kamaxellager b20

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
optimus
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: fre jan 16, 2004 12:48 am
Ort: Luleå
Kontakt:

kamaxellager b20

Inlägg av optimus »

har försökt få lös kamaxellagren på motorn ikväll men dom sitter som berget.
nån som bytt dessa förut och kan ge något tips kanske?
har provat försöka slå på dom med en hylsa i rätt storlek men dom rubbar sej inte en mm. :cry:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

såga av det....sen slår du ut det med en skruvmejsel
Användarvisningsbild
optimus
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: fre jan 16, 2004 12:48 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av optimus »

mAySon skrev:såga av det....sen slår du ut det med en skruvmejsel
tack för de snabba svaret! ska väl ut å vålda imorrn då.
de är ju som dom säger... våld löser allt :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det svåra är att få dit dom igen. mislykas du det minsta så skär kammen efter 20sek. lämna det till någon som kan och har värktyg.
Användarvisningsbild
optimus
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: fre jan 16, 2004 12:48 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av optimus »

Jens Gustavsson skrev:det svåra är att få dit dom igen. mislykas du det minsta så skär kammen efter 20sek. lämna det till någon som kan och har värktyg.
de lät ju inge bra alls. tja då får man väl ringa motormekano och göra av med dyra pengar då!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

inte skrujern,men ett tappjern er brå til slikt :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
optimus
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: fre jan 16, 2004 12:48 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av optimus »

ja då var blocket tillbaka och dom nya lagren ser jättefina ut mot för dom gamla som saknade bitar :(
nu till nästan fråga. sitter här med en b20 kamaxel i knäet som jag inte kan förstå vad de är för kam. har letat efter S-märkningar med nummer men allt ja hittar är dessa nummer.

mc25148
1000074
0

och på själva drevsidan ser de ut som det är stansat ett V med en prick i.
nån som har en aning om vad för kam detta kan vara?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Eftersom du har den i knäet kan du ta fram skjutmåttet och mäta bascirkeln och sen nocken, så får vi veta vad det är för kamlyft.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
optimus
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: fre jan 16, 2004 12:48 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av optimus »

mattias skrev:Eftersom du har den i knäet kan du ta fram skjutmåttet och mäta bascirkeln och sen nocken, så får vi veta vad det är för kamlyft.
sagt och gjort.
lyft=0.6
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Om det är en Volvo originalkam är den stämplad i den främre änden , mot kamdrevet.
Användarvisningsbild
optimus
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: fre jan 16, 2004 12:48 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av optimus »

hade lite å göra så jag rotade fram nån kam i garaget och mätte... till min besvikelse så är de en a-kam. en kompis köpte denna kam för flera år sedan och de påstods då vara en k-kam men lurad blev han!
Skriv svar