Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Samuel1
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Samuel1 »

Nice med en trätråd på forumet :D

Är det gamla snickarorginal du har att göra med, som hjälper dig med bygget? :hihi:
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Dennis Öhman skrev:Fördelen med OSB vs råspånt är kvadratmetern/timme :hihi: Lite effektivare med osb är man 2st.. Dels när stolparna i väggen ska vara cc 60 enligt bygg standarden och osb är 120(1195mm).. Dock ska ju inte heller osb skivorna sitta tätt vid montering, vi brukar ha en 3tums spik som distans mellan dom.

Vars i landet ligger huset ditt? Nära kusten eller mitt i skogen`?
Jadu närmare skogen skulle jag säga...fast jag har ju inte så långt till kusten...ca 6 mil sen är jag där... :)
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Samuel1 skrev:Nice med en trätråd på forumet :D

Är det gamla snickarorginal du har att göra med, som hjälper dig med bygget? :hihi:
Ja eftersom jag inte får/hinner bygga på mina bilar så tänkte jag det kunde
vara roligt att visa lite av en annan typ av projekt.

Snickaroriginalen är min Far och min närmaste granne som så snällt sålde
lite mark till mig så jag kunde bygga :D

De besitter 40 års erfarenhet inom byggnation så varför inte ta hjälp av dem. :D
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av nalletill1000 »

Jag har lite gamla kort nagonstanns som jag far grava upp och posta en lank till, for dar ar en hel del. Jag ar student nu och dar ar ingen nybyggnation langre vart att namnas, sa jag kan inte fota nagot direkt.

Min kak ar tva vanings, sa nar jag hade ned alla vaggarna och innertaket pa nedanvaningen, efter oversvamningen, sa korde jag med uretanskum (open cell, vilket ar billigare) och det kostade lite under $2000 for 9' vagg och 3" tjocklek. Totalt sa har jag 1800 sqft med en hel del glas och dorrar, sa dar ar inte allt for mycket yta. Jag ska hora med min granne som har utrustningen for uretanskum vad priset ligger per sqft nu for respektive closed cell och open cell.

OSB som anvands har ar 7/16" och monteras staende fran bottom plate till top plate och pa studs som ar pa 16" center. De ar lite over 8' och 4' vod och anledningen till staende montering ar att annars sa maste dar vara en "metal strap" som sammanbinder syll och vaggregel samt fran vaggregel till "top plate." Forvanansvis sa ar OSB mycket starkare an CDX i kombination med closed cell, vad det galler shear factor och jag har siffrorna nagonstanns tror jag om du vill veta. Anledningen till att din spont kanns stabilare ar nog att den ar 3/4" eller mer. Att anvanda riktigt tra har ar alldeles for dyrt och ingen vill betala for det nar det inte syns pa deras skrytbyggen.

Efter stormen Katrina sa blev det hej vilt med koder pa att ha en massa straps och boots i hornerna. Shear walls maste vara forankrade pa samma vis som en exterior vagg med, dvs ankarjarn som ar gjuten in i syllen med tva fots mellanrum. Enligt alla berakningar sa ska ett hus idag palla med vindar pa minst 150 MPH med allt skrot som satts dit. Jag kan namna med alla gamla koder som de flesta hus var byggda efter, sa var dar bara ett hus vad jag vet som fick en gavel skadad pga vind och den var felkonstruerad. There is always room for overkill :hihi:

Bjorn
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

nalletill1000 skrev:Jag har lite gamla kort nagonstanns som jag far grava upp och posta en lank till, for dar ar en hel del. Jag ar student nu och dar ar ingen nybyggnation langre vart att namnas, sa jag kan inte fota nagot direkt.

Min kak ar tva vanings, sa nar jag hade ned alla vaggarna och innertaket pa nedanvaningen, efter oversvamningen, sa korde jag med uretanskum (open cell, vilket ar billigare) och det kostade lite under $2000 for 9' vagg och 3" tjocklek. Totalt sa har jag 1800 sqft med en hel del glas och dorrar, sa dar ar inte allt for mycket yta. Jag ska hora med min granne som har utrustningen for uretanskum vad priset ligger per sqft nu for respektive closed cell och open cell.

OSB som anvands har ar 7/16" och monteras staende fran bottom plate till top plate och pa studs som ar pa 16" center. De ar lite over 8' och 4' vod och anledningen till staende montering ar att annars sa maste dar vara en "metal strap" som sammanbinder syll och vaggregel samt fran vaggregel till "top plate." Forvanansvis sa ar OSB mycket starkare an CDX i kombination med closed cell, vad det galler shear factor och jag har siffrorna nagonstanns tror jag om du vill veta. Anledningen till att din spont kanns stabilare ar nog att den ar 3/4" eller mer. Att anvanda riktigt tra har ar alldeles for dyrt och ingen vill betala for det nar det inte syns pa deras skrytbyggen.

Efter stormen Katrina sa blev det hej vilt med koder pa att ha en massa straps och boots i hornerna. Shear walls maste vara forankrade pa samma vis som en exterior vagg med, dvs ankarjarn som ar gjuten in i syllen med tva fots mellanrum. Enligt alla berakningar sa ska ett hus idag palla med vindar pa minst 150 MPH med allt skrot som satts dit. Jag kan namna med alla gamla koder som de flesta hus var byggda efter, sa var dar bara ett hus vad jag vet som fick en gavel skadad pga vind och den var felkonstruerad. There is always room for overkill :hihi:

Bjorn
Usch...måste vara extremt jobbigt att få huset förstört av ex översvämning.:doh:
Inget jag skulle vilja råka ut för. :thumbdown:

Med tanke på de orkanvindar ni har där borta i staterna så måste man ju
sätta upp direktiv på hur man "skall" bygga ett hus...och med det du
berättar så kan jag tro att det blir rätt dyrt att bygga.?

Det man ser via media så är det ju rätt pampiga hus det byggs i USA.
Men de verkar ramla ihop bara man tittar på dem...ex när man ser hur
folk bokstavligen drar ner sin kåk med bara Dodgen :scratch:
Men det är väll inte så överallt.

Jag har dock inte varit i USA så jag har ingen aning. Det är ju så himla lätt
att döma/"judge" folk och dess hus och kultur via media.

Ah intressant att höra från en annan världsdel... :)
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Får inte vara tryckt virke i syllen längre.
(Enligt min snickare :wink: )

Oljar syllen istället :)

Mvh//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Samuel1
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Samuel1 »

Filaren skrev:Får inte vara tryckt virke i syllen längre.
(Enligt min snickare :wink: )

Oljar syllen istället :)

Mvh//Andreas
Får inte bygga in tryckt virke överhuvudtaget.
Plåtskena med syllisolering, 5mm gröning som distans mellan skena och trä så att ändträt inte kan suga fukt, om man nu inte bygger stålväggar som jag hade gjort alla dagar i veckan :wink:
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Update!

Bild

...kupan börjar ta form.

Bild

...liten bild från insidan.

Bild

...takpapp på.

Bild

...

Bild

...det blir bra detta!

Bild

...garaget rest.

Bild

...

Bild

...

Bild

Tanken är väll att taket skall vara på till helgen.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Uppdatering!

Bild

...garaget klart för takläggning.

Bild

...

Bild

...

Bild

...takpappen på.

Bild

...

Bild

...

Bild

...rejäl port med bredd på 5,5m.

Bild

...

Nu blir det grundning och målning på dagar och nätter. Alla taksprång
skall få sig ett par strykningar. Skall försöka sätta Daniel_635
här på forumet i sysselsättning nu till helgen. Se om han kan slita sig från
sina mappningar och loggar. :hihi: :hihi: :hihi:
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Det blir ju hur bra som helst , med det tempot ni håller är väl panelen på nästa vecka :thumbright:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det ser ju ut att kunna bli hur bra som helst :thumbright:

Blir det pool, jacussi och vattenruchbana i vardagsrummet också :hey:

Blir det pannrum på platån i garaget?
Men blir det inte krångligt med så stor port i bruksbilsgaraget, skulle det inte vara smidigare med 2 små?

Eller har du skaffat en eldriven verkstadsport med fjärr :D
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

det suger i byggtarmen när man ser sånt här!

ser ju ut att bli kanonbra!
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Tjernell skrev:Det blir ju hur bra som helst , med det tempot ni håller är väl panelen på nästa vecka :thumbright:
Ja det hade ju varit önskvärt :wink:
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

j björk skrev:Det ser ju ut att kunna bli hur bra som helst :thumbright:

Blir det pool, jacussi och vattenruchbana i vardagsrummet också :hey:

Blir det pannrum på platån i garaget?
Men blir det inte krångligt med så stor port i bruksbilsgaraget, skulle det inte vara smidigare med 2 små?

Eller har du skaffat en eldriven verkstadsport med fjärr :D
Hehe pool? :hihi: , njae snarare badbalja nån gång i framtiden...

Platån blir förråd och apparatrum (hydrofor och elcentral). Pannrummet
kommer placeras på andra sidan väggen om förrådet. Fast pannrummet blir
snararare jordvärmepumpsrummet.

Har funderat en hel del på portar men det blir en 5,5m port med eldrift och fjärr...en Hörmann är det väl tänk :wink:
effe
För mycket laddtryck

fränt

Inlägg av effe »

fränt
Senast redigerad av effe den ons aug 25, 2010 9:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar