190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

fan jag som följt denna tråd sedan start blir ju nästan tårögd när man läser om branden.

jag va me om samma grej typ med min svart 740 turbo jag hade då en skruv till fuleralen lossna och en spridares o-ring kantrade och sprejade med avgashuset med soppa men ja han märka de fort så de han inte slå eld. sedan dess åker jag alltid med en liten släckare i bilen utifall att, eller om någon annan skulle få problem :)

hoppas du får rät sida på de och kan börja gasa snart igen ;)

lyckatill / Micke
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Äntligen tagit de första stegen mot uppstart efter branden, pratat med snubben som pressade slangen som naturligtvis inte ville kännas vid att det var delvis hans fel att bilen brann, fick efter en del tjat honom till att iaf. ersätta slangen mot en ordentligt pressad teflonslang, alltid nåt.

Gav mig på en oljesanering, dränkte bilen i kallavfettning, över, under och framförallt motorrummet och sedan fram med högtryckstvätten, krävdes en hel del gnolande innan det mesta av oljan var borta.
Rev bort tändkablarna som brunnit och slet bort annat som demolerats av elden, beställde samtidigt nya grejer.

Tyvärr brann även mitt nyfunna värmeskydd till wastegateslangen upp, snubblade över en precis lagom bit för några veckor sen men den är nu förkolnad, tänkte beställa glasfiberisolering med silikon från ELFA, kostade typ 100 spänn, men när frakt och avgifter hamnar på över 200 spänn till tappar man snabbt sugen ..
Nån som har värmeisoleringsslang med en innerdiameter på 8-12mm får gärna skicka ett PM, tänkte isolera även tändkablarna som ligger precis ovanför grenröret.

Imorn ska jag riva lådan och försöka mig på att oljesanera kopplingen, inget roligt projekt, är ganska tajt med en 404-låda i en W201 med M103.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

JohanK skrev: Tyvärr brann även mitt nyfunna värmeskydd till wastegateslangen upp, snubblade över en precis lagom bit för några veckor sen men den är nu förkolnad, tänkte beställa glasfiberisolering med silikon från ELFA, kostade typ 100 spänn, men när frakt och avgifter hamnar på över 200 spänn till tappar man snabbt sugen ..
Nån som har värmeisoleringsslang med en innerdiameter på 8-12mm får gärna skicka ett PM, tänkte isolera även tändkablarna som ligger precis ovanför grenröret.

Imorn ska jag riva lådan och försöka mig på att oljesanera kopplingen, inget roligt projekt, är ganska tajt med en 404-låda i en W201 med M103.
Ett budget alternativ till värmeisoleringstub som jag kör på ett par ställen är vanligt avgasbandage som du häftar ihop på längden med vanlig häftklammer ala kontors varianten. Gör jobbet och håller faktiskt bättre än väntat :thumbright:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Lite mek hanns med ikväll, nu är åbäket äntligen startad igen, har bytt ut allt som brunnit upp, rivit lådan, rengjort koppling, passade då även på att justera till växelstagen och slavcylindern.

Släckare 2kg pulver monterat, åker inte en meter utan släckare numer.
Bild

Dålig mobilbild på motorn efter branden, har lyckats snygga till det ganska bra tycker jag, tyvärr finns fortfarande en del olja kvar på downpipe och grenrör så det ryker och luktar lite sådär :)
Bild

Race på fredag, bilen är dock fortfarande omappad så det blir intressant och se om man kan spöa nåt
Mercedesknegare
svinarjeans
För mycket laddtryck

Inlägg av svinarjeans »

vart köpte du dina vevlager, kamkedja och såna grejer??
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Från min arbetsplats, jobbar på en Daimler ÅF.
Mercedesknegare
svinarjeans
För mycket laddtryck

Inlägg av svinarjeans »

okej vad gick ramlager vevlager och kedja lös på ungefär??
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Kommer inte ihåg, var bra länge sedan jag bytte dem, men kan kolla när jag börjar jobba på mån.
Mercedesknegare
svinarjeans
För mycket laddtryck

Inlägg av svinarjeans »

okej, va bara nyfiken, ja ska börja med ett liknande projekt med en likadan motor så
Miikael
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Miikael »

Tråkigt med motorbranden, hoppas du är tillbaka snart.

Har du mappat den än?

Vart monterade du din oljekyl? Jag har enorma problem med att hitta plats till min 190 turbo. :)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Har ingen oljekyl monterad än, men det kommer nog vad det lider, finns hyfsat gott om plats till vänster om tråget under insuget, eller framför vänster framhjul.

Fortfarande inte mappad, försöker klura ut lite gremlins fortfarande, har upptäckt ganska grova spänningsavvikelser i sprutet och hoppas att Backelitens kondensatormodd ska hjälpa, annars får jag bygga om spridarna till högohm.

Hoppas det funkar vettigt för jag skulle vilja ha ihop den innan helgen så att jag kan åka ner till HBG nu på lördag kväll och busa lite.
Mercedesknegare
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja gör som backeliten föreslog, På nyare MS byggsatser så följer denna kondensator med.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Gjorde kondensatormodden och spänningen blev kanonbra,. tyvärr har jag fortfarande problem med misständningar och baksmällar, speciellt när varvtalet ökar snabbt under last, tex, när hjulen släpper eller om man gör en brännut och pumpar gas på lite högra varv.

Har försökt mecka med att ställa in VR-givaren idag men under en provtur small det till under ladd precis som en rejäl tändmiss vilket har hänt några gånger tidigare, tyvärr hände nåt denna gången och jag tappade två burkar samtidigt som det bolmar rök från avgasröret.

Lyckas halta tillbaka till verkstaden på fyra cylindrar, drar ur stiften och konstaterar att två av dem är dyblöta, förhoppningsvis är det bara packningen som gått, men med min tur är det nog värre än så.

Nu åker nog motorn ur för översyn, blir nog ändå ingen action denna säsongen.
Mercedesknegare
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Tändmissarna har inget att göra med att den inte är mappad än då? :roll:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Stener skrev:Tändmissarna har inget att göra med att den inte är mappad än då? :roll:

Det är ju det jag försöker konstatera, men jag tycker att jag ligger såpass safe i både ve och tändmappen så att det borde funka utan en massa konstiga smällar.

Misstänker att något är vajsing med tändning eller trigger och vill gärna reda ut det innan jag låter någon lite proffsigare mappa vagnen.
Mercedesknegare
Skriv svar