190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mbfidde
Forumsberoende

Inlägg av mbfidde »

här sitter jag på öland och lider med dig.....inte;)(slipper ju jag bli frånåkt denna säsong) jag vill se bilder ju:)
Fredrik Salomonsson
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Ajajaj.
Har själv aldrig lyckats med liknande(som väl är), men jag har haft en spricka i ledningen till oljetillförseln, men det var en mindre stråle och inte på så hög last. Röret var i koppar, och det är ju inte det bästa.
Hoppas du får ihop det inom inte en allt för lång tid och att brännskadorna blir bra.

Rör är inte helt säkert heller, har själv hydraulrör med skär-ringar i ändarna. Att tänka på är ju att rör har nackdelen med att de kan börja svänga så att de till slut brister. Så en rejäl upphängning av rören rekommenderas.

Jag jobbar på Volvo(arbetsmaskiner), där har det haft problem med motorbränder då spridarrör har brustit och dränkt motorn i bränsle pga vibrationer. Lösningen blev att hänga på en vikt på det drabbade röret så att egenfrekvensen blev mer lämpligt. Funkar, men det ser klåpigt ut!

Har en pulversläckare fram under passagerarsätet på min 190. Som tur väl har jag inte behövt använda den! Sen att det skräpar ner och är korrosivt är ju smällar man får ta.

Hoppas du får upp orken snart igen!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimplaren »

En kompis lät BOAB pressa oljeslangar till turbon, när maskinen startades SPRUTADE det olja från alla slangar som de gjort.... katatrof! tur att det var just då iallafall..

Hoppas du får ordning på allt :) :thumbright:
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Blir någon annan som får pressa min nya oljeslang, garanterat :)
Ska montera slang igen trots allt men ska klä den med värmeisolering sista biten vid grenrör och snurra.

Verkar som att det inte tagit så illa som jag befarat, lite nya tändkablar, vakumslangar, en ny oljeslang och en rejäl oljesanering sen ska jag nog vara på banan igen.

Tyvärr vet jag inte hur pass mycket olja jag fått på kopplingen, måste riva lådan för att försöka bränna eller tvätta bort den ..
Drygt om jag måste köpa en ny lamell för det tog 2 månader att få fram den jag har nu :doh:
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

JohanK skrev:Blir någon annan som får pressa min nya oljeslang, garanterat :)
Ska montera slang igen trots allt men ska klä den med värmeisolering sista biten vid grenrör och snurra.

Verkar som att det inte tagit så illa som jag befarat, lite nya tändkablar, vakumslangar, en ny oljeslang och en rejäl oljesanering sen ska jag nog vara på banan igen.

Tyvärr vet jag inte hur pass mycket olja jag fått på kopplingen, måste riva lådan för att försöka bränna eller tvätta bort den ..
Drygt om jag måste köpa en ny lamell för det tog 2 månader att få fram den jag har nu :doh:
bara tänk på att om du sätter på värmeisolering å slangen blir för varm ändå så kan isoleringen fungera som veke,virke? haha fan nu står de stil men den där skete i ljuset som man tänder på.

Jag hade några jävla problem med värme på min bil från början.. jag köpte isoleringesmatta på biltema å gjorde en mössa till avgashuset på turbon. de gjorde en jävla skillnad, nu smälter inte mitt expansionskärl längre å lacken fint å hel trots att de ligger en hx40 ca 5-10 cm under huven. brandrisken har minskat betydligt.

sen kör jag med en 90 graders stålböj å på den ditpressade stålomspunnen teflonslang å de funkar super :)
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Största problemet var nog inte turbon, ser ut som det mesta av oljan hamnat på grenröret, var iaf där det brann allra mest, värmebandaget sög ju såklart upp en hel del olja.

Med en stålomspunnen teflonslang och värmestrumpa utanpå det bör slangen hålla, klart är iaf att jag ska lasta in en släckare i bilen det första jag gör.

Frågan är hur långt en P2.a (2kg pulver) räcker, nån som har koll?
Mercedesknegare
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Kommer du köpa en skumsläckare eller? Ska också köpa en släckare till min, billig försäkring!
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Hittade en sida som sålde godkända pulver 2kg med konsol för bara 395.-
Kanske skulle ha två sådana.
Mercedesknegare
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Kontakta ditt försäkringsbolag, hemförsäkringen. Dom har oftast väldigt bra priser på brandsläckare till sina kunder. Ofta paket med brandsläckare, brandvarnare och brandfilt.

Kollade Trygg Hansa och dom har en webshop.
http://www.crossroads.se/codantrygghans ... anguage=sv

6kg pulver för 349:- ( med väggfäste )
2kg pulver för 249:- ( med fäste för fordon )
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

JoBy skrev:Kontakta ditt försäkringsbolag, hemförsäkringen. Dom har oftast väldigt bra priser på brandsläckare till sina kunder. Ofta paket med brandsläckare, brandvarnare och brandfilt.

Kollade Trygg Hansa och dom har en webshop.
http://www.crossroads.se/codantrygghans ... anguage=sv

6kg pulver för 349:- ( med väggfäste )
2kg pulver för 249:- ( med fäste för fordon )

Grymt najs!, stort tack för tipset har alla mina försäkringar samlade hos Trygg.
Mercedesknegare
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tråkigt att det blev som det blev för dej bara för att det var fel gjort vid pressningen. Det ska inte kunna glida isär med hylsan kvar på slangen eftersom hylsan vid pressningen ska bli säkrad i ett spår i själva koplingen.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Roger Persson skrev:Tråkigt att det blev som det blev för dej bara för att det var fel gjort vid pressningen. Det ska inte kunna glida isär med hylsan kvar på slangen eftersom hylsan vid pressningen ska bli säkrad i ett spår i själva koplingen.

Jag vet, men hydraulnissen hade ingen hylsa som passade på den slangen, så han pressade den utanför spåret, jag frågade då om den skulle palla minst 10 bar, - "ohh ja, mycket mer" blev svaret då.

Troligtvis har väl värmen vid turbon bidragit till haveriet men det känns ändå surt att en yrkesman släpper iväg en halvdan slang, hade den varit pressad med rätt hylsa hade det säkerligen aldrig hänt.
Mercedesknegare
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jo... Så får man inga kunder... Hade vart bättre om han kopt hem istället och gjort det rätt istället... Det är synd...
Zkunk
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Zkunk »

Måste bara säga att jag gillade din bil :thumbright: Jag va med där en liten sväng, med förhoppningen om att se några fräna bilar köra! Men jag måste erkänna, att de mesta öset den kvällen va då alla skulle köra iväg med släckare till dej... :roll:

Hoppas du får ordning på bilen så fort o smidigt de bara går :)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Zkunk skrev:Måste bara säga att jag gillade din bil :thumbright: Jag va med där en liten sväng, med förhoppningen om att se några fräna bilar köra! Men jag måste erkänna, att de mesta öset den kvällen va då alla skulle köra iväg med släckare till dej... :roll:

Hoppas du får ordning på bilen så fort o smidigt de bara går :)

Haha, ja det känns bra att man har polare man kan lita på när det händer nåt :)
Var annars ganska dött på den träffen, jag var väl den enda som la en brännut innan jag stack 8)

Pratade med slangpressaren idag, han kunde inte förstå hur jag kunde fått en sådan slang, han sa att den normalt inte ens ska användas för motorolja då den börjar hårdna redan vid 80 grader.

Han plockade fram och visade en teflonslang istället och sa att det skulle vara en sån, men jag vet att jag sa precis vad jag skulle använda slangen till när jag beställde den.

Hursom, han skulle pressa en teflonslang till mig med rätt hylsa den här gången, tyvärr hade han ingen hemma så jag måste vänta till nästa vecka.
Typiskt när det är race på lördag :doh:
Mercedesknegare
Skriv svar