Gordons Mercedes 190E 16V, 9.98 238 och etta på Action Meet!
Hej.
Höjde väl ca 7-8cm i bakkant vid spakstället, kapade upp ett ca 40cm långt hål. Det är lite meck, men vad gör man inte för att få köra problemfitt. Det enda problemet jag haft med min låda är att den har tryckt lite olja ur ventilationen. Men nu är det fixat med lite tryckluftsslangar som går framåt, samt ett bränslefilter för att samla eventuell olja...
Höjde väl ca 7-8cm i bakkant vid spakstället, kapade upp ett ca 40cm långt hål. Det är lite meck, men vad gör man inte för att få köra problemfitt. Det enda problemet jag haft med min låda är att den har tryckt lite olja ur ventilationen. Men nu är det fixat med lite tryckluftsslangar som går framåt, samt ett bränslefilter för att samla eventuell olja...
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
Grattis till grym tid och mäktig sluthastighet !
Hur mycket orkar original lådan med på dessa bilar ?
Är det en Getrag med 1:an bakåt som sitter orignal eller ?

Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
JohanK:
Sorry för sent svar.
Nej man behöver inte bredda alls. Det är ju positivt!
Jo sluthastigheten finns där, vilket känns bra. Nu är det bara fästet som saknas. Hoppas man slipper massa haverier med motorn nu bara.
Orginallådan är som du nämnde en Getrag med ettan framåt. Jag skulle inte rekommendera den till över 1bars laddtryck på en sådan här Mercedes motor. 500Nm kan jag tänka mig att den pallar.
Sen vet jag andra som åkt mer effekt, men de håller inte i längden. Jag har inte kört sönder någon själv, men de börjar vina och trycka ut olja.
Mvh Gordon
Sorry för sent svar.
Nej man behöver inte bredda alls. Det är ju positivt!
Tackar!Mr Garrett skrev:Grattis till grym tid och mäktig sluthastighet !![]()
Jo sluthastigheten finns där, vilket känns bra. Nu är det bara fästet som saknas. Hoppas man slipper massa haverier med motorn nu bara.
Orginallådan är som du nämnde en Getrag med ettan framåt. Jag skulle inte rekommendera den till över 1bars laddtryck på en sådan här Mercedes motor. 500Nm kan jag tänka mig att den pallar.
Sen vet jag andra som åkt mer effekt, men de håller inte i längden. Jag har inte kört sönder någon själv, men de börjar vina och trycka ut olja.
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Jag har varit och testat på banan i Emmaboda på Brinkarnas Motorfestival.
Lördagen gick sådär med en bästa tid på 10.84@232 med däck som gick i innerskärmarna. 1.88 i 60ft.
Tyvärr fick jag en driftstörning på maskin då en lashcap hoppade loss då jag testade launch, men det löstes på en timme ungefär. Ett väldigt tråkigt problem dock, tur att ventiluttagen är djupa och att styrningarna är korta då lyftet ökar med ca 3mm.
På lördagen bytte jag fjädrar till lite hårdare samt höjde den i baken för att det inte skulle gå i. Samt bytte däck till M/T ET Street radial.
Första repan ut blev det 10.50@235. 1.788 i 60ft. Bästa slutfart under dagen 238km/h.
Sen blev det bara skit av resterande repor. Mest låga elvor tyvärr.
I stegen som inte funkade riktigt som den skulle blev det låga elvor med 2.3 i snitt på 60foten. Jag måste verkligen ta tag i bakvagnen så det blir lite mer lättkört.
Jag blev till sist utslagen av Lindvists gröna Amazon då vi körde om tredjepris!
Laddtrycket var 1.2bar på ettan, 1.5bar tvåan, 2.2bar på trean och fyran.
Får grunna lite på hur man ska få den bättre... Jag får väl vara nöjd med att motorn är kry och att jag fick rekord i slutfart!
Sen rullade ju den för egen maskin både tur och retur.
Lördagen gick sådär med en bästa tid på 10.84@232 med däck som gick i innerskärmarna. 1.88 i 60ft.
Tyvärr fick jag en driftstörning på maskin då en lashcap hoppade loss då jag testade launch, men det löstes på en timme ungefär. Ett väldigt tråkigt problem dock, tur att ventiluttagen är djupa och att styrningarna är korta då lyftet ökar med ca 3mm.
På lördagen bytte jag fjädrar till lite hårdare samt höjde den i baken för att det inte skulle gå i. Samt bytte däck till M/T ET Street radial.
Första repan ut blev det 10.50@235. 1.788 i 60ft. Bästa slutfart under dagen 238km/h.
Sen blev det bara skit av resterande repor. Mest låga elvor tyvärr.
I stegen som inte funkade riktigt som den skulle blev det låga elvor med 2.3 i snitt på 60foten. Jag måste verkligen ta tag i bakvagnen så det blir lite mer lättkört.
Jag blev till sist utslagen av Lindvists gröna Amazon då vi körde om tredjepris!
Laddtrycket var 1.2bar på ettan, 1.5bar tvåan, 2.2bar på trean och fyran.
Får grunna lite på hur man ska få den bättre... Jag får väl vara nöjd med att motorn är kry och att jag fick rekord i slutfart!
Sen rullade ju den för egen maskin både tur och retur.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Det finns pulver i maskinen, kul att se att allt hårt arbete gett resultat!
Hur hade du tänkt förbättra bakvagnen på bilen? Jag har för lite kunskap om MB för att veta om det finns lösningar som passar från andra MB med större motor, vanligt på BMW.
Conny här i Sävar körde igår sönder knut/drivaxel igen på sin MB, det är nästan någon typ av stel axel som åker dit nu - diskussionerna lutar dit. Men då försvinner kanske lite andra kvalitéer..

Hur hade du tänkt förbättra bakvagnen på bilen? Jag har för lite kunskap om MB för att veta om det finns lösningar som passar från andra MB med större motor, vanligt på BMW.

Conny här i Sävar körde igår sönder knut/drivaxel igen på sin MB, det är nästan någon typ av stel axel som åker dit nu - diskussionerna lutar dit. Men då försvinner kanske lite andra kvalitéer..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jo det är ju just det som är det sura. Bara tanken på att ladda hårdare på de första två växlarna och ha greppet med sig. Det vore något det. Jag måste lägga lite tid på greppet i vinter.peppe skrev:Gott med mos om man ser till slutfarten, sitter 60foten så kommer den ju gå brutalt snabbt
Tackar, jo pulver finns det verkar det som. Vi får se om man kan få ut lite mer och lite bättre register i bänken sen. Skönt att motorn verkar vara någolunda driftsäker som den är nu.mattias skrev:Det finns pulver i maskinen, kul att se att allt hårt arbete gett resultat!![]()
Hur hade du tänkt förbättra bakvagnen på bilen? Jag har för lite kunskap om MB för att veta om det finns lösningar som passar från andra MB med större motor, vanligt på BMW.![]()
Bakvagnen är redan förbättrat då det gäller hållbarheten. Det är mycket BMW i min drivlina, men det är ju inte direkt bolt on om man säger så. Men själva hjulupphängningen har original geometri. Den vill jag inte frångå.
Greppet är lite jobbigare verkar det som. Jag har några grejer mer att testa, hoppas det ger resultat bara.
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Hej,JohanK skrev:Är det en 2.3 eller 2.5.a du bygger på?, om det är en 2.3a vad har du för stakar i och var har du köpt dem?
Misstänker nämligen att en 2,3 16V stake passar i M103.
Jag har en 2.3l motor med 2,5l stakar. Tror stakar finns att köpa i Tyskland på Ebay, och kanske Motor Nord? Tror K1 har stakar till 2.3-16.
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Vi har K1 stakar till 2.5 16v 0ch m102 men inte till M103 tyvärr.
Men det finns ju kolvar till 2,3 så man kan åka 2,5 vevstakar precis som Gordon kör så.
Kan ju tänkas att det går att göra samma variant på M103
Mvh// Roger
Motornord
Men det finns ju kolvar till 2,3 så man kan åka 2,5 vevstakar precis som Gordon kör så.
Kan ju tänkas att det går att göra samma variant på M103
Mvh// Roger
Motornord
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem