Turbomatad Peugeot 203 1947

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

fugazi skrev:Bild
Du har bara glömt "lite" av informationen...
Högerklicka på bilden gå på Egenskaper och kopiera hela länkinfo'n...
hehe såå fixat..den där siten lägger visst till grejer till bildnamnen...
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

uj , idag har varit en produktiv dag i verkstan...

Har kapat ur golvet ur peugeoten och lagt på den på duettramen...det passade fasen precis, enligt papprena ska det skilja 20 mm i axelavstånd mellan Peugeoten och Duetten men det märks inte ett dugg.

Provmonterade motorn, grejade lite med var fasen intercoolern ska få plats men kom på en bra lösning (bilder kommer senare)

Det är smalt i Peugeotens motorrum och jag vill behålla så mycket av peugeoten som möjligt men det ska gå PRECIS att få i motor, turbo, intercooler etc (får nog nästan bli hockeypuckar som motorkuddar)

Lyfte ur turbomotorn och provade besiktningsmotorn (B18) och det var ju inga somhelst problem. (tur man har en bra travers i verkstan haha)

Ska kapa lite till imorrn (i bagaget) sen ska trösklar etc lagas och byggas om lite invändigt för att kunna fästas i Duettens karossfästen.

Som vanligt när man bygger om gamla bilar hittar man mer rost än man trodde fasn ifrån början så det blir en del svetsande.....
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Lite bilder ifrån gårdagens bravader...

Bild
Woops blev lite VÄL mycket raggarstuk va? hehe njae ska kapa ur lite till ur kofferten...

Bild
Fattas det något?

Bild
Fronten i rätt höjd iallafall...
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Inlägg av silversurfaren »

Intressant tråd :thumbright: ,ska själv ställa en -31 dodge på duettram,låt mig gissa,din ram är från en gammal a-traktor,med tanke på de låånga hänkena bak :hihi:
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

silversurfaren skrev:Intressant tråd :thumbright: ,ska själv ställa en -31 dodge på duettram,låt mig gissa,din ram är från en gammal a-traktor,med tanke på de låånga hänkena bak :hihi:
Haha jo den har varit till en a-traktor..men såå långa hänken är det inte..
de ser faktiskt orginal ut med smörjnipplar å allt..
Det är nog bara en synvilla för att karossen är upphissad bak..

Kortare hänken hade inte funkat med tanke på dragkrokens feta fäste (orginal volvo)
Måste för övrigt förlänga dragkroken eftersom peugeotens överhäng är längre än duettens.. vill gärna ha kvar draget så man kan dra sin gamla smv-husvagn :)
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Letar efter ett grenrör till 8v-toppen och HELST med fläns till en TD04L-14T (liten snurra jag vet) behöver även ett orginal insprutinsug (helst med spridare och fuelrail kvar)..Det är väl sånt skrot nån har liggande efter uppgraderingar :)

Tanken är ju inte att detta ska bli en racer med idiotmånga hästar, bara en trevlig turbomotor som håller och är driftsäker..
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Idag har varit en produktiv dag i verkstan...har hunnit med att passa in karossen och börjat passa in rattstång, pedaler, säten etc.
Dessa delar plus lite annat tar jag ifrån en Ford Escort DL 92:a.
Kommer tex använda Fordens bromsservo, Kylare, och lite annat småpill.

Det finns egentligen ingen anledning direkt till att jag valde fordgrjer...råkade bara ha en stående som hade massa godis som passar bra.

Bild

Ser liiite bättre ut va? Den ska sänkas mer där bak men det blir bra när jag satt på orginal hänken :) Liiite "raggarstuk" vill jag ha.
Mer bilder och info finns på min byggsida om någon skulle ha intresse av det.. http://users5.nofeehost.com/zwinto/rodden2/index.htm

Fick föressten reda på idag att det finns en TILL här på forumet som bygger på en likadan bil :)
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

Inlägg av volyota »

har du svimmat av inga nya byggbilder på pegan
viggo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 27, 2010 10:46 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av viggo »

kul bygge! ska bli fett att följa. appropå den tvärgående bladfjäderna har min 403 63a också sådan, fan vet om de inte hängde med till 404an med. Kör hårt
man vänjer sig
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Njä jag har inte svimmat haha jobbat lite på sambons "rod" medan jag väntar på grejer till min.

Har ju använt delar ifrån peugeoten som blev över till hennes bil..
så senaste tiden har jag lurat på hur jag ska få på axlarna på duettramen då Peugeotens framvagn är 10 cm smalare vid infästningarna än duettens..men det är löst nu och framvagnen sitter på plats..

När det gäller min bil då...
Denna veckan ska jag bygga ihop "testbänken" för min motor så jag kan kolla att allt funkar 100 innan jag lägger ner den i bilen...någon dags jobb för att slippa lyfta i och ur motorn ur Peugeotens trånga motorrum.
Det är det värt...dessutom får jag ju då en testbänk för framtida motorer och byggen...
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

viggo skrev:kul bygge! ska bli fett att följa. appropå den tvärgående bladfjäderna har min 403 63a också sådan, fan vet om de inte hängde med till 404an med. Kör hårt
Coolt..har aldrig sysslat med Peugeot innan jag köpte denna..men hittills är jag rätt imponerad av hur jäkla genomtänkt allting är....ta tex batteriets placering..i fronten framför höger framskärm..svårt att komma åt? nej den har man löst med att hela grillen sitter på EN bult som du lätt kommer åt, sen är hela fronten öppen..många såna små detaljer på bilen...
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
viggo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 27, 2010 10:46 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av viggo »

Jag har aldrig haft några andra än min 403a, men den är ett fantastiskt stycke bil. Älskar allt med den, förutom rostbenägenheten förstås. Utan några större ingrepp har jag den nere på 0,58 liter/milen, rätt fint för en bil på långt över ett ton med en snart femtio år gammal snurra.

Just batteriplaceringen på 203an ska ha orsakat mycket problem för ägarna i vinterväglag, enligt Kongo-Lasse som jag jobbade åt förut så kortslöt hans familjs 203a hela tiden p g a batteriets utsatta placering. Men det mesta är bra finurligt och lite lagom bakvänt på de här åken. Roligt.
man vänjer sig
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

Inlägg av volyota »

lite funderingar ...om du ska använda duettens papper får du inte byta motor o axlar när du byter kaross eller ska du ha pega pappren och byta ram bara ?? har du kollat vad som gäller för att besikta -- TEX när man bygger en rod av duett ramen går dom inte med på att man byter axlar det enda dom godkänner är att du byter bromsarna fram till skivor ja i alla fall i dalarna där jag bor---..--,,..-. så att du inte jobbar förgäves inge kul då
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Karossen kommer att ligga på en helt orginal duettram , med orginal, axlar och orginalmotor (B18) det enda som ska bytas är, bromsarna fram, styrstången och styrsnäckan. Så det blir Duettpapper med karossbyte. Det går ju snabbt att byta ut B18-motorn mot min B21:a i gång vartannat år ;)
Kan tillägga att karossen passade perfekt på duettramen, hjulbasen var i det närmsta samma på duetten och på peugeoten (skilde 2 cm men det syns inte) det enda problemet hittills är att dragkroken är för kort haha
Men den ska förlängas så det ser bra ut och funkar med Peugeotkarossen.

Är tänkt att jag ska bygga en husvagn till den sen i samma stil som bilen.
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Idag har jag hunnit med en del..

Idag har jag gjort turboflänsen...det tog en stund haha. Har ju ingen fräs, bara svarv som bara har vanlig 3-backschuck....
Började med ett 10mm plattjärn... borrade ett 10mm hål i mitten av plattjärnsbiten..tryckte igenom en M10-bult..
svetsade fast bulten..NU kunde jag sätta biten i svarven och på så sätt svarva ut det stora hålet med ett stickstål..pust..
lade sedan på min pappmal och borrade ut de 4 hålen för skruvarna..svetsade sedan på rörbiten som ska sitta på flänsen och en bult att fixera hela skiten med mot grenröret....Mycket jobb men till slut blev jag riktigt nöjd

MEN efter allt jobb när jag provmonterade turbon så såg den ynklig ut på motorn haha
men nu har jag gjort den så jag ska iallafall testa hur långt den turbon räcker..

Motorn börjar iallafall bli klar men mycket jobb återstå med golvet, kardantunnel och torpedväggen på bilen innan det kan bli tal om provkörning...chassiet är i princip klart..ska bara byta ut trummorna fram till skivor , de grejerna ligger här färdigt ...
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Skriv svar