1602 med S14 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

det har visat sig fungera fantastiskt fint på alla överladdade MC-motorer jag haft med att göra, den värsta på 701hk på hjulet, men ett antal på över 550hk på 4cylindrar och 1,3liter, sen hade jag inga som helst problem med läckage i min motor trots en återanvänd packning, protrucken har åkt med 2300hk i deras 440cui V8 med MLS....

De enda jag vet som har haft problem har av nån konstig anledning sprayat på nån locktightsmörja på packningarna...eller köpt nån MLS-packning av udda märke, Cometics packningar är inte alls dyra om man tar de från staterna...

på min motor hade vi fräst ett "foderuppstick" på 5hundradelar, vilket ökar packningstrycket runt cylindrarna, detta fräsprogram till M10-block finns kvar på McXpress för information...
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Även om de är små motorer så är jag inte det är några cylindertryck att tala om med tanke på varven de har laddtryck på i en mc-motor. Med foderuppstick klarar man sig nog en bra bit till men jag pratade om utan uppstick, körde protrucken med eller utan?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

tror inte protrucken har nåt uppstick....

tror även det är plockat 550hk ur 1liter vid 10500 ungefär utan uppstick... så nog är det cylindertryck alltid!

fördelen med cometic är att det finns färdiga packningar på hyllan till typ alla motorer i olika tjocklekar....

visst är säkert kopparringar bra oxå....
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

kopierat från ett forum postat av Brent Rau....antar att han inte behöver en presentation

Osofast 1300 hp motor

This is one of my used race motors that ran 6.90s@198 mph. I have freshened it up and its ready to go!! This is not a streetable combination! Race only. Alcohol or gas.

This motor will support 1300 H.P.
Steal this $15,000.00 motor for:

$6,000.00 or BO


Block:
6 bolt
Kevlar timing belt
Balance shaft eliminator kit, pulleys, belt tensioner, front cover, oil sending unit
New oil pump
belt tensioner
O ringed
Solid filled with hardblok (NO WATER) Water flows in head only
line honed
deck cnc surfaced
JE high compression pistons
Aluminum MGP Rods
Balanced/polished/clearanced Crank
Calico coated race bearings

Head:
CNC ported
Custom cam gears
valve cover
MLS head gasket
Crane cams
New rockers
New custom lifters
A1 L19 head studs,nuts and washers
CNC decked
Billet cooling system flow adapter
Head drilled and taped for breather line fitting
Bronze guides
Ferrea 1 mm over Stainless intake valves
Ferrea 1 mm over Inconel exhuast valves
Ferea high temp valve seals
Osofast racing valve job
Ferrea Bee hive high pressure springs, locks and locaters
Titanuim retainers
Exhuast studs all helicoiled for strength

No intake manifold, No exhaust manifold, No turbo, No oil pan, No oil pick up tub :wink:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Förstår jag fel, eller är blocket oringat eller pratar han om någon annan orging?

MLS ser jag att han åkt, tufft.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

såg det nu peppe, ser även block CNC-surfaced, kanske har gjort foderuppstick han oxå? tvivlar på vanlig o-ringning iaf då det rimmar dåligt med MLS....

Hur som helst vore det en fin motor till din skuta peppe:twisted:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Som sagt uppstick :)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

"6-bolt"?
Vad är det för fabrikat på den (Mitsu)?
Hur många cylindrar?
OT? :roll:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

fugazi skrev:"6-bolt"?
Vad är det för fabrikat på den (Mitsu)?
Hur många cylindrar?
OT? :roll:
mitsubishi 4g63
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Hmmm.. jo.. toppen flödar ju skapligt orginal... undrar hur portarna ser ut för att ta ut 1300hp? Och "bara" 1mmÖD på ventilerna...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

framsidan på nya bilsport :thumbright:

ska läsa repotaget senare i dag (sparar det till senare)
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av T-27 »

Bra Reportage i Nya Bilsport RoGGaH :thumbright:

(Och hur går det med nya Projektet då ?)

//Mats
Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av RoGGaH »

Tackar så mycket :)

Det går sakta men säkert fram åt med den.

Har grejat lite med 02:an in för helgen då det är tänkt att gasas
På Sundsvall raceway.

Bromsade i tisdags natt och efter lite strul så börja det lira rätt bra.
Men då bänken inte räcker så på grund av min höga utväxling så fick jag stega på laddet efter som. Det blev 767whp till slut iaf innan bänke sa ifrån då ladda den 1,9 bar i början och 2,3 på topp vid 8500rpm men vi får ladda på merpå banan när det lirar med allt annat.

Den gav iaf 620whp med 1,54 bar i tryck :)

Stort tack till Tjoffe för hjälpen!!!

http://www.youtube.com/watch?v=7seEvyXQu2k" onclick="window.open(this.href);return false;
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av T-27 »

Och ett Till Tidningsreportage :)
http://dagbladet.se/sport/nyheter/1.360 ... m-satsning" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi syns nog på Lördag !
Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 1602 med S14 turbo

Inlägg av RoGGaH »

jo de ringde och fråga om de fick göra nått så här inför tävlingen.

Ok du kommer ner då eller?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skriv svar