
Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Hur ska du använda en turbo till att kyla, jag får dem bara till att värma 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
haha vilken tid det tog innan nån undra, kan inte ens förklara det själv, minns inte nu vad fenomet hette.j björk skrev:Hur ska du använda en turbo till att kyla, jag får dem bara till att värma
fiins beskrivet i zanders bok i avsnittet klusetrladdning, märkligt fenomen det där men läs så förstår du nog bättre än mej


Det är inte så att det handlade om diesel, och förbrännings eller avgastemp?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
kan dom ha menat att det blir kallare om man bara behöver ladda så lite att man håller sig vertikalt lägre i kompressormappen om man har två på rad och kan då komprimera luft lite effektivare ==> mindre värme... blir också väldigt nyfiken 

www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag hinner inte ends läsa mina egna trådar men jag tror att det handlar om att kyla luften genom en turbin som sänker trycket (fungerar på samma sett som en turbin höjer termpen då trycket ökas).
vad man gör av turbinens kraft går att hitta på olika saker med.
man kan bara strypa ned trycket också efter man kylt luften då kan man få insugnigs tepraturer under 0 grader
vad man gör av turbinens kraft går att hitta på olika saker med.
man kan bara strypa ned trycket också efter man kylt luften då kan man få insugnigs tepraturer under 0 grader

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag tror jag minns att det gick på nått vis ut på att leda laddluften genom både turbinen och kompressorn på samma turbo å på så vis ändra gashasitghet/tryck på samma mängd luft,
sen gick det visst även via en intercooler så man kunde få välidgt kall insugstemp även om det är flera bars laddtryck och en utetemp på sommaren
sen gick det visst även via en intercooler så man kunde få välidgt kall insugstemp även om det är flera bars laddtryck och en utetemp på sommaren

kom på att jag är relativt säker på att pacman har boken hemma, (han som tipsade mej om å läsa den första gången) och han kan nog förklara hur det va det funkade, insugsetmepraturer under 0an ska gå å få till iallafall,..
EDIT::
står lite i ämnet här
http://forum.turboperformanceclub.nu/vi ... ieladdning[/quote]
EDIT::
står lite i ämnet här
http://forum.turboperformanceclub.nu/vi ... ieladdning[/quote]
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6995
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
så bra tror jag inte det funkarErland Cox skrev:Jag har boken och kan kolla. Det låter som ni har uppfunnit en Perpetuum Mobile, ta patent på den fort. Annars kan ni ju bara ta en AC, den kyler bra.
Erland.

det kanske är en teoretisk funktion som inte funkar lika bra i verkligheten som i böckernas värd??? men kolla gärna å skriv hur tanken va dte skulle funka, jag minns inte exakt som sagt
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6995
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Kompression värmer och expansion kyler. Att först komprimera och sen expandera kostar bara arbete och då är man tillbaka vid utgångspunkten minus förluster. Ska man kyla ordentligt så krävs en kraftig expansion på bekostnad av flödet och med ett stort pumparbete innan strypningen. Jag ska kolla i boken i helgen och se vad det står.
Erland.
Erland.
borde funka bättre i varmare breddgrader än här tycker jag,
fick förklarat för mej å kom ihåg då hur det var,
man matar luften genom turbinen på turbon, då får man ett tryckfall ut, via en IC, så är luften då nere på friskluftsnivå (dvs samma som den va innnan första och andra komprimering) sen in i kompressorn å ut igen å andra tryckfallet så blir det bra kyla å man kan komma ner i temp under "friksluftens" temp...
men här där vi bor har man väll sällan problem med att en vanlig IC inte räcker till...
fick förklarat för mej å kom ihåg då hur det var,
man matar luften genom turbinen på turbon, då får man ett tryckfall ut, via en IC, så är luften då nere på friskluftsnivå (dvs samma som den va innnan första och andra komprimering) sen in i kompressorn å ut igen å andra tryckfallet så blir det bra kyla å man kan komma ner i temp under "friksluftens" temp...
men här där vi bor har man väll sällan problem med att en vanlig IC inte räcker till...

kyla luft är väl absolut inget problem men du har ju inte 100% verkningsgrad på det hela utan effektförluster i varje steg, så att först komprimera den och sen expandera den för att kyla bör leda till en nettoförlust av energi och det man är ute efter är väl rejält övertryck inte lågt övertryck med låg temperatur..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan