Volvo 16V turbo, tryck i kylaren

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Death wish
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Volvo 16V turbo, tryck i kylaren

Inlägg av Death wish »

Hej jag har en volvo motor som det blir tryck i kylaren på när den kommer upp i drift temp, jag har planat toppen och monterat skärkants pckning utan framgång, kopplat bort vatten kylningen till turbon men inget hjälper. Finns det något vanligt ställe som dom brukar spricka på eller annat vanligt fel?
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Hur mycket tryck?

BLir ju alltid rejält med tryck i ett kylsystem i arbetstemp.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Death wish
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Death wish »

Har ej mätt men det är flera kilo, det måste komma från förbrännings/ kompresions trycket.
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Men är det något problem?, skjuter du vattenslangar, eller trycker det ut ur locket på kärlet??
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Death wish
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
Ort: Katrineholm
Kontakt:

sprickor

Inlägg av Death wish »

finns det någon svag punkt där dessa motorer brukar spricka?
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Du SKA ju ha tryck i vattensystemet allt mellan 0.5 och 2 bar beroende på bilmodell/årsmodell (dvs var kylare och kylarlock etc kommer ifrån)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Death wish
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
Ort: Katrineholm
Kontakt:

tryck

Inlägg av Death wish »

The skrev:Du SKA ju ha tryck i vattensystemet allt mellan 0.5 och 2 bar beroende på bilmodell/årsmodell (dvs var kylare och kylarlock etc kommer ifrån)
Det blir förstås mycket tryck så det bara sprutar om expansionskärlet, annars så skulle det ju inte vara något problem. Tacksam för tips om någon råkat ut för liknande problem på volvo B234
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: tryck

Inlägg av super7 »

Death wish skrev:
The skrev:Du SKA ju ha tryck i vattensystemet allt mellan 0.5 och 2 bar beroende på bilmodell/årsmodell (dvs var kylare och kylarlock etc kommer ifrån)
Det blir förstås mycket tryck så det bara sprutar om expansionskärlet, annars så skulle det ju inte vara något problem. Tacksam för tips om någon råkat ut för liknande problem på volvo B234
Låter som att det inte är nån vidare cirkulation på vattnet
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Death wish
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: tryck

Inlägg av Death wish »

super7 skrev:
Death wish skrev: Det blir förstås mycket tryck så det bara sprutar om expansionskärlet, annars så skulle det ju inte vara något problem. Tacksam för tips om någon råkat ut för liknande problem på volvo B234
Låter som att det inte är nån vidare cirkulation på vattnet
Jo då det tror jag för det cirkulerar bra när man spolar med vattenslangen, och pumpen pumpar bra också. Jg är rätt säker på en spricka i block eller topp men var är det vanligast i dess motorer för jag hittar ingen när jag tittat på delarna. ????????
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.
Skriv svar