Projektrådar med information och bilder om olika byggen
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » fre apr 17, 2009 11:23 am
Nu har man beställt en hel del prylar från KG.
F-kam, nya lager, packningar, kolvringar m.m så till veckan hoppas jag nog jag ska kunna börja sätta ihop motorn igen.
Tyvärr antar jag att jag måste skicka iväg blocket för att få kamlagrena bytta, om inte nån har nått tips hur man kan göra för att lätt byta dom.
Har försökt slå ut dom med hammare och skruvmejsel men dom blir bara kantstötta
.
En dålig dag är en dag det med
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159 Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand
Inlägg
av MV » fre apr 17, 2009 11:30 am
JBHunter skrev: Nu har man beställt en hel del prylar från KG.
F-kam, nya lager, packningar, kolvringar m.m så till veckan hoppas jag nog jag ska kunna börja sätta ihop motorn igen.
Tyvärr antar jag att jag måste skicka iväg blocket för att få kamlagrena bytta, om inte nån har nått tips hur man kan göra för att lätt byta dom.
Har försökt slå ut dom med hammare och skruvmejsel men dom blir bara kantstötta
.
Man brukar svarva ett don för diametern ,på så sätt knacka ur dem.Kan vara så du måste göra 2 olika så du får ur alla lager ,de får du kolla själv.
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827 Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå
Inlägg
av Ersviken » fre apr 17, 2009 11:34 am
Det går att kapa isär en kass kamaxel i flera delar och göra en krage på dessa delar för att få ut de gamla lagrena.
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644 Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:
Inlägg
av Roger Persson » fre apr 17, 2009 7:24 pm
Ja svarvade 3 st don i alu för att inte skada dom nya man knackar i sen.. Sen en gäng stång typ m12 för att få lite längd på det hela..
Vill du kan ja göra 3 st don år dej i alu..
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » fre apr 17, 2009 8:02 pm
Va ska du ha för dom dornen då???
En dålig dag är en dag det med
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644 Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:
Inlägg
av Roger Persson » fre apr 17, 2009 8:04 pm
JBHunter skrev: Va ska du ha för dom dornen då???
Vi kan ta det i pm kanske?
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » sön maj 10, 2009 5:29 pm
Lite uppdatering.
Har byt lager och ringar nu å monterat dit vevaxeln, kolvara och stakarna så nu ska bara resten dit plus att jag må försöka få tag på nån turbo-preppad topp. Sen får vi se om härket rör på sig
En dålig dag är en dag det med
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644 Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:
Inlägg
av Roger Persson » sön maj 10, 2009 7:13 pm
JBHunter skrev: Lite uppdatering.
Har byt lager och ringar nu å monterat dit vevaxeln, kolvara och stakarna så nu ska bara resten dit plus att jag må försöka få tag på nån turbo-preppad topp. Sen får vi se om härket rör på sig
Ja som just fråga i pm hur det gått.. he he!
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » lör maj 15, 2010 9:37 pm
I och med att man gör lumpen blir det inte mycket gjort åt bilen men man försöker ju så gott man kan.
Motorn nästan klar nu i alla fall, saknas bara en lamell nu sen så ska den hinkas ner i bilen.
Motorrecept Steg 1(Operation körduglig) blev som följer:
Originalborr
Portad topp 44/38 ventiler 1,2 mm packning
F-kamaxel
1 x SU HIF-6 förgasare
4-puck sinter lamell + original tryckplatta
M40 låda
Effekt: 120 - 130 hk eller?
En dålig dag är en dag det med
johnny_bode
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73 Blev medlem: ons nov 12, 2008 7:12 pm
Ort: Östersund/bräcke
Inlägg
av johnny_bode » sön maj 16, 2010 9:27 am
nått man kommer få se i stan i sommarr då
Tommie
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » sön maj 16, 2010 11:34 am
Förhoppningsvis, ser du en orange 145 med sönderrostade skärmkanter så kanske det är jag
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » sön jun 20, 2010 5:20 pm
Ja, bygget sätter fart igen. fått hem dessa prylar:
Så förhoppningsvis så rullar bilen snart, om allt går smidigt till
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » sön jun 27, 2010 5:27 pm
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » sön jul 04, 2010 9:26 pm
Positiv update.
Lyft i och monterat fast motorn å provstartat den, DEN GÅR
men lite halvtaskigt dock
Problemet ligger i att munstycket runt trottelnålen, nålventilen eller vad den kallas, sugs upp av undertrycket och täpper till bränsletillförseln så motorn går för tillfället bara på choke.
Ska skruva isär förgasaren imorn och kolla varför den sitter löst, för så ska den väl ändå inte göra
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217 Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken
Inlägg
av JBHunter » mån jul 05, 2010 9:24 pm
Idag har man fixat förgasarproblemet så bilen äntligen fått röra lite på sig dock har jag problem med att förgasaren flödar över på tomgång, flottörventilen vill inte hålla tätt, blir nog till att beställa ny snarast.
Bilen är rätt så död under 2500rpm men sen drar det riktigt fint, det är väl f-kamen som gör det eller?
En dålig dag är en dag det med