Varför så lite?B_Christoffersson skrev:angående lagrena och e85 så har vi haft flera motorer som haft samma sjuka på lagrena
vi kör ju dock grymt lite olja typ 3,5 liter max
Saab 99 Quattro -69
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
ja de är inte bara vi som kör med lite olja de är inte så mycket mera i evomotorerna vad jag förstått
anledningen till att man har ganska liten oljemängd är för att de inte ska slå en massa olja på veven
och att de inte ska trycka ut de genom evakueringen när man ligger och hoppar och stuttsar varv på varv på en rallycrossbana på 8000 varv
sköter man bara intervallbytena så funkar de bra
dock kör vi ju med omgjorda tråg med luckor på varje sida som stoppar och släpper in olja beroende på olika g-krafter så pumpen har alltid olja om luckorna kan röra sig som dom ska och de är ju väldigt viktigt
kör man med orginaltråg så måste man köra med större mängd olja och de är inte säkert pumpen får olja som den ska ändå om de är allt för mycke g.krafter inblandade
dom som har oljekylare har lite större mängd olja men inte så mycket
torrsump är oslagbart i detta samanhang men tyvär väger de ju en del och kostar en hel del
anledningen till att man har ganska liten oljemängd är för att de inte ska slå en massa olja på veven
och att de inte ska trycka ut de genom evakueringen när man ligger och hoppar och stuttsar varv på varv på en rallycrossbana på 8000 varv
sköter man bara intervallbytena så funkar de bra
dock kör vi ju med omgjorda tråg med luckor på varje sida som stoppar och släpper in olja beroende på olika g-krafter så pumpen har alltid olja om luckorna kan röra sig som dom ska och de är ju väldigt viktigt
kör man med orginaltråg så måste man köra med större mängd olja och de är inte säkert pumpen får olja som den ska ändå om de är allt för mycke g.krafter inblandade
dom som har oljekylare har lite större mängd olja men inte så mycket
torrsump är oslagbart i detta samanhang men tyvär väger de ju en del och kostar en hel del
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Jag kör då med 4.5 - 5 liter i min maskin, och jag har fått det att stanna i tråget.
Jag kan lova, att det hoppar mer än i RC. Så då borde ni ju också kunna lyckas? Jag menar, åka med "lite" olja, finns ju ingen fördel med det förutom det du just nämner, att det inte ska hoppa på veven och ut igenom evak, men det åtgärdar man ju ganska enkelt.
Jag kan lova, att det hoppar mer än i RC. Så då borde ni ju också kunna lyckas? Jag menar, åka med "lite" olja, finns ju ingen fördel med det förutom det du just nämner, att det inte ska hoppa på veven och ut igenom evak, men det åtgärdar man ju ganska enkelt.
Måste säga en riktig frän saab. Läste lite tidigare i inläggen nånting om att det var audi låda du körde med. Hur har du löst problemet med att montera en saab motor med audi låda? stog säkert någonstans i trådarna. var själv inne på den kombinationen men hitta inget vettigt att samman foga motor o låda.men som sakt riktigt fränt bygge.
evil.tweety : Det finns en bild på andra sidan i tråden av adapterplattan mellan Audi-låda, Saab-block.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Film från test'n'tune i helgen :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50161
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50161
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hi! Gustav N, My name is Roy Chui, i found a photo of your car on the internet & I made a wallpaper out of it because I think it's so beautiful & interesting. i'm sorry that i didn't get your permission because I couldn't find any info. about it, until someone give me the link of a post here. if you want, I can delete the wallpaper from my website. If it's OK with you, I'll leave it for other Saab lovers to download. Also, i would like to have a brief description about your photo like your name, the actual model of your car, a linkage to your website & any other interesting info. so I can put them on the download page. Thanks so much for your help & I'm sorry again! you are welcome to contact me at roy@classiccarprint.com. You can find that wallpaper at the following link:
http://www.classiccarprint.com/saab.html
http://www.classiccarprint.com/saab.html
akiracom skrev:Hi! Gustav N, My name is Roy Chui, i found a photo of your car on the internet & I made a wallpaper out of it because I think it's so beautiful & interesting. i'm sorry that i didn't get your permission because I couldn't find any info. about it, until someone give me the link of a post here. if you want, I can delete the wallpaper from my website. If it's OK with you, I'll leave it for other Saab lovers to download. Also, i would like to have a brief description about your photo like your name, the actual model of your car, a linkage to your website & any other interesting info. so I can put them on the download page. Thanks so much for your help & I'm sorry again! you are welcome to contact me at roy@classiccarprint.com. You can find that wallpaper at the following link:
http://www.classiccarprint.com/saab.html
I think there has been some different photo shoots on this car out on the roads after it´s completely assebled, If you get Gustavs permission you could ask Mats.a (Alfredsson) on this forum for some other (better) pictures.
Om du fortfarande vill köra med 01E-lådan och vara säker att det håller så har VS-Motor i Norge tagit fram en drevsats...
http://www.vsmotor.no/en_products.html
97000nok, som hittat!
http://www.vsmotor.no/en_products.html
97000nok, som hittat!
Re: Saab 99 Quattro -69
Vad händer med bilen?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Saab 99 Quattro -69
Hörde rykte igår att det hänt saker iaf
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!