242 -75 Bakvagn för 400-500hk?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

242 -75 Bakvagn för 400-500hk?

Inlägg av Grusbusen »

Hej

Har bakvagns funderingar på kommande projektet.
Kommer köra liknande setup som Amazonen.

B234 turbo.
ZF låda.
1031 med Torsen.

Bilen kommer gå gata, bana och lite strip.
Är alltså en vettig kompromiss jag är ute efter.
Ingen dräpare utan robust bil med mycke köra lite mecka.
På Amazonen kör jag fyrlänk och panhardstag.

Funderar på om man på 242an kan behålla org. nedre bärarmar, förstärka utsatta punkter. Nya justerbara momentstag. Flytta upp fästerna till momentstagen på axeln och i chassit för att få en längre hävarm med mindre belastning på infästningar osv.

Kom gärna med åsikter och förslag!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Bjuder på en bild på den då intet ont anade nyinköpta -75an. I hopp om komentarer :thumbright:

Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Fredriktak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: mån sep 07, 2009 4:50 pm

Inlägg av Fredriktak »

Grusbusen skrev:Bjuder på en bild på den då intet ont anade nyinköpta -75an. I hopp om komentarer :thumbright:

Bild
Ser fin ut! Dom är coola 242orna! Lycka till med projektet, du får skapa en projekt tråd så man kan hänga med i utvecklingen :)
Kör:
Opel Corsa 1.4l -98 "Lågmilsfyndet"

Köpes:
Ford Escort Mk1! PM eller Ring 070-2164128

MvH Fredrik
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Andra övre stag är väl det första att satsa på.
Bussningar och hylsan runt bussningarna håller inte.
Sedan ett par hårda bussningar i bakre nedre, alltså de som sitter i axeln.
Sedan håller upphängningen för mer stryk än axeln.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Tackar för tipsen!
Nya övre stag låter vettigt. Tänkte även passa på att göra de justerbara med vantskruv. Tror ni man behöver höja infästningarna på axeln och i chassit för att få mindre krafter eller kan man köra org. höjd tor ni?

Visst är de gamla rackarna rätt coola :thumbright:
Ska lägga upp en tråd när vi sätter igång till hösten.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du kan nog köra org. höjd ur hållbarhetssynpunkt, men det kan ju vara intressant att kunna ändra för andra chassireaktioner kanske.

Undre inföstningen i karossen kanske inte är så dumt att förstärka lite också.
Skriv svar