Ser gott ut med alla vinklar

Mvh//Andreas
Nja det går hyffsat snabbt att spika upp sponten...men det blir ju liteDennis Öhman skrev:Ser fint ut, utskoven i gavlarna blir så snygga med råspånt, men jobbigare montera än vanlig säkerhetsväv och ribborKanske lite yrkesskadad..
Ser ut fint huset, du har ingen ritning från ovan så man ser planlösningen?
Hur ska du göra med innertaket? Ska det vara sådär högt? Tänkte mest
att de drar endel energi..
Hehe najsnalletill1000 skrev:Intressant att se din byggnation och hur olik den ar mot standarden har i USA. Jag har noll koll pa vad som heter vad pa svenska eller vilka normer som galler hemma eftersom jag aldrig var en byggnadssnickare i Sverige. Vad som slar mig dock ar att syllen inte ar tryckimpregnerad och att dar inte ar nagra "headers" over nagon av oppningarna, samt endast enkel "top plate." Du har biffiga "rafters" och likasa en massiv "ridge." Har ar de 2*6 pa 2' center och 2*8 for "ridge" och "hips and valleys," forutom om de kommer att vara som innertak, da ska det vara 2*8 for "rafters" och pa minimum 16" center. Yttervaggar och tak ar 7/16" OSB (en typ av fiberskiva) och klas med fuktsparr.
Finns det tillgang till polyuretanskum som nagon kan spruta pa yttervaggarna och tak? Det har ett valdigt hogt R-value (isoleringsformagan mats i det har i USA) och tatar samtidigt mot drag, samt forstartker byggnaden. Yttervaggarna ser ut att vara 6" och det ger ganska sa bra isolering det med, skillnaden ar att 2*4 isolerar minst som 2*6 glasfiber.
Det ar kul att bygga hus
Solfångare eller vakuumrör ligger i funderingarna men det kommer baraj björk skrev:Vettigt, jo ang. timmar så får man ju ganska mycket mer resultat när man bygger hus eller garage än bil..
Skulle du ha solfångare på taket?
Brorsan kör med det och föräldrarna på förra huset.
Verkar jäkligt vettigt