
volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
ja ha då var motorn färdig bromsad.
vi körde en hel del dellast på 30% 50% 80% trottel för att få han att gå fint över hela mappen provade att höja tändningen lite till och det svarade han på. Vi körde på 13 grader först och då tror jag att motorn gav c.a 840-850hk sen höjde vi till 15 grader och då blev det 882hk sen till 17 och då ökade det till 900. Och det var på det pullet han gav mest vrid tror det var nästan 900nm, efter det höjde vi till 19 grader och körde ett pull på 80% trottel och då gav han 911hk men vridet sjönk lite så, så vid vridmoments piken så gick vi till baka till 17 grader runt 7000rpm.
Efter det så blev olje trycket hemskt lågt,vilket det har varit hela tiden,Troligtvis grymt varm olja. men nu vart det extra lågt.så då bestämde jag mig för att det var bra. Detta fortfarande på c.a 2,5bar, då var motrycket 2bar
Turbon är kanske lite seg men jag har fullt tryck vid 6,5-7000rpm och turbon börjar ladda vid 3,5-4000 rpm.
motorn har som sagt ett helt under bart register och verkar inte tappa ork även vid 9500rpm.
motorn lämnar 803hk vid 6500rpm och 850 vid 7000rpm sen ligger han över det till 9200 där är det 844hk.
så summan av helgen är att jag e helnöjd "även"att det inte blev 1000hk det var lärorikt och intressant. en underlig sak som jag tyckte var att motorn lät hemskt snällt på så mycket varv första gången vi varvade 9000rpm trodde jag inte att det var mer än 6000rpm
lite otur att vi inte han prova att vrida lite på kammarna det hade varit kul och se om det hade ändrat sig något.
/Johan Johansson
vi körde en hel del dellast på 30% 50% 80% trottel för att få han att gå fint över hela mappen provade att höja tändningen lite till och det svarade han på. Vi körde på 13 grader först och då tror jag att motorn gav c.a 840-850hk sen höjde vi till 15 grader och då blev det 882hk sen till 17 och då ökade det till 900. Och det var på det pullet han gav mest vrid tror det var nästan 900nm, efter det höjde vi till 19 grader och körde ett pull på 80% trottel och då gav han 911hk men vridet sjönk lite så, så vid vridmoments piken så gick vi till baka till 17 grader runt 7000rpm.
Efter det så blev olje trycket hemskt lågt,vilket det har varit hela tiden,Troligtvis grymt varm olja. men nu vart det extra lågt.så då bestämde jag mig för att det var bra. Detta fortfarande på c.a 2,5bar, då var motrycket 2bar
Turbon är kanske lite seg men jag har fullt tryck vid 6,5-7000rpm och turbon börjar ladda vid 3,5-4000 rpm.
motorn har som sagt ett helt under bart register och verkar inte tappa ork även vid 9500rpm.
motorn lämnar 803hk vid 6500rpm och 850 vid 7000rpm sen ligger han över det till 9200 där är det 844hk.
så summan av helgen är att jag e helnöjd "även"att det inte blev 1000hk det var lärorikt och intressant. en underlig sak som jag tyckte var att motorn lät hemskt snällt på så mycket varv första gången vi varvade 9000rpm trodde jag inte att det var mer än 6000rpm

lite otur att vi inte han prova att vrida lite på kammarna det hade varit kul och se om det hade ändrat sig något.
/Johan Johansson
volvo pv 53 16v
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mättes kammens 1.25mm duration upp nått och vilken nockvinkel sattes den på?
bra att du är nöjd och att allt höll i hop
bara att titta till lagren och i bilen då?
mvh jens
bra att du är nöjd och att allt höll i hop

bara att titta till lagren och i bilen då?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
Liten film från en dålig kamera.
http://www.youtube.com/watch?v=9o_EM5A9gGo
http://www.youtube.com/watch?v=9o_EM5A9gGo
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009
9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009
9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
har inte mätt upp kammarna på 1,25.Jens Gustavsson skrev:mättes kammens 1.25mm duration upp nått och vilken nockvinkel sattes den på?
bra att du är nöjd och att allt höll i hop![]()
bara att titta till lagren och i bilen då?
mvh jens
Nockvinkel på 105på avgas 104 på insug
Sen var det fruktansvärt varmt i bromsrummet + att insugstempen var runt 70 grader.
hur som hälst så ska det bli roligt att provköra det är ju faktiskt tiden på strippen som räknas inte pulver i motorn..
volvo pv 53 16v
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ok men har du mätt ungefär hur mycket lyft har du vid ödp på överlappet då på angivna nockvinklar? jag kan nog göra ett överslag från det om du vill veta mer om kamaxlarna? (kan skicka upp en för mätning i vinter annars).
intresant med kamaxlar på sånna hära motorer, jag är inne på att de kan bli konstigt om det är överdriven duration och aria. över 255-260 grader kan det bli konstigt tror jag speciellt om det är grymm hastighet på profilen.
va det nån korrigering på tempen i bromsbänken?
knepigt att kyla broms rummet denna årstid. man skyulle haft en älv i närheten eller en djup sjö eller borra i bärget.
mvh jens
intresant med kamaxlar på sånna hära motorer, jag är inne på att de kan bli konstigt om det är överdriven duration och aria. över 255-260 grader kan det bli konstigt tror jag speciellt om det är grymm hastighet på profilen.
va det nån korrigering på tempen i bromsbänken?
knepigt att kyla broms rummet denna årstid. man skyulle haft en älv i närheten eller en djup sjö eller borra i bärget.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Densiteten på luften ändrar ca 10% från 20 till 50 grader.
Vilket i teorin betyder 10% mindre effekt.
Vet du varför man inte mäter korrigerat, om det nu var så? Det förstår inte jag egentligen...iofs. om man har en bänk för att utveckla sin egna motor som dessa killar så är det ju inte så viktigt med jämförbara siffror.
edit: glömde skriva att luftfuktigheten och luft trycket påverkar också mycket!
/Andre'
Vilket i teorin betyder 10% mindre effekt.
Vet du varför man inte mäter korrigerat, om det nu var så? Det förstår inte jag egentligen...iofs. om man har en bänk för att utveckla sin egna motor som dessa killar så är det ju inte så viktigt med jämförbara siffror.
edit: glömde skriva att luftfuktigheten och luft trycket påverkar också mycket!
/Andre'
Senast redigerad av norrback den mån jul 12, 2010 5:30 pm, redigerad totalt 2 gång.
power