det bör gå fint med att regga med kanske 0,5 ladd och få bromspapper på detta.
det här e vad jag läst mej till och frågat runt lite om. kan hända att det kommit nya regler oxå.
Ombyggt fordon ska det inte bli i "Version 1.0" iaf.. då får jag väl regga den med original m50 då först, sen senare kanske man uppgraderar bakvagn osv.
Tack för infon och sorry att jag kladdat lite i din tråd
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
rent avgas renings mässigt så kan du ha hemmabyggd turbo i den.
du får ha 220 hk i en 240 med ventilerade skivor fram (245) om jag mins rätt?
hur mycket hk gav den motor typen i klenaste utförandet? nån en bars regel fins inte, med orginal kompa så är det för låg tändning säkert standard så med lågt tryck så blir inte effekten speciellt mycket, skaffa broms intyg på under 220 hk så ska det gå bra om du gör allt på rätt sätt.
du får ha 220 hk i en 240 med ventilerade skivor fram (245) om jag mins rätt?
hur mycket hk gav den motor typen i klenaste utförandet? nån en bars regel fins inte, med orginal kompa så är det för låg tändning säkert standard så med lågt tryck så blir inte effekten speciellt mycket, skaffa broms intyg på under 220 hk så ska det gå bra om du gör allt på rätt sätt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/