Huvudbromscylinder

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck

Huvudbromscylinder

Inlägg av vesslan »

Nån som vet eller har tips på nån bil som har en "stor" huvudbromscylinder? Men stor så tänker jag på stor kolv diameter....

Tacksam för alla tänkbara svar :) :) :)
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du får nog säga hur stor...

Volvo V70R, Audi A4, Sierra med skivor utan ABS och en hel del gamla stora BMW har 1" eller 25.4 mm, det är ganska stort för att vara europabil.

/Gustaf
vesslan
För mycket laddtryck

Inlägg av vesslan »

Hade nästan tänkt mej runt 28mm om det kan finnas... Kanske från nån cheva/ford van?

Eller nån annan bil med flerkolv broms ok med stor kolv area måste väl ha en huvudcylinder med stora kolvar?

Tips nån???
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Dubbla mindre kolvar är inte ett alternativ? Då går de ju även att bygga in bromsvåg för finlir.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

vesslan skrev:Hade nästan tänkt mej runt 28mm om det kan finnas... Kanske från nån cheva/ford van?

Eller nån annan bil med flerkolv broms ok med stor kolv area måste väl ha en huvudcylinder med stora kolvar?

Tips nån???
jag har då bromscylinder från både cheva van samt dodge van ifall du behöver de
vet dock inte diametern på dessa
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck

Inlägg av vesslan »

B_Christoffersson skrev:
vesslan skrev:Hade nästan tänkt mej runt 28mm om det kan finnas... Kanske från nån cheva/ford van?

Tips nån???
jag har då bromscylinder från både cheva van samt dodge van ifall du behöver de
vet dock inte diametern på dessa
Kan låta intressant, Men är det inte groova bromsrör och nipplar till cheva van? Har ett svagt minne???

Hde tänkt försöka lösa detta "enkelt" genom att hitta något annat än det jag har... Men i andra fall får jag kanske bygga ett med 2 kolvar samt bromsvåg...
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck

Inlägg av vesslan »

Hittade en annan huvudcylinder från troligen saab och byggde ihopp det med volvo 740 bromsservo, allt verkade okey tills jag jag hade startat och provbromsat förta gången... Då ville servot dra pedalen hela vägen ner i mattan och håller kvar den där trptts att jag släpt pedalen...

Kan ett volvo servo bli så starkt mot en V8? pedalen känns okey, alltså stum efter 25% av pedalvägen med motorn avstängd...

Eller sitter det nån ventil i servot som kan spöka??
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bottnar pedalen så är det inte servots fel, du har för liten diameter på cylindern, luft eller läckage.

Men om servot är "aktivt" även när du släpper pedalen är det mer saker som är fel. Är pedalens tryckstång rätt justerad? I viloläge måste servots stång ha gått helt tillbaka och cylindern får inte ligga i "spänn".

/Gustaf