Är det gamla snickarorginal du har att göra med, som hjälper dig med bygget?

Jadu närmare skogen skulle jag säga...fast jag har ju inte så långt till kusten...ca 6 mil sen är jag där...Dennis Öhman skrev:Fördelen med OSB vs råspånt är kvadratmetern/timmeLite effektivare med osb är man 2st.. Dels när stolparna i väggen ska vara cc 60 enligt bygg standarden och osb är 120(1195mm).. Dock ska ju inte heller osb skivorna sitta tätt vid montering, vi brukar ha en 3tums spik som distans mellan dom.
Vars i landet ligger huset ditt? Nära kusten eller mitt i skogen`?
Ja eftersom jag inte får/hinner bygga på mina bilar så tänkte jag det kundeSamuel1 skrev:Nice med en trätråd på forumet![]()
Är det gamla snickarorginal du har att göra med, som hjälper dig med bygget?
Usch...måste vara extremt jobbigt att få huset förstört av ex översvämning.nalletill1000 skrev:Jag har lite gamla kort nagonstanns som jag far grava upp och posta en lank till, for dar ar en hel del. Jag ar student nu och dar ar ingen nybyggnation langre vart att namnas, sa jag kan inte fota nagot direkt.
Min kak ar tva vanings, sa nar jag hade ned alla vaggarna och innertaket pa nedanvaningen, efter oversvamningen, sa korde jag med uretanskum (open cell, vilket ar billigare) och det kostade lite under $2000 for 9' vagg och 3" tjocklek. Totalt sa har jag 1800 sqft med en hel del glas och dorrar, sa dar ar inte allt for mycket yta. Jag ska hora med min granne som har utrustningen for uretanskum vad priset ligger per sqft nu for respektive closed cell och open cell.
OSB som anvands har ar 7/16" och monteras staende fran bottom plate till top plate och pa studs som ar pa 16" center. De ar lite over 8' och 4' vod och anledningen till staende montering ar att annars sa maste dar vara en "metal strap" som sammanbinder syll och vaggregel samt fran vaggregel till "top plate." Forvanansvis sa ar OSB mycket starkare an CDX i kombination med closed cell, vad det galler shear factor och jag har siffrorna nagonstanns tror jag om du vill veta. Anledningen till att din spont kanns stabilare ar nog att den ar 3/4" eller mer. Att anvanda riktigt tra har ar alldeles for dyrt och ingen vill betala for det nar det inte syns pa deras skrytbyggen.
Efter stormen Katrina sa blev det hej vilt med koder pa att ha en massa straps och boots i hornerna. Shear walls maste vara forankrade pa samma vis som en exterior vagg med, dvs ankarjarn som ar gjuten in i syllen med tva fots mellanrum. Enligt alla berakningar sa ska ett hus idag palla med vindar pa minst 150 MPH med allt skrot som satts dit. Jag kan namna med alla gamla koder som de flesta hus var byggda efter, sa var dar bara ett hus vad jag vet som fick en gavel skadad pga vind och den var felkonstruerad. There is always room for overkill![]()
Bjorn
Får inte bygga in tryckt virke överhuvudtaget.Filaren skrev:Får inte vara tryckt virke i syllen längre.
(Enligt min snickare)
Oljar syllen istället![]()
Mvh//Andreas
Hehe pool?j björk skrev:Det ser ju ut att kunna bli hur bra som helst![]()
Blir det pool, jacussi och vattenruchbana i vardagsrummet också![]()
Blir det pannrum på platån i garaget?
Men blir det inte krångligt med så stor port i bruksbilsgaraget, skulle det inte vara smidigare med 2 små?
Eller har du skaffat en eldriven verkstadsport med fjärr