Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.
- Tobias Lindqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
- Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Dåligt med uppdateringar ett tag nu. Anledningen till det är INTENSIV skruvning med sena kvällar, alltså ingen tid till datorn.
NU ÄR DEN PROVKÖRD!!!!!!
SJUUUUUKT drag i den lille turbomotorn. Blir mkt intressant vid nästa tillfälle då jag tänkte testa å jaga lite fart. Gårdagens test var FÖRSTA gången i vattnet och som jag överhuvudtaget kör en inbordarbåt. Otroligt skoj och det gick riktigt bra.
Lite småfix med varvräknare, trimindikator samt att göra den "race ready" sedan blire nya tester och lite längre gasningar.
Högsta fart hittils med endast korta gasningar utan ngn koll på hur mkt det varvar eller jag trimmat in/ut är 59 knop, men vägen dit går GALET fort och riktigt stabilt och fint utan hoppande eller wobblande. Utan hokus pokus på drevet med skorstenar el dyl var det lite trix att få den att plana men inte alls ngt märkvärdigt alls i jämförelse med andra K-båtar. Det känndes skönt att det GICk för det har många sagt att den inte skulle orka.
//F.
NU ÄR DEN PROVKÖRD!!!!!!
SJUUUUUKT drag i den lille turbomotorn. Blir mkt intressant vid nästa tillfälle då jag tänkte testa å jaga lite fart. Gårdagens test var FÖRSTA gången i vattnet och som jag överhuvudtaget kör en inbordarbåt. Otroligt skoj och det gick riktigt bra.
Lite småfix med varvräknare, trimindikator samt att göra den "race ready" sedan blire nya tester och lite längre gasningar.
Högsta fart hittils med endast korta gasningar utan ngn koll på hur mkt det varvar eller jag trimmat in/ut är 59 knop, men vägen dit går GALET fort och riktigt stabilt och fint utan hoppande eller wobblande. Utan hokus pokus på drevet med skorstenar el dyl var det lite trix att få den att plana men inte alls ngt märkvärdigt alls i jämförelse med andra K-båtar. Det känndes skönt att det GICk för det har många sagt att den inte skulle orka.
//F.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:

hur fort ska propellern gå på max rpm med måtligt slir?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Backeliten: Nix, vi fick inte igång varvräknaren tyvärr. Tänkte höra av mig till dig ang de tips du nämnde. Vi glodde lite i datorn för att se varvtalet under provturen men det strulade med loggningen. Blir skoj när det funkar och man kan utvärdera proppar mm. En provtur skall du få helt klart.
NXJ: Bilder och film kommer.....
BMW02touring: 59 knop är inte toppfarten utan bara det jag vågad gasa hittills. Jag är helt ny i skutan och hela konceptet är nytt så jag börjar lite försiktigt. Nu garvar väl Peppe som har tävlingsrutin men jag tycker som sagt att 59 knop är rätt snabbt, jag måste ge mig själv och båten tid så kommer man våga hålla ner längre.
Schwitzer: Tack för hjälpen, guld värt. Kul du gillade att åka racerbåt även om det kan vara lite skräckfylld förtjusning ibland.
Jens: Jag har inte räknar på slip eller teoretisk fart. Kommer testa mer när jag åtgärdat barnsjukdommarna och då kommer jag logga i datorn för att kunna utvärdera.
NXJ: Bilder och film kommer.....
BMW02touring: 59 knop är inte toppfarten utan bara det jag vågad gasa hittills. Jag är helt ny i skutan och hela konceptet är nytt så jag börjar lite försiktigt. Nu garvar väl Peppe som har tävlingsrutin men jag tycker som sagt att 59 knop är rätt snabbt, jag måste ge mig själv och båten tid så kommer man våga hålla ner längre.
Schwitzer: Tack för hjälpen, guld värt. Kul du gillade att åka racerbåt även om det kan vara lite skräckfylld förtjusning ibland.
Jens: Jag har inte räknar på slip eller teoretisk fart. Kommer testa mer när jag åtgärdat barnsjukdommarna och då kommer jag logga i datorn för att kunna utvärdera.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Jag som inte är någon riktig sjörövare har åkt 47 knop i en liten fletcher och det tyckte jag var FORT.
Men 59 knop
bara att grattulera till sjösättningen och att det börjas testköras 
Men 59 knop



Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
så klart en m10 bmw motor orkar....sleeper pv skrev:Dåligt med uppdateringar ett tag nu. Anledningen till det är INTENSIV skruvning med sena kvällar, alltså ingen tid till datorn.
NU ÄR DEN PROVKÖRD!!!!!!
SJUUUUUKT drag i den lille turbomotorn. Blir mkt intressant vid nästa tillfälle då jag tänkte testa å jaga lite fart. Gårdagens test var FÖRSTA gången i vattnet och som jag överhuvudtaget kör en inbordarbåt. Otroligt skoj och det gick riktigt bra.
Lite småfix med varvräknare, trimindikator samt att göra den "race ready" sedan blire nya tester och lite längre gasningar.
Högsta fart hittils med endast korta gasningar utan ngn koll på hur mkt det varvar eller jag trimmat in/ut är 59 knop, men vägen dit går GALET fort och riktigt stabilt och fint utan hoppande eller wobblande. Utan hokus pokus på drevet med skorstenar el dyl var det lite trix att få den att plana men inte alls ngt märkvärdigt alls i jämförelse med andra K-båtar. Det känndes skönt att det GICk för det har många sagt att den inte skulle orka.
//F.

-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Har bara liiite bilder från provkörningen tyvärr. filmer kommer senare då han som filmade har semester på landet och saknar dator.
Sjösättning nära nu:

Sjösättning nära nu:

Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Här har vi "satt oss till rätta" vid bryggan och skall precis bege oss ut från viken där det är 7 knop för första testerna. Som synes är vi seriösa och använder både hjälm och racingvästar:


Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Har lagat rätt mycket hål och diverse skavanker på överdeck och sargen runt sittbrunnen. Visar lite före och efter bilder.
Före:






Före:






Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
efter reparation och målning:


här är egentligen en bild på Powertrimfästet men man ser överdeck och vindavvisaren i bakgrunden.....:



här är egentligen en bild på Powertrimfästet men man ser överdeck och vindavvisaren i bakgrunden.....:

Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Visar en bild på akterspegeln hur den såg ut vid inköp samt hur den ser ut nu. Något cleanare och mindre skrot numer.....
före:

efter:

före:

efter:

Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294