Sen har du ju oljekylning på kolvarna på vissa B230FT modeller vilket saknas på B234, Så det är nog inte alls ett dumt val
Kom på att du kan ju ta vevaxeldrevet från 16v bottendelen samt remskiva. Fast jag rekommenderar STARKT att köpa ett ståldrev till vevaxel, Dom går ofta sönder och gör dom det så blir det ventilsallad av alltihop, Dyrt... Ståldrev kostar 1150 kr ungefär så det är absolut värt det!
ErikR skrev:Jag förstår inte varför man ska uppfinna hjulet en gång till. Kör med komplett B234 motor. INget fel på dem. Om du ska lämna in kolvarna på bearbetning så be dem fräsa ur lite djupare ventilurtag om du skulle få för dig att byta kammar till mer lyft.
Det finns en förstärkt 740turbo tryckplatta som du hänger med till 300hk.
Felet med b234 är bulten på oljepumpen som vill gå av. och kamrems-ras som följd, Been there done that.. Och ändå var det en ny bult med loctite som gav sig.. Verkar vara pumpen som inte gillar varv på dom.. Sen skulle nog jag personligen kört med 16v kolvarna och bara fräst dom 1mm rakt av.. Urtagen e kvar och kompen hamnar på ca 9,2:1..
Håller med dennis här! 16v kolvarna räcker gott å väll till din önskade effekt!.