B_Christoffersson skrev:
okej ja de är då aldrig nå jag stött på i en motor eller läst om förens nu och jag läste lite om de precis och de funkar tydligen inte på en gatmotor
men vill man testa så är de ju valfritt men varför inte köra med vanliga kolvar i bra kvalite och kunna köra på gatan samtidigt
Klart det funkar på gatan... vad skulle kunna hända?
Funktionen den är avsedd att göra funkar väl typ på full mutter.
men glider man runt på gatan så lär det väl inte göra ett smack att det råkar vara ett spår där.
Jag har likadant i min kadettmotor och ser inte nåt tecken till att det skulle vare sig slita på kolvarna eller sota igen.
okej ja googlade lite om detta och då komme de då upp en gammal tråd där jens själv skrev att de inte var nå som funkade på gatan längst ner i tråden och nu ska han tydligen göra så ändå
därav blev jag lite fundersamm
det jag menade är att såna där mjuka kolvar med mycket kolvspel och med hål borrade rakt ned bakom toppringen inte är avsedda för gat körning.
men detta är INTE en gat motor det är en dragrace motor.
KS kolvarna i jämförelse ser ut som nått som kommer från en lastbil på lägre varv är de nog bra och skapligt hållbara men det är inget man ska köra med i dag i en race bil de är dessutom dyrare så vad väljer man (jag kör med begade sånna i nuvarande oborrade leeak-down motorn för övrigt)
vikten på KS ligger kring ca +700gram och de modärna ford kolvarna 420-450 kompletta
okej ja då förstår jag lite bättre
tyckte bara de där med ett extra kolvringspår var nå ovanligt
jag har då aldrig sett de på nå kolvar vi designat fram även om de har varit kolvar till riktigt turbomotorer
men varje dag ska man väl lära sig nå nytt
Passa dig för kolvbultar på V8 hyllkolvar. De är väldigt tunna, kanske för att de är tillverkade för 100-150hk per cyl. Varje gång jag köpt nya kolvar har jag inte vågat använda kolvbultarna utan jag har köpt "HD" kolvbultar som är 5-6mm tjocka.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Andreas Arthursson skrev:Passa dig för kolvbultar på V8 hyllkolvar. De är väldigt tunna, kanske för att de är tillverkade för 100-150hk per cyl. Varje gång jag köpt nya kolvar har jag inte vågat använda kolvbultarna utan jag har köpt "HD" kolvbultar som är 5-6mm tjocka.
tjockleken behöver inte vara så grov
oftast är dom grova kolvbultarna i sämre kvalite för att hålla än dom tunnare
finns ju att köpa konade kolvbultar i riktigt verktygsstål dom är väldigt lätta och hur stadiga som helst men dom kostar ju kring 500 kr st
men jag skulle ha köpt sånna man vill ja ha så lätta och stadiga grejer som möjligt och de känns som fel att köpa en halvlätt kolv och stoppa dit en tung kolvbult
Andreas Arthursson skrev:Passa dig för kolvbultar på V8 hyllkolvar. De är väldigt tunna, kanske för att de är tillverkade för 100-150hk per cyl. Varje gång jag köpt nya kolvar har jag inte vågat använda kolvbultarna utan jag har köpt "HD" kolvbultar som är 5-6mm tjocka.
tjockleken behöver inte vara så grov
oftast är dom grova kolvbultarna i sämre kvalite för att hålla än dom tunnare
finns ju att köpa konade kolvbultar i riktigt verktygsstål dom är väldigt lätta och hur stadiga som helst men dom kostar ju kring 500 kr st
men jag skulle ha köpt sånna man vill ja ha så lätta och stadiga grejer som möjligt och de känns som fel att köpa en halvlätt kolv och stoppa dit en tung kolvbult
Det som håller med lite effekt är CP:s heavy duty kolvbultar. Koniska lätta kolvbultar kan du kasta bort om det blir lite effekt.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
B_Christoffersson skrev:
tjockleken behöver inte vara så grov
oftast är dom grova kolvbultarna i sämre kvalite för att hålla än dom tunnare
finns ju att köpa konade kolvbultar i riktigt verktygsstål dom är väldigt lätta och hur stadiga som helst men dom kostar ju kring 500 kr st
men jag skulle ha köpt sånna man vill ja ha så lätta och stadiga grejer som möjligt och de känns som fel att köpa en halvlätt kolv och stoppa dit en tung kolvbult
Det som håller med lite effekt är CP:s heavy duty kolvbultar. Koniska lätta kolvbultar kan du kasta bort om det blir lite effekt.
nja då har du nig inte haft att göra med riktiga kolvbultar i riktig kvalite
vi har aldrig kört av en konisk kolvbult på vare sig riktiga turbomotorer eller sugmotorer som varvar 11 000
men nu skulle jens tydligen göra beställa egna kolvbultar och de hade jag missat och jag förmodar att dessa blir i verktygsstål
jag tycker att cristoffersson och dennis öman ska komentera lite mindre och läsa lite mer speciellt här på avanserade delen av forumet läs på om reglerna är ni snälla, regler http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6357
när jag läste om kolvbultarna i länken ovanför så såg jag bilden på jouni Hi och roggas BMW kolv på motor nord, måste nog ringa dem också men priserna är nog lite anorlunda mot ford kolvarna men de är ganska exakt vad jag drömer om kolla tjockleken på allt
RoGGaH skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag såg Jouni H kolvbultar på www.motornord.se de såg anpassade till höga cylindertryck
ring och snacka med dem, de kan kanse fixa fram?
rogga kan du inte lägga upp en bild på de kolvarna och kolvbultarna? 22mm kolvbult med ett ca 8-10mm hål i mitten ungefär
Jag kör Ross lustgas kolvar i min 556 BB Cheva (påminner om dom ovan).
Är det inte något liknande du skulle ha? Mycket gods i toppen och går att misshandla rätt bra.
Brukar inte finnas på hyllan men jag har nya på 1-2 dagar.
Jens Gustavsson skrev:andreas jag har exakt samma erfarenhet och uppfatning gällande kolvbultar därförblir det egna custom eller volvo orginal med 6mm matreal.
jag tycker att cristoffersson och dennis öman ska komentera lite mindre och läsa lite mer speciellt här på avanserade delen av forumet läs på om reglerna är ni snälla, regler http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6357
som vanligt så ska du göra dig rolig på andras bekostnader och redigera bort allt som har något annat ätt säga oavsett vad de är
se bara i din byggtråd de tog inte många timmar så var de redigerat dära och alla som ifrågasatte nå fick sina inlägg borttagan
sen är de ju lite kostigt att leta billiga jänkarkolvar men man kan söka kolvbultar som ska vara i rymdkvalite
de klingar lite dåligt
sen kanske vi inte byggt någon motor på 300 hk per cylinder men jag tror inte heller denna b20 kommer ha 1200 hk