HSR Turbo-Toyan *uppdaterat 29/12 Bilder*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

jo tanken är väl så :D håller mest på att svetsa rost nu så det ha inte dragit igång ordentligt än så länge men snart så :twisted:
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Inlägg av -TLM- »

Kul att det är flera dårar som vågar sig på att bygga om Starlets! Själv håller jag på med 2st samtidigt nu. Den ena får en M20B25 motor. (BMW 6cyl 2.5L) Med en Garrett GT32 turbo och haltech och lite fix. Den andra blir en vinterbil och har precis fått en Volvo B230 motor. Det finns 2st projekttrådar:

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=26730

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=27391

Mvh
/TurboTom
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 23, 2004 12:12 am
Ort: Tokholm

Inlägg av Palmqvist »

Tja tom har du hittat hit. Lägg ner lite tid på isbilen istället den har ju i alla fall en riktig motor....

140 Jonne i garaget.
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av HSR »

Nu har vi varit lite dåliga på att uppdatera, men här får ni hålla till godo med lite bilder lagom till jul!

Bild
Det vart denna längd på våra runners yill sist, går iofs snabbt att byta

Bild
Lackat lite och monterat varvmätare med shiftlight

Bild
Växellänkaget är färdigt, nu svarvar vi bara en ny spak.

Bild
Det blev durkaluminium i skuffen, Fuelcell med dubbla pumpar å filter
ska monteras nästa gång. Samt 10mm sopparör hela vägen

Bild
Här syns även det lilla urtag vi gjorde för att rymma downpipen lite lättare.

Bild
En bild på insuget färdigmonterat, portat å klart (med grymma trattar!!).
Ska bara svetsa hylsorna för spridarrad nr 2, och lacka det.


De va allt för oss den här gången, ny uppdatering kommer snart.
God Jul!!
Bild
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Quiz

Inlägg av HSR »

Tänkte höra vad ni på forumet tror, är det värt att kapa bort innerskärmarna/fjädertornen erasätta med rör och gjuta en flippfront i glasfiber?
Hur många kg kan man tänkas spara? En stor fördel är ju platsen man tjänar för grenrörsbygge.
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

För viktens skull, tveksamt (karossplåt är lättare än man tror). Däremot är det betydligt enklare att skruva i bilen med flippfront.

Man ska dock vara medveten om att utan innerskärmar blir det skitigt i motorrummet. Så fort vägen är det minsta fuktig blir det klegg överallt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av HSR »

Det har du ju faktiskt helt rätt i.... vi får fundera lite till på hur vi ska göra.
Bild
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av HSR »

Idag trillade våra däck till toyotan in....de vart M&H Racemaster 10,5" (wrinklewall =))

Bild
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja tror inte man tjänar speciellt mycke vikt heller som sagt, men de är ju en jävla fördel, ja förstår inte hur folk kan skruva motor i utställningsbilar, blir ju skitigt överallt & ja som inte är så noga brukar hänga på skärmarna oxå osv.. blir ju fan bucklor nära på :P
hur som hellst då äre ju lite smidigt att bara lyfta bort fronten & komma åt möet bättre.. men vikt de är inte mycke man tjänar..
ang skit i motorrummet så ska ja på min 142a sätta små innerskärmar i plast bara, dom väger ingenting & lär skydda mot allt, svårare än så är de inte ;) dessutom om man har flip kan man gjuta in dom i flippen så försvinner dom när man lyfter bort den, men ja ska nog ha dom på bärarmarna, de är inte bestämt
ser fränt ut detta, får man fråga hur de kom sig ni delade insuget & de.. insugsflänsar brukar ju vara lite pilliga att få dän, kanske smidigt att bygga en sådan där adapter nåra cm från toppen så man kan ta bort burken lätt... är ju inte så svårt att göra en packning frågan är om de gör nå den lilla turbulens man får iom skarven mitt på röret... nån som vet?
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av HSR »

Vi har bestämt oss för att skjuta upp bygget av nya fronten tills nästa vinter då vi har nog mycket jobb kvar, vi lär ändå få kämpa hårt för att hinna till vårens första tävlingar. Nu räknar vi med att vi kommer få bygga nya hjulhus då däcken är väldigt mycket högre än vanliga däck.
Stötdämparinfästningen byggs då högre upp så vi får ner bilen på backen.

Jag kan garantera att övergången mellan flänsarna i delningen av insuget inte stjäl en endaste cfm! Då 2 st styrstift används mellan flänsarna hamnar de alltid i exakt samma läge. Och då runnersena är raka var det en enkel match att porta till det hela så det blev en mjuk övergång helt utan kanter!

Anledningen till att vi byggde det så är bl.a. för då kan man ju lätt prova olika längd på runnerrören i bromsbänken utan att behöva bygga flera insug, vilket är ganska tidskrävande!
Bild
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av HSR »

Projektets inriktning har ändrats en aning!

Därför har vi nu en m10 turbomotor med låda till salu, Pris bud.
Olika pris beroende vilka grejer ni vill ha med.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ingen packning eller vad? inte för ja tror de gör mycke me lite turbulens in insuget.. sälja motorn nu?? :roll:
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av HSR »

japp till salu... packning eller lim, enkelt fixat.. projektet har vänt
Bild
Användarvisningsbild
Fredrik Elmå
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön jul 03, 2005 2:27 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Elmå »

såg ut som ett ballt projekt...
Men vad ska ni göra av den nu då?
_______________________________________
Http://www.willmansdack.com
_______________________________________
HSR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 10:48 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av HSR »

Pumamannen skrev:såg ut som ett ballt projekt...
Men vad ska ni göra av den nu då?
Vi kommer fortsätta med projektet.. men vad som blir ändrat går vi inte ut med än... :twisted:
Bild
Skriv svar