Ombyggnad av fjäderben

Modifieringar och tips
waldo
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: ons dec 26, 2007 9:51 am
Ort: Öland

Ombyggnad av fjäderben

Inlägg av waldo »

Har funderingar på att bygga om mina fjäderben(740)
Har köpt bilstein sprintdämpare som är 2.5 cm lägre.
Sen har jag ställbara fjäderbenslagringar.
Tanken är att kapa bort fjärderskålen och bygga en ny, men använda en 2.75" färder ifrån någon superseven men jag lyckas inte hitta någon som kränger sådana.
Så jag söker tips på sådana och jag tar gärna råd på hur jag ska gå till väga. Ska inte köra med coilover (stavning).

Hoppas att någon fattar vad jag skrivit.

MVH Johan
______________________________
Team Ante hunter
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

De flesta tuningfirmor säljer standardfjädrar i 2", 2,25" eller 60 mm till exempel. 2,75" är nog inte så vanligt. Kolla Millway, Sellholm etc.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Ombyggnad av fjäderben

Inlägg av mattias »

waldo skrev:Ska inte köra med coilover (stavning).

Hoppas att någon fattar vad jag skrivit.
Är det inte coil-over som du tänkt köra med ?? :roll:
Det låter precis som ombyggnad till coil-over, i det du säger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
funkmaster
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:48 pm
Ort: Öland

Inlägg av funkmaster »

therealpinto skrev:De flesta tuningfirmor säljer standardfjädrar i 2", 2,25" eller 60 mm till exempel. 2,75" är nog inte så vanligt. Kolla Millway, Sellholm etc.

/Gustaf
Hej

Nja den behöver inte vara 2,75, rörets ytterdiameter kräver minst 2,75 ".
Så en 60 fjäder borde räcka.
vem är den närmsta FSRO besiktningsmannen runt Öland/småland?
funkmaster
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:48 pm
Ort: Öland

Re: Ombyggnad av fjäderben

Inlägg av funkmaster »

mattias skrev:
waldo skrev:Ska inte köra med coilover (stavning).

Hoppas att någon fattar vad jag skrivit.
Är det inte coil-over som du tänkt köra med ?? :roll:
Det låter precis som ombyggnad till coil-over, i det du säger.
Är inte coilover ställbara i höjdled?
Tanken är att fjäderskålen ska vara fastmonterad i benet och itne gå att justera.
Men det kanske kallas för coilover endån?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Egentligen betyder ju coilover att man har fjädern runt dämparen, så ett McPhersonben är coilover från början. ;-)

www.sfro.com finns en karta med våra besiktningsmän. I Småland skulle jag gissa på Bosse Andersson.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
inliner
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön mar 25, 2007 10:43 am

Inlägg av inliner »

Tjena hej
Dimensionen 2,75 " = 2 3/4 "= ca 70 mm ,så 60mm lirar inte
Mvh
waldo
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: ons dec 26, 2007 9:51 am
Ort: Öland

Inlägg av waldo »

Har varit och mätt och fått fram att fjäderbenet har en ytterdiameter på 53, så jag behöver tips på vart det går att köpa fjädrar som har en inerdiameter på 60.
______________________________
Team Ante hunter
Skriv svar