Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Andreas Arthursson skrev: Om du ska ladda 3 bar sen kan du väl köra 8.0 iaf?
Ja det ska gå bra.
Jag laddar 2.1bar på 10.7-1 och tändning kring 17-18grader vid ~5500rpm
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

nu kanske jag svär i kyrkan här men konade bultar låter logiskt för man delar belastningen på två, ytan för bulten i kolven är ju dubbelt så stor.
men för att kunna sova gott om natten kanske man kan leva med två gram extra :lol:
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:
Andreas Arthursson skrev: Om du ska ladda 3 bar sen kan du väl köra 8.0 iaf?
Ja det ska gå bra.
Jag laddar 2.1bar på 10.7-1 och tändning kring 17-18grader vid ~5500rpm
jag är inte knuten till en turbos kompressor mapp som oftast blir kass vid 2.0-3.2bar laddtryck (+1 för absoluttryck) därför vill jag ha kompa så man kan i framtiden testa lite mer :)

man ska tänka på att detta är en gammal gjutjärns 2v topp också och ingen fin 16v eller race 2v topp.

jag vill inte heller backa av all tändning, jag vill ha en förbränning i den del av power-takten som ger bäst effekt.

hur lite kompa kan man ha innan den inte startar? fyller man sen på med laddtryck tills man ligger på spiknings gränsen så borde det hända grejor eller? :lol: jag vill forska i för och nackdelar i ett sont konsept för jag tror inte många har jobbat med sånna konsept.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Vid väldigt lågt komp så kommer du väl få väldigt hög avgastemp?
Peter Olson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det blir det säkert då det kanske inte hunnit brinna klart allt före avgasventilen öppnar, därför så väljer jag rätt kora tider på kamaxeln så värmen och trycken i cylindern hinner lugna sig innan ventilen öppnar.
det gäller att få fyr på förbränningen rätt tidigt också gärna vid 25 grader förtändning eller så .
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Tänkte mer på att vid lågt komp så blir ju expansionen också liten, därav
hög avgastemp.
Peter Olson
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

gäller det oxå vid 4 bar ladd!!? :)

/F
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6994
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ja hur fungerar det med turbo egentligen? Expansionen blir mindre men trycket är högre hela tiden. Det är jag nyfiken på.

Erland.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

polaren har typ 7.3-7.5:1:1 i sin b21et.
första året körde vi med ett vanligt kina t3/4a och det året gick den jättefint,

sen dess har vi gått upp på ett hx50 agg men det funkade inte alls bra, hände inget alls under 6000 rpm (drog dock fint upp till 9000 :roll: )

bytte nu i vinter till ett hx40, va FF väldigt slö på låga varv (under 5000)

antog att MSet va boven i dramat(trodde inte täningen hängde med lr nått)

bytt till ett LINK och ändå samma visa.

bytte bort "rejskammen" mot en vanlig A kam, men är fortfarande tvärdöd under 5000 :evil: (trots att laddet finns redan runt 4000)


bytte bort e85 mot v-pover, nu började det hända grejjor med gasresponsen men drar fortfarande inte alls bra före 5000,

vid 2.2 bars laddtryck och 4500 rpm ligger vi på 40 graders förtäning med v-power, men vi lyckas inte få fram spik :?
och JA vi har kollat dubbelkollat och trippelkollat både kamvinkel och kolvens ÖD osv

så kort å gott, du ska nog inte gå fööör långt ner i kompa , det är inte bara under det oöverldaddade registret man tappar vrid, även fast vi har ladddtryck relativt tidigt så "svarar" inte motorn bra på laddet före man kommmer upp i relativt höga varvtal...

skulle jag bygga en motor som skulle gå med 3bar+ så skulle jag lägga mej runt 8 som du tänkt i dagsläget.

i supran som jag körde med serieladdning så körde jag 9:1 och stundvid upp mot 3.5 bar, hade inga tendenser till spik då med 0.78 i lambda och relativt "normal" tändkurva,
visserligen med en rätt fin 4venttopp . men borde inte bli så stor skillnad med en gammal 2 vent topp tycker jag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Ja hur fungerar det med turbo egentligen? Expansionen blir mindre men trycket är högre hela tiden. Det är jag nyfiken på.

Erland.
en bra fråga erland.
en spännande tanke iallafall med låg kompa och höga tryck är att man har ett förbrännings rum som är mycket större mot vad som är vanligt på den cylinder volymen, men man kan fylla det till max ändå med turbons hjälp.

en B20 med 500cc cylinder volym med 7.0:1 har lika stort förbrännings rum som en stor BB cheva med hög kompa .

kan man bara förbränna det på ett effektivt sätt så borde det kunna bli nått eller? :)

man måste nog tänka alla fyra takterna och vad som händer med tryck/temp hela vägen.
det kommer också praktiska tester i vinter i stuskan :)
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Jag har för nej att kolfiber PV´n körde med lågt komp!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

THE SHOP skrev:Jag har för nej att kolfiber PV´n körde med lågt komp!
men de körde väl bensin. iofs högoktanigt men ändock.
alkoholmotorer ska ha 'högt' komp enligt mig.
de ~103-104oktanan 'räcker längre' än bensin med samma oktan.
man kan juh köra alkohol fetare än vad som är optimalt utan att tappa alltförmycket effekt.
Då kyler det bra och spiktendenserna minskar.
Skulle jag till exempel köra metanol skulle jag ligga på säkert 12-1 i komp och ändå ladda 2bar+
Då klingar det fint i avgasröret, nästan som en 2takt cross plingar i expansionskammaren ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken motor tror du ger mest effekt en mettis motor med 12:1 i kompa på 2.0 bar eller en mettis motor med 8.0:1 och 4 bar? jag tror den med mer ladd ger mycket mer men man vet inte jag är inte tvär säker men du får mycket mer soppa och luft genom motorn men värknigs graden kommer va mycket högre med en hög kompad men det vinner man inga race på.


jag har genom tiderna sett på hur många motorer som helst att man kan optimera lamda, tändning, kompa för max effekt men om man fegar med optimerigen av de nämnda och laddar typ 0.2 bar mer så har man alltid mer effekt ändå och med mer driftsäkerhet.

blir kul att testa och diskutera sånt här :thumbright:
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

med låg kompa blir den väl slö i starten? man ska väl försöka komma iväg när det är grönt om man ska vinna. sen passar en b20 in i avancerat? din gammla motor i 142an gav ju mer och gick fortare. den var väl mer avancerad högre komp? en d-kam är väl så långt ifrån avancerat man kan komma eller blir det nåt nytt nu?


/jimmy
You Can Never Go Fast Enough
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

eftersom vi brukar komma på kant med varandra Jens så fort de diskuteras någonting
så läste jag igenom hela denna tråd om din motor på 35 sidor för att försöka förstå hur du menar ur din synvinkel
för att man ska kunna fortsätta diskutera och för att jag ska förstå dig bättre så de kanske inte blir gorm hela tiden

jag måste ju faktisk börja med att berömma dig för att du gör saker på ditt eget sätt i många fall även om jag kanske inte tycker att dom kanske alltid stämmer med mina teorier med de är skit samma

men om jag förståt ungefär vad du menar med denna b20 motor så ska den för de första endast gå 402 meter rakt fram och inge gata eller ?

sen angående din väldigt låga kompförhållande om jag nu förstått rätt kring 6,5:1 så är de för att kunna fylla cylindern med mer bränsle och luft för att få ur mer effekt
de blir ju igentligen som att öka litervolymen i varje cylinder om man beskriver de lite konstigt
frågan är ju i detta fall hur de kommer att gå förbränna all denna bensin men så låg kompa och med utebliven klämspallt mm

om man ser procentmässigt så skulle de vara intresant om man viste verkningsgraden på detta recept ,
jag får ju för mig att mycke bränsle kommer gå till spillo men de intressanta är ju om de ändå går kompencera av de sjukt höga laddtrycket du kommer köra med och kunna ta en eventuell verkningsgradsminskning och ändå vinna igen de på effekten pga att du just kanske kommer kunna ladda på så mycket som du tänkt
förstår någon hur jag menar

de andra jag är lite kluven över är vevstaktlängden som du vill minska ner ganska ordentligt
enda fördelen med detta är vad jag kan se en snabbare vändning i TDC just för att inte bygga upp cylindertrycket för mycket som i sig är farligt om de blir för högt

jag vet att du skrivit flera gånger att b20 blocket är väldigt statigt oborrat och de kanske de är de är jag fel man att uttala mig om

men koncekvenserna av att man kortar längden på vevstaken är ju att man även gör om geometrin för vevstaken och påfrestningarna för cylinderväggarna kommer öka väldigt mycke tror jag
sen kommer du även vad jag förstått hyvla av blocket 4,5 mm

detta tillsammans med 4 kilo laddtryck tror jag kan vara en farlig kombination men de är min åsikt förklara gärna hur du tänker i detta fall

sen undrar jag över en sak till angående denna dubbelturbo instalationen
kommer inte ihåg exakt vilket ladtryck de var när avgasmottrycket började passera laddtrycket men de jag undrar över är hur ska du reglera avgasmottrycket nu

låt oss säga nu att ditt ladtryck med lilla turbon är 1,7 kilo och avgasmottrycket har passerat och ligger på 2,0 kilo
vad jag förstått då så kommer avgasmottrycket öka ännu mera ifall du börjar ärbeta med den stora turbon som ska skicka in ungefär 2,3 kilo till i laddtryck
och de kommer ju bilda en massa extra avgaser som måste ut någonstanns och jag förmodar att wastegaten på lilla turbon redan arbetar ganska mycket med att släppa ut avgaserna in i inloppet till den stora turbon
men wastegaten kan ju inte vara så stor att den kan kompensera för resterande som bildas av ytteligare 2,3 kilo laddtryck

så även om du får ut 4 kilo ladtryck så tror jag lilla turbon och wastegaten kommer bli som en propp i systemet som ger en massa mottryck redan vid kanske 2,5 kilo laddtryck

sen har jag ett frågetycken till
du körde ju med f-kamen om jag inte läste helt fel och den hade kring 11 i lyft vad jag kan minnas
är de kammens lyft eller är de ventilens lyft från sätet om inte så vad är de i så fall

sen måste jag säga att de är väldigt tråkit att de inte finns en enda bild
på tex topplocksarbetet på din b20 och lite sånna grejer
jag hittar inte en enda bild på en kanal eller liknande tyvär och som ledande på denna sida så måste du börja lägga upp lite bilder :thumbright:
du fuskar väl inte med någon kg steg 6 topp eller liknande :hihi:

och som du brukar skriva till mig så var inte så blyg :lol:

nåja jens hoppas du läser detta och kan ge mig ett par bra svar för de hade varit intressant så kanske vi börjar förstå varandra lite bättre jag tycker de är intressant de du gör jag måste bara försöka sätta mig in hur du menar och de har inte klickat än i min planet tyvär

nåja nu är klockan 05,48 och jag har varit vaken aldelens för länge så jag hoppas även jag själv kan läsa detta i morgon och inse vad jag försökte få fram halvsovandes via ett tangentbord :doh:
Skriv svar