BMW 525 tds -93 orkeslös

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

BMW 525 tds -93 orkeslös

Inlägg av sphinx »

Ja då tar vi problem nummer två (tidigare var förpumpen felkopplad)

Den startar bra men går lite ojämnt på tomgång, ungefär mellan 600-700varv... upp o ner hela tiden...
Kan det vara ställverket? hur justerar man det?

När jag ska köra iväg på ettan så måste jag varva upp motorn till 2500varv och slira iväg för att det överhuvudtaget ska röra på sig, släpper jag normalt så ökar den inte i varv alls. ( bromsarna ligger ej mot )

Likaså så måste jag varva upp så högt så att nästa växel hamnar över 2000varv så att turbon laddar direkt.

När turbon väl laddar så tycker jag att den går bra, laddar ca 0,7bar.
Har läst att det ska vara knepigt att justera dessa bränslepumpar men om det finns en "how to" så försöker jag gärna.

Andra tips mottages gärna.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

ställverket på min audi kan man lossa från pumpen och knacka de väldigt försiktigt fram och tillbaka lite
hur de ser ut på en bmw pump kommer jag inte riktigt ihåg men de är ju en fördelarpump också då de borde vara ganska lika
dock brukar inte tomgången bli speciellt mycke bättre om ställverket är trasigt eller slut
men lite hoppande tomgång kan man ju leva med de är väl värre att den är orkeslös

men ska du röra ställverket så gör en markering innan du rör någonting som är EXAKT ifall de blir sämra bara så är de bara ställa tillbaka den

dock körde vi min audi i dator medans vi knackade om ställverket och de rekomenderar jag att du även gör för då ser man vilka värden de ändrar och om de blir bättre eller sämre
min blev då bra mycke piggare efter lite justering

varför den är slö kan vara många orsaker
har du kolla ifall de komme rluft i någon slang ?
ställa in pumpen med indikatorklocka så de ser om den står rätt ?

men skulle jag vara du så skulle jag åka in på en verkstad och köra felkoder på den och se vad den hittar men du kan ju kolla lite standardsaker som luft dieselfilter mm innan
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

jahaja, tog idag tag i saken och lossade skruvarna på locket till bränslepumpen, knackade fram den lite och drog skruvarna igen...

en provtur resulterade i stabilt laddtryck på 1,1bar redan vid 1500varv och dieselrök som begravde byn :P

Däremot så är tomgången lite "ruppig" men stabil... får väl knacka tillbaka den lite nu när det ska besiktigas...
Skriv svar