eftersom vi brukar komma på kant med varandra Jens så fort de diskuteras någonting
så läste jag igenom hela denna tråd om din motor på 35 sidor för att försöka förstå hur du menar ur din synvinkel
för att man ska kunna fortsätta diskutera och för att jag ska förstå dig bättre så de kanske inte blir gorm hela tiden
jag måste ju faktisk börja med att berömma dig för att du gör saker på ditt eget sätt i många fall även om jag kanske inte tycker att dom kanske alltid stämmer med mina teorier med de är skit samma
men om jag förståt ungefär vad du menar med denna b20 motor så ska den för de första endast gå 402 meter rakt fram och inge gata eller ?
sen angående din väldigt låga kompförhållande om jag nu förstått rätt kring 6,5:1 så är de för att kunna fylla cylindern med mer bränsle och luft för att få ur mer effekt
de blir ju igentligen som att öka litervolymen i varje cylinder om man beskriver de lite konstigt
frågan är ju i detta fall hur de kommer att gå förbränna all denna bensin men så låg kompa och med utebliven klämspallt mm
om man ser procentmässigt så skulle de vara intresant om man viste verkningsgraden på detta recept ,
jag får ju för mig att mycke bränsle kommer gå till spillo men de intressanta är ju om de ändå går kompencera av de sjukt höga laddtrycket du kommer köra med och kunna ta en eventuell verkningsgradsminskning och ändå vinna igen de på effekten pga att du just kanske kommer kunna ladda på så mycket som du tänkt
förstår någon hur jag menar
de andra jag är lite kluven över är vevstaktlängden som du vill minska ner ganska ordentligt
enda fördelen med detta är vad jag kan se en snabbare vändning i TDC just för att inte bygga upp cylindertrycket för mycket som i sig är farligt om de blir för högt
jag vet att du skrivit flera gånger att b20 blocket är väldigt statigt oborrat och de kanske de är de är jag fel man att uttala mig om
men koncekvenserna av att man kortar längden på vevstaken är ju att man även gör om geometrin för vevstaken och påfrestningarna för cylinderväggarna kommer öka väldigt mycke tror jag
sen kommer du även vad jag förstått hyvla av blocket 4,5 mm
detta tillsammans med 4 kilo laddtryck tror jag kan vara en farlig kombination men de är min åsikt förklara gärna hur du tänker i detta fall
sen undrar jag över en sak till angående denna dubbelturbo instalationen
kommer inte ihåg exakt vilket ladtryck de var när avgasmottrycket började passera laddtrycket men de jag undrar över är hur ska du reglera avgasmottrycket nu
låt oss säga nu att ditt ladtryck med lilla turbon är 1,7 kilo och avgasmottrycket har passerat och ligger på 2,0 kilo
vad jag förstått då så kommer avgasmottrycket öka ännu mera ifall du börjar ärbeta med den stora turbon som ska skicka in ungefär 2,3 kilo till i laddtryck
och de kommer ju bilda en massa extra avgaser som måste ut någonstanns och jag förmodar att wastegaten på lilla turbon redan arbetar ganska mycket med att släppa ut avgaserna in i inloppet till den stora turbon
men wastegaten kan ju inte vara så stor att den kan kompensera för resterande som bildas av ytteligare 2,3 kilo laddtryck
så även om du får ut 4 kilo ladtryck så tror jag lilla turbon och wastegaten kommer bli som en propp i systemet som ger en massa mottryck redan vid kanske 2,5 kilo laddtryck
sen har jag ett frågetycken till
du körde ju med f-kamen om jag inte läste helt fel och den hade kring 11 i lyft vad jag kan minnas
är de kammens lyft eller är de ventilens lyft från sätet om inte så vad är de i så fall
sen måste jag säga att de är väldigt tråkit att de inte finns en enda bild
på tex topplocksarbetet på din b20 och lite sånna grejer
jag hittar inte en enda bild på en kanal eller liknande tyvär och som ledande på denna sida så måste du börja lägga upp lite bilder
du fuskar väl inte med någon kg steg 6 topp eller liknande
och som du brukar skriva till mig så var inte så blyg
nåja jens hoppas du läser detta och kan ge mig ett par bra svar för de hade varit intressant så kanske vi börjar förstå varandra lite bättre jag tycker de är intressant de du gör jag måste bara försöka sätta mig in hur du menar och de har inte klickat än i min planet tyvär
nåja nu är klockan 05,48 och jag har varit vaken aldelens för länge så jag hoppas även jag själv kan läsa detta i morgon och inse vad jag försökte få fram halvsovandes via ett tangentbord